ورزشی 08:56 - 29 اسفند 1397

تختی الگوی بسیاری از پیشکسوتان کنونی کشتی بود

ابراهیم جوادی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه یکی از خصوصیات بارز جهان پهلوان تختی، اعتقادات مذهبی و منش و رفتار جوانمردی بود، گفت: ما در تاریخ کهن ایران زمین و همچنین کتاب افتخارات کشتی، نام‌های بزرگ و متعددی داریم که به عنوان الگوی پهلوانی و اخلاقی مطرح هستند، اما جهان پهلوان تختی کسی بود که به واقع نظیر نداشت. اینکه خدا به انسانی آنچنان عزت دهد که بعد از بیش از نیم قرن هنوز مردم کوچه و بازار از او به نیکی یاد می‌کنند، اتفاق ساده و معمولی نیست و شاید در تاریخ کشتی تکرارنشدنی باشد.

وی تصریح کرد: من حدود دو دهه با جهان پهلوان تختی اختلاف سنی داشتم و او همواره الگوی من و بسیاری از همدوره های من که هم اکنون از پیشکسوتان کشتی محسوب می‌شوند، بود.

جوادی در خصوص حواشی اخیر در خصوص مرگ تختی نیز اظهار داشت: نباید به این مسائل دامن زد. باید به این توجه داشت که هنوز بعد از بیش از ۵۰ سال در سالروز درگذشت این پهلوان نامی، اقشار مختلف مردم اعم از پیر و جوان و زن و مرد در مراسم یادبودش حضور می‌یابند که این مساله نشانگر صفات اخلاقی ویژه اوست.

پیشکسوت کشتی کشورمان ادامه داد: برخی از ورزشکاران ملی ایران از نظر مدال و افتخارات ملی، کارنامه قابل قبول تری دارند، اما تختی به واسطه این افتخارات و مدال‌ها تختی نشد و مردانگی، گذشت و ایثار باعث ماندگاری او شد.

وی در پایان گفت: هنوز بعد از سال‌ها فراموش نکرده‌ایم که تختی برای زلزله زدگان بوئین زهرا چه اقداماتی انجام داد و چه نقشی در جمع آوری کمک‌های مردمی داشت. البته خصوصیات اخلاقی و پهلوانی او به داخل ایران منتهی نبود، چراکه کشتی تختی با الکساندر مدوید هیچگاه از خاطره‌ها پاک نخواهد شد. مسابقه‌ای که مرحوم تختی با حریفی از شوروی سابق گرفت و زمانی که فهمید الکساندر مدوید از ناحیه پای راست دچار آسیب‌دیدگی شده تا پایان کشتی به سمت پای مصدوم او نرفت.

جوادی با تاکید بر الگوبرداری جوانان از جهان پهلوان تختی گفت: قهرمانان ملی ما باید ادامه دهنده راه و منش پهلوانان باشند. پهلوانانی همچون تختی که با گذشت سالیان هنوز در ذهن و قلب مردم مانده‌اند. جوانان و قهرمانان ملی ما باید مثل تختی دستگیر مردم باشند و فتوت، جوانمردی و افتادگی و اخلاق نیکو را سرلوحه کار خود قرار دهند.


10083893
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» پیشکسوت فوتبال گفت: تیم پرسپولیس در آرامش قرار دارد، اما استقلال همچنان درگیر حاشیه و مشکلات است.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» منچسترسیتی، بایرن مونیخ و رئال مادرید در جدیدترین رنکینگ تیم‌های باشگاهی اروپا همچنان در رتبه های اول تا سوم هستند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» یوونتوس در دیداری خارج از خانه با نتیجه ۲-۲ مقابل کالیاری متوقف شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل باشگاه تراکتور از توافق با یک سرمربی خارجی مطرح که سابقه سرمربیگری در تیم ملی اروپایی را دارد، خبر داد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» معاون ورزشی باشگاه پرسپولیس درباره مسائل مختلف این تیم و تنش بین سرخابی ها توضیحاتی را بیان کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله‌ای با جرم ۳۳ برابر خورشید، بزرگ‌ترین سیاه‌چاله‌ی ستاره‌ای دیده‌شده تاکنون است و فاصله‌ی بسیار کمی با زمین دارد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرخپوشان پایتخت امروز در دیداری تدارکاتی با یک گل از سد پیکان گذشتند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مسابقات دستجات آزاد اسکیت سرعت در بخش بانوان با شناخت نفرات برتر به پایان رسید.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مدافع استقلال گفت: باید از تیم حمایت شود و به هم کمک کنیم؛ شش بازی سخت تا پایان لیگ باقی مانده است و باید از تیم استقلال حمایت کنند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست تیم فوتبال استقلال هر گونه اختلاف با سرمربی آبی‌پوشان را تکذیب کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است