استانی 15:20 - 28 تیر 1397

فلسفه تکریم امامزادگان/ از گردشگری مذهبی در بقاع متبرکه غفلت شد

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی ظهر پنجشنبه در همایش تکریم و بزرگداشت امامزادگان با طرح این سوال که فلسلفه تکریم امامزادگان چیست، گفت: چرا آن ها را زیارت می کنیم؟ زیارت آنها چه تاثیری در رشد معنویت و اخلاق دارد؟

وی با بیان اینکه استقرار امامزادگان در ایران اسلامی از زمان هجرت امام رضا(ع) اتفاق افتاد، قبل از هجرت امام رضا(ع) حضور امامزادگان در ایران خیلی نادر و کم بوده است، تصریح کرد: وقتی امام رضا(ع) به ایران آمد کاروان های ۱۰۰ نفری،  ۲۰۰ نفری و کاروان عظیمی که همراه فاطمه معصومه(س) بود حرکت کردند و به ایران آمدند.

برخی بزرگان تکریم و تعظیم امامزادگان را جزو شعائر دینی تلقی می کردند

نماینده ولی فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه امامزدگان دو دسته هستند، افزود: تعدادی از امامزادگان دارای شجره هستند و نسبت آن ها با امام معصوم مصلم است، مثل شاه چرغ و حضرت معصومه(س)،  برخی دیگر شجره مشخصی برای آن ها نداریم اما به تعبیر بزرگان تعظیم و تکریم این دسته از امامزادگان هم لازم است.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه از باب سیادت، ایمان، خوشنامی و تاثیرگذاری، تعظیم این دسته از امامزادگان نیز لازم است، اظهار داشت: برخی بزرگان تکریم و تعظیم امامزادگان را جزو شعائر دینی تلقی می کردند و از نشانه های تقوای دل به شمار می آوردند.

فرهنگ، اخلاق و رفتار مردم باید از امامزادگان به عنوان قطب فرهنگی شکل بگیرد

وی با بیان اینکه نخستین دلیل برای لزوم تکریم امامزادگان جمله مقام معظم رهبری است که «محل امامزدگان قطب فرهنگی هر شهر است»، تصریح کرد: فرهنگ مردم، اخلاق و رفتار مردم باید از این مرکز شکل بگیرد،  در لرستان کم نداریم امامزادگان واجب التعظیم،  امامزادگان گرچه از دنیا رفتند اما تاثیرگذاری آن ها بر رشد معنویت، اخلاق و فرهنگ جامعه بر کسی مخفی نیست.

نماینده ولی فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه نباید احترام و تکریم امامزادگان را دست کم بگیریم، افزود: بسیاری از امامزادگان ما شهید شدند، مقابله با ظلم و ستم کردند و شهید شدند؛ تکریم آن ها لازم است.

در طول تاریخ محل امامزداگان پایگاه نشر دین و معارف اهل بیت بوده و نگاه معرفتی به امامزاده داشته اند

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه در طول تاریخ محل امامزداگان پایگاه نشر دین و معارف اهل بیت بوده و نگاه معرفتی به امامزاده داشته اند،  فقط صرف زیارت نبود، پایگاه نشر دین و معرفت بودند، گفت: امامزادگان پایگاه معنویت، اخلاق و عرفان هستند،  لازم است تکریم و تعظیم شوند.

امامزادگان محل بصیرت افزایی است

وی با بیان اینکه سومین دلیل برای لزوم تکریم امامزادگان این است که محل امامزادگان محل بصیرت افزایی بوده است، اظهار داشت: شیعه در تاریخ ضد ظلم بوده است، ضد استکبار بوده، الان هم انقلاب اسلامی ایران مهم ترین شاخصه اش استکبار ستیزی است؛ انقلاب بر پایه مکتب تشیع به پیروزی رسید و ادامه می یابد، انقلاب اسلامی ایران ناشی از معارف اهل بیت است.

نماینده ولی فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران ناشی از الگو گیری از زندگی ائمه و الگو گیری از امامزادگان است، افزود: امامزادگان پایگاه بصیرت افزایی هستند،  باید از این سرمایه استفاده کنیم،  از این مکان ها و پایگاه ها محبت اهل بیت(ع) را در دل مردم افزایش دهیم،  کرامت و بزرگی و معجزات امامزادگان را برای مردم بازگو کنیم.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه اگر جایی به عنوان قطب فرهنگی تلقی می شود، کار فرهنگی هم باید در آن انجام شود، اوقاف با این نگرش که امامزادگان را به قطب فرهنگی جامعه تبدیل کند فعالیت را آغاز کرده است، گفت: امروز اگر از اهداف انقلاب اسلامی رسیدن به فرهنگ اسلامی است باید پایگاه هایی را مورد نظر قرار دهیم،  مساجد، نماز جمعه، امامزادگان و ... پایگاه هستند،  باید آن ها را تقویت کنیم.

غفلت از توسعه گردشگری مذهبی و دینی با محوریت امامزادگان

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مسئله ای که از آن غفلت کردیم این است که امامزادگان باید مرکز گردشگری مذهبی و دینی باشند،  ادامه داد: از عراق و کشورهای دیگر برای زیارت به ایران می آیند، چقدر این حوزه را سازماندهی کرده ایم؟ آیا به خوبی امامزادگان معرفی شده اند؟

نماینده ولی فقیه در لرستان با تاکید بر لزوم ایجاد سامانه ای برای معرفی امامزادگان، قابلیت ها و ظرفیت ها این بقاع متبرکه برای گردشگری مذهبی اظهار داشت: برخی امامزادگان در مناطق مرتفع و بالای قله ها هستنداما چون شخص از آن ها کرامت دیده به زیارت می رود و سختی ها را تحمل می کند.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه از ظرفیت گردشگری مذهبی استفاده کنیم تا در سایه تعظیم امامزادگان شریف، این امامزادگان قطب فرهنگی، پایگاه نشر دین، پایگاه بصیرت افزایی و گردشگری باشند، یادآور شد: امامزادگان محل تقرب به سوی خدا باید باشند.


9846960
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است