سیاسی 07:51 - 10 مرداد 1393
عراقچی: «حصول هر گونه توافق درباره اراک و یا فردو تکذیب می‌شود و اصولاً هنوز هیچ توافقی در هیچ یک از موضوعات مورد مذاکره از جمله درباره این دو سایت به دست نیامده و اختلافات هم‌چنان باقی است».

رسانه های غربی: شرمن چیزی نگفته بود/ عراقچی اشتباهی تکذیب کرده است

 

 

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، پس از آنکه برخی منابع از قول "وندی شرمن" معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده آمریکا مدعی شدند که ایران و 1+5 درباره فردو و اراک به توافق رسیده اند "عباس عراقچی" معاون وزیر خارجه ایران، هرگونه توافقی در این زمینه را رد کرد. اکنون گفته می شود که وندی شرمن در جلسه کمیته روابط خارجی سنا، چنین سخنی بر زبان نیاورده است.

 

 

سایت آمریکایی رادیو فردا (RADIOFARDA) چنین نوشته است که معاون وزیر امور خارجه ایران در واکنش به سخنان وندی شرمن هرگونه توافق بر سر راکتور آب سنگین اراک و تاسیسات هسته‌ای فردو در مذاکرات با شش قدرت‌ جهانی را رد کرد. این در حالی است که معاون وزیر خارجه آمریکا سخنی از توافق با ایران بر سر این تاسیسات به میان نیاورده بود.

 

 

عباس عراقچی روز پنجشنبه، نهم مرداد،گفت: «حصول هر گونه توافق درباره اراک و یا فردو تکذیب می‌شود و اصولاً هنوز هیچ توافقی در هیچ یک از موضوعات مورد مذاکره از جمله درباره این دو سایت به دست نیامده و اختلافات هم‌چنان باقی است».

 

 

آقای عراقچی اضافه کرد: «تنها ملاک برای جمهوری اسلامی ایران نیازهای کشور بوده و در مذاکرات تنها بر اساس نیازهای کشور تصمیم گرفته خواهد شد».

 

 

به نوشته سایت رادیو فردا، واکنش معاون وزیر امور خارجه ایران در حالی صورت گرفته است که وندی شرمن در نشست پرسش و پاسخ کمیته روابط خارجی سنای آمریکا سخنی از توافق بر سر تاسیسات فردو و راکتور آب سنگین اراک به میان نیاورده بود.

 

 

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست که روز ششم مرداد برگزار شد، خطاب به اعضای کمیته روابط خارجی سنا گفت: «می‌توانم به شما بگویم که ظرف شش ماه گذشته، پیشرفت‌های محسوسی داشتیم. ما به تبادل ایده‌ها پرداختیم، اختلافات بر سر مسائل کلیدی را کم کرده و حوزه‌هایی که نیازمند کار بیشتر هستند را مشخص کردیم. به عنوان مثال، ما گفت‌وگوهای سازنده‌ای داشتیم درباره اینکه چگونه باید خطرات تاسیساتی چون فردو و اراک را کاهش دهیم».

 

 

وی تاکید کرده بود: «هیچ موضوعی نادیده گرفته نشده، درباره هیچ کدام از موارد هنوز به طور نهایی تصمیم‌گیری نشده است، هیچ توافقی صورت نگرفته تا زمانی که درباره همه موارد به تفاهم برسیم و همچنان بر سر ظرفیت غنی سازی اورانیوم با ایران دچار اختلاف هستیم».

 

 

عباس عراقچی روز ۲۸ تیر نیز موضوع راکتور اراک و تاسیسات فردو را از جمله موارد اختلافی در مذاکرات وین اعلام کرده بود.

 



 

 

 

سایت دویچه وله (Deutsche Welle) هم نوشته است که "وندی شرمن" در جلسه کمیته روابط خارجی سنا سخنی از تصمیم قطعی درباره فردو و اراک نگفته بود:

 

 

وندی شرمن٬ مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایالات متحده آمریکا، روز سه‌شنبه (۷ مرداد / ۲۹ ژوئیه) در نشست کمیته روابط خارجی مجلس سنای این کشور، چه از توافق ایران و گروه ۵ + ۱ و چه از حل اختلافات در اراک و فردو سخن نگفته بود.

 

 

او تنها تاکید کرده بود که در شش ماه گذشته "پیشرفت‌های محسوسی" در مذاکرات هسته‌ای حاصل شده و طرفین "به تبادل ایده‌ها" پرداخته‌اند و اختلافات بر سر مسائل کلیدی را کم کرده‌اند. او از جمله مثل زده بود که طرفین "درباره این که چگونه می‌توان خطرهای تاسیساتی چون فردو و اراک را کاهش داد" صحبت کرده‌اند.

 

 

خودداری از پاسخ به نمایندگان

 

 

خانم شرمن از پاسخ به برخی پرسش‌های نمایندگان حذر کرده و حتی در رابطه با تعیین ضرب‌الاجل مشخص برای دست‌یابی به توافق جامع و نهایی با ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای سکوت کرده بود. شرمن در این نشست گفته بود که طرفین مذاکرات قصد دارند تا پایان فرصت چهار ماهه‌ای که به تازگی تمدید شده٬ به نتیجه برسند.

 

 

معاون وزارت امور خارجه آمریکا در امور سیاسی که از طرف این کشور مسئولیت هدایت مذاکرات هسته‌ای را نیز برعهده دارد٬ گفته بود: «قطعا هدف ما این است که این مذاکرات به هر نحوی شده تا ۲۴ نوامبر (۳ آذر) پایان یابد٬ اما آنچه می‌توانم به شما بگویم این است که ما تا رسیدن به آن نقطه همواره کنگره را در جریان امور قرار خواهیم داد و از مشورت با آن بهره خواهیم گرفت.»

 

 

شرمن و پیش از او مقامات غربی بارها تاکید کرده‌اند که تنها زمانی به توافقی تنها تن خواهند داد که خواسته‌های آنها برآورده شود.

 

 

 

 

سایت رادیو فرانسه (Radio France Internationale) برداشت اشتباه "برخی منابع" از سخنان شرمن را عامل تکذیب عراقچی دانسته است:

 

 

وندی شرمن در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفته بود که طرفین، گفت‌وگوهای مفیدی درباره تاسیسات اراک و فردو داشته‌اند. گفته های خانم شرمن از سوی برخی منابع، به منزله توافق های مقدماتی فیمابین ایران و گروه 5+1 تلقی شده و بازتاب داده شده بود.

 

 

سیدعباس عراقچی همچنین به خبر گزاری های فارس و ایسنا ضمن اعلام رد هر گونه توافقی در این باره، گفت که تنها ملاک برای جمهوری اسلامی، نیازهای کشور بوده و در مذاکرات هسته ای با قدرت های بزرگ، تنها بر اساس نیازهای کشور تصمیم گرفته خواهد شد.

 

 

 



444

 


4363313
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر عبداللهیان از سفر رئیس‌جمهور به عشق‌آباد در آینده خبر داد و گفت: امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد جهشی در حجم تبادل تجاری بین دو کشور باشیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه که به منظور رایزنی با مقامات عالی ترکمنستان عازم این کشور شده بود، پنجشنبه شب نهم فروردین ماه عشق‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده است، با سردار بردی محمدف رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نوروزی گفت: ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که دانش و فناوری جداسازی ایزوتوپ‌ها را به شکل بومی توسط دانشمندان جوان خود کسب کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رییس جمهور گفت:مردم غزه نه تنها منتظر حمایت برخی دولت‌های اسلامی نماندند بلکه با مقاومت بی‌نظیر خود بی‌خاصیت بودن نهادها، تشکل‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر را ثابت کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قالیباف گفت: هیمنه رژیم صهیونیستی با تمام راهبرد‌های تکنیکی و تاکتیکی در حوزه داخلی و خارجی در همان هفته نخست پس از عملیات طوفان الاقصی فرو ریخت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار شکارچی گفت:از بسیاری از دولت‌ها ناامید هستیم، چون نه تنها به مردم مظلوم و بی پناه غزه کمک نمی‌کنند بلکه به اسرائیل کمک هم می‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است