استانی 18:45 - 06 مرداد 1393
شهرکرد/
مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی و یکی از مسایل مهم بهداشتی تعدادی از کشور ها بخصوص کشور های گرمسیری دنیا است.

معاون بهداشی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری گفت: مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی و یکی از مسایل مهم بهداشتی تعدادی از کشور ها بخصوص کشورهای گرمسیری دنیا و از جمله ایران است، از این رو حذف مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ به عنوان یک اولویت وزارت بهداشت همسو با اهداف سند چشم انداز به تصویب رسیده است.
دکتر علی ضامن صالحی فرد، از کم‌خونی شدید به دلیل استفاده ی انگل از هموگلوبین خون و تب های دوره‌ای به عنوان دو مشکل اساسی در بیماری مالاریا یاد کرد و گفت: گاهی حرارت بدن تا بالای ۴۰ درجه می‌رسد و بدن بیمار عملا از کار می‌افتد.
وی، تب، خستگی، ضعف، سردرد و درد بدن را از نشانه های بیماری مالاریا ذکر کرد و اظهار داشت: افزایش درجه حرارت در واقع یک مکانیسم دفاعی برای از بین بردن انگل مالاریاست، زیرا در دمای زیاد انگل ها کشته می‌ شوند.

دکتر صالحی فرد اضافه کرد: مکانیسم دفاعی دیگر بدن، فعال شدن طحال برای به دام انداختن گلبول های سرخ آلوده است، به این ترتیب در بیماری مالاریا، طحال بزرگ می شود و با از بین رفتن گلبول‌های سرخ آلوده، بیمار دچار کم‌خونی می‌شود همچنین از عوارض دیگر مالاریا، افت قند خون است که به خصوص در بچه ها و خانم های باردار ایجاد عارضه و مرگ می‌کند.
بیماری مالاریا با گزش پشه آنوفل شروع می‌شود و در قرن حاضر موضوع مهم در مورد بیماری مالاریا مقاوم شدن انگل بیماری به دارو های ضد انگل قدیمی و مقاوم شدن پشه آنوفل به حشره کش‌ هاست.
معاون بهداشی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری، از کاهش چشمگیر موارد ابتلا به این بیماری در سال های اخیر در کشور خبر داد و افزود: پیگیری برنامه حذف مالاریا در کشور و بویژه جنوب شرقی کشور از جمله اولویت های وزارت بهداشت در سال های اخیر بوده است که نتایج مثبتی در بر داشته است.
عمده موارد بروز مالاریا در کشور مربوط به سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان است و خوشبختانه در سال های اخیر در استان چهارمحال و بختیاری گزارشی از ابتلا به این بیماری دریافت نشده است.ش

4349977
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است