سیاسی 02:01 - 08 آذر 1393
باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد
ترکیه در دو ماه اخیر تحرکات سنگینی ضد دولت سوریه در نظر گرفته که نمونه‌ای از آن آرایش تانک‌های این کشور در مرز سوریه و در منطقه کوبانی بوده است. اینکه ترکیه به دنبال چیست در مصاحبه با مسئولان و صاحبنظران نظامی و سیاسی ایران بررسی شده است.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ ترکیه در دو ماه اخیر تحرکات سنگینی ضد دولت سوریه در نظر گرفته که نمونه ای از آن‌ها آرایش تانک‌های این کشور در مرز سوریه و در منطقه کوبانی بوده است. اینکه ترکیه به دنبال چیست در مصاحبه مسئولین و صاحبنظران ایرانی می‌توان یافت کرد.





المیادین:ترکیه برای توسعه‌طلبی در خاک سوریه تلاش می‌کند



به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران، المیادین اعلام کرد: در پی درگیری های شهر عین العرب (کوبانی) و تلاش ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در خاک سوریه، اختلاف این کشور با ایران نیز افزایش یافته است؛ اما به صرف نظر از روابط منطقه ای دو کشور، ضوابط و متقضیات دوجانبه بر روابط دو کشور سایه افکنده است.









این شبکه در گزارشی که قاسم عزالدین گزارشگر این شبکه درباره روابط آنکارا و تهران تهیه کرده بود اعلام کرد: تسلط داعش بر شهر موصل سبب ایجاد شکاف بین ترکیه و ایران شد شکافی که با وجود اختلاف زیاد دو کشور درباره بحران سوریه، پیش از این در روابط دو جانبه ایجاد نشده بود. ترکیه داعش را برآیند حاکمیت در سوریه و عراق می داند و خطر به شمار نمی رود، اما تهران مانند دیگر کشورها بر این نظر است که پدیده داعش خطری برای موجودیت حال و آینده همه کشورهاست.



گزارشگر این شبکه افزود: بر اساس این اختلاف، مواضع دو کشور درباره تهدیدهای داعش برای ارتکاب کشتار در کوبانی نیز متفاوت است. آن طور که معاون وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد، ایران در مذاکرات محرمانه از ترکیه خواسته است به نجات کوبانی بشتابد و برای جلوگیری از افزایش تنش در منطقه در نتیجه کشتار احتمالی علیه کردهای سوریه تلاش کند.











گزارشگر این شبکه افزود: ترکیه منتظر این فرصت است که با بهانه قرار دادن داعش برای توسعه طلبی در خاک سوریه اقدام کند. تانک های ترکیه که پس از مجوز پارلمان برای تحرک در سوریه و عراق به حرکت در آمدند، اکنون منتظر فرصتی برای ایجاد منطقه ای حائل به عنوان پایگاهی برای سرنگون کردن حکومت در سوریه است.



ترکیه بر این نظر است که پس از سرنگونی حکومت در سوریه داعش نیز نابود خواهد شد و برای باوراندن این موضع خود به آمریکا و متحدانش تلاش می کند.









گزارشگر المیادین افزود: از سوی دیگر، ایران تهدید کرده است که اگر ترکیه در سوریه دخالت کند، سریعا واکنش تعیین کننده ای نشان خواهد داد. طی سه سال گذشته روابط دو کشور دارای ابعاد طبیعی بود. اکنون نیز، دو کشور می توانند بر اساس مواضع مشترک دوجانبه برای جلوگیری از فروپاشی وضع منطقه همکاری کنند؛ اما تلاش ترکیه برای توسعه طلبی مستقیم در سوریه و عراق هشداری برای برهم زدن توازن های موجود منطقه ای است. اگر این توسعه طلبی ترکیه در منطقه عملی شود، امکانی برای حل بحران های دشوار منطقه که در نتیجه دخالت های بیگانه ایجاد و سبب افزایش تنش شده است وجود نخواهد داشت.





سرلشکر ایزدی:مقام معظم رهبری با تدبیر و کیاست صحنه را اداره می‌کنند/جمهوری اسلامی یک قدرت با نفوذ منطقه‌ای



سردار سرلشکر "مصطفی ایزدی" معاون امور اشراف و راهبردی فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح در گفتگو با خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، درباره اقدامات ترکیه در منطقه و تنش‌های مرزی ایجاد‌ شده بین این کشور و سوریه و اینکه اگر ترکیه اقدام ناسنجیده‌ای در سوریه انجام دهد واکنش جمهوری اسلامی ایران چیست، اظهار داشت: ترکیه کشوری اسلامی بوده و مردم آن مسلمان و علاقمند به جمهوری اسلامی هستند و باید توجه داشته باشیم آن دیدگاهی که بزرگان ما امام‌خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی دارند، اتحاد بین کشورهای مسلمان است.  

 

وی افزود: نگاه محوری ما باید براساس اتحاد باشد و باید تمهیداتی اتخاذ کنیم که اگر در این رابطه در ترکیه حرکت‌هایی برخلاف اتحاد به وجود آمد، اصلاح شود. 



سرلشکر ایزدی تصریح کرد: انقلاب اسلامی یک نگاه جهانی داشته و به همه مسلمین توجه دارد.  

 

معاون امور اشراف و راهبردی فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: نگاه جمهوری اسلامی ایران اتحاد و تکریم بین مسلمانان در فضای حکمت و مصلحت بوده و جمهوری اسلامی به عنوان یک قدرت بانفوذ منطقه‌ای با مشی اتحاد بین مسلمانان بسیاری از مشکلات را حل و مقام معظم رهبری با تدبیر و کیاست صحنه را اداره می‌کنند.







قربانعلی محبوبی: هاکان فیدان در ترکیه نقش هماهنگ کننده دارد/داود اوغلو گفت داعش با ما کاری ندارد/ ترکیه بازنده اصلی اتفاقات سوریه



"قربانعلی محبوبی" استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) در پاسخ به سؤال خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، درباره اجازه پارلمان ترکیه در اقدام نظامی علیه سوریه و تنش‌های اخیر در مرز دو کشور، اظهار داشت: ترکیه در اتفاقات سوریه بازنده اصلی بوده و در محور غربی- عربی – صهیونیستی دخالت کرده و هیچ توفیقی نداشته است.



وی با اشاره به وعده اردوغان در توفیق یک ماهه در اوایل جنگ سوریه افزود: ترکیه حامی جبهه‌ی النصره و داعش است و در عراق، داعش وقتی موصل را تصرف کرد و گروگان‌هایی از ترکیه داشت، داوود اوغلو گفت که نگران نباشید داعش با ما کاری ندارد و واقعاً در عمل هم چنین بود.




استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به حمایت ترکیه از داعش تصریح کرد: ترکیه به دنبال نقش‌آفرینی و سهم‌خواهی و پیاده‌کردن نیروی نظامی در سوریه و خواهان جدایی بخش‌هایی از خاک این کشور بوده و به دنبال سوءاستفاده از موقعیت کنونی است.



محبوبی با اشاره به شکست سیاست‌های ترکیه در سوریه و عراق تصریح کرد: این کشور به دنبال نقش‌آفرینی در سوریه است تا حمایت پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را در مواقع حساس داشته باشد.



قربانعلی محبوبی استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) در پاسخ به سؤال خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران در خصوص نقش "هاکان‌ فیدان" رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه در حمایت لجستیکی داعش خاطر نشان کرد: "هاکان فیدان" نقش هماهنگ کننده را دارد و البته ترکیه با ایجاد NGO ها سعی دارد منافع نفتی خود را از طریق داعش تأمین کند. 







حداد عادل :ترکیه با دنباله‌روی از آمریکا عظمت نمی‌یابد



غلامعلی حداد عادل، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران درباره تصمیم پارلمان ترکیه برای انجام عملیات نظامی در سوریه اظهار داشت: پیام‌ ما به کشورهای همسایه و خصوصاً ترکیه این است که با دنباله‌روی از آمریکا عظمت پیدا نخواهند کرد.   ترکیه اگر به دنبال عظمت است نباید از آمریکا پیروی کند.








هانی‌زاده:هدف ترکیه نفوذ در شرق مدیترانه است/طمع‌ورزی ترکیه به خاک سوریه



حسن هانی‌زاده کار‌شناس ارشد جهان عرب در پاسخ به سوال خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، درباره آرایش تانک‌های ارتش ترکیه درمرز با سوریه و تقابل ترکیه و سوریه در مرز اظهار داشت: کوبانی  یک منطقه کردنشین در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شمال شرق حلب، در امتداد مرز مشترک ترکیه و پاشنه آشیل دولت اردوغان است.



 





وی افزود: ترکیه با کمک عربستان و قطر یک مثلث تخریبی در بحران سوریه ایجاد کردند و در طول ۴۰ ماه گذشته ارتباط تنگاتنگی که براساس اهداف دراز مدت داوود اغلو و اردوغان ایجاد شده است، حال با فراز و نشیب مواجه شده است.

 

کار‌شناس ارشد جهان عرب با اشاره به نگاه نو‌عثمانی ترکیه و دیدگاه استعماری این کشور به سوریه و وجود ریشه تاریخی در این موضوع گفت: ترکیه به دنبال گسترش حوزه جغرافیایی چشم طمع به استان ادلب دارد و هدف ترکیه از اشغال خاک سوریه افزایش نفوذ خود در شرق دریای مدیترانه است.

 

هانی‌زاده با اشاره به نقش ترکیه در بحران سوریه از مارس ۲۰۱۱ تاکنون تصریح کرد: در این مدت اردوغان به تقویت ارتش آزاد سوریه اقدام کرد و قطر و عربستان ۳۶ میلیارد دلار کمک مالی در اختیار داعش و جبهه النصره قرار دادند.

 

وی اضافه کرد: دولت سوریه قصد داشت کردهای سوریه را از جریان‌های داخلی جدا کند و لذا نوعی خودمختاری به کردهای کوبانی اعطا کرد و از آنجایی که کردهای سوریه و ترکیه رگه‌های مشترک قومی با یکدیگر دارند قطعا باعث تأثیر فزاینده در این منطقه می‌شود.

 

کار‌شناس ارشد جهان عرب با اشاره به شرایط دشوار تصمیم‌گیری در برهه حساس کنونی خاطر‌نشان کرد: با آغاز ائتلاف جهانی علیه داعش ترکیه در یک بن بست قرار گرفت که اگر به کردهای کوبانی کمک نکند در داخل با انتقاد مواجه می‌شود و اگر نیروی زمینی به کوبانی اعزام کند این واهمه را دارد که داعش اسناد سری همکاری ترکیه و این گروه را فاش و مشروعیت دولت اردوغان را زیر سوال ببرد.











از مطالب فوق می توان دریافت که ترکیه در سوریه با استقرار  تانک‌های خود به دنبال اهداف زیر است:



1-تلاش ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در خاک سوریه



2-ترکیه به دنبال نقش‌آفرینی در سوریه است تا حمایت پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را در مواقع حساس داشته باشد.

 

3-نفوذ در شرق مدیترانه



4-یافتن راهی جهت پیدا کردن عظمت در منطقه



در پایان باید گفت اگر دنباله‌روی از آمریکا عظمت می‌آورد اکنون عربستان ، قطر و امارات و اردن عظیم‌ترین کشورهای منطقه بودند و از شدت عظمت سر به فلک می‌زدند؛ حال آنکه شرایط منطقه گویای همه چیز بوده و یقیناً ترکیه باید در سیاست‌های کلان خود تجدید نظر کند.



گزارش از محمد زرچینی



انتهای پیام/






5291235
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» بروجردی گفت: ‌نکته مهم این است که الگو انتخاب شده در عملیات وعده صادق الگوی ابر قدرتی بود. ما اعلام کردیم که در بالاترین سطح می‌زنیم و همین کار را هم کردیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در دیدار با همتای الجزایری خود بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط دو کشور در تمام سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین اجرایی شدن توافقات فی‌ما‌بین تاکید داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نشست امیرعبداللهیان با سفرای کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در محل سازمان ملل متحد برگزار شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیرعبداللهیان در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان، گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند؛ در حالی که ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارت مالی و جانی در بر ن...
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایمن الصفدی گفت: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایمن الصفدی گفت: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر ایران در اتریش با اشاره به تحریم‌های اخیر علیه کشورمان گفت که اعتیاد به تحریم و تحقیر قوانین بین‌المللی، معرفی کننده آن را مستعد ابتلا به زوال عقل می‌کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر سابق امور خارجه گفت: رهبران جهان توجه خود را به پایان جنایات اسرائیل در غزه متمرکز کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است