گوناگون 09:58 - 01 خرداد 1396
ایرانیان روزگاری سرآمد دانش پزشکی در جهان بودند و طب سنتی ایرانی به‌عنوان میراثی بزرگ به‌دست نسل کنونی رسیده است. با این حال وضعیت مطلوبی بر طب سنتی ‌ایرانی حاکم نیست.

به گزارش همشهری، روز گذشته در نشست بررسی روند پیشرفت کار طرح ادغام خدمات تأییدشده طب سنتی در نظام سلامت کشور، بر اهمیت این طرح تا حصول به نتیجه تأکید شد. محمود خدادوست، مدیر دفتر طب سنتی وزارت بهداشت در این‌باره گفت: تنها راه توسعه طب سنتی ایرانی به‌صورت قانون‌مند و منطقی، ادغام آن در نظام سلامت کشور است.

به گزارش همشهری، پس از انحلال معاونت طب سنتی وزارت بهداشت و تبدیل آن به دفتر طب سنتی، نگرانی‌ها درباره بی‌توجهی به علم سنتی پزشکی افزایش پیدا کرد. مسئولان امر، این تغییر ساختار را مرتبط با تشکیل معاونت اجتماعی وزارت بهداشت قلمداد کرده و می‌گفتند که از لحاظ قانونی نمی‌توانستند تعداد معاونت‌های وزارت بهداشت را افزایش بدهند.

در سوی دیگر اگرچه بی‌مهری‌ها به خدمات طب سنتی ادامه دارد اما اجرای طرح ادغام خدمات تأییدشده طب سنتی در نظام سلامت کشور باعث شده تا خون تازه‌ای به رگ‌های طب سنتی دمیده شود. این طرح با هدف تلاش برای اصلاح باورها و نگرش عمومی از طب سنتی و ترویج سبک زندگی سالم و اصول سالم زیستن، از سال گذشته و به‌صورت آزمایشی در 9دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی کرمان، فسا، شهیدبهشتی، مشهد، کاشان، همدان، مازندران، گلستان و بابل آغاز شد.

  • چالش‌های طب سنتی

در سال‌های گذشته در اسناد بالادستی و قانونی، لزوم توجه به طب سنتی ایرانی گنجانده شده است؛ به‌طور مثال تأکید بر تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه کردن طب سنتی ایرانی یکی از مواردی است که در سیاست‌های کلی سلامت بر آن تأکید شده است. در برنامه ششم توسعه نیز که در مجلس شورای اسلامی بررسی و تصویب شد، وزارت بهداشت موظف شده است که خدمات طب ایرانی - اسلامی را در نظام سلامت ادغام کند. با این حال طب سنتی راه درازی در پیش دارد و با توجه به بی‌مهری‌هایی که به آن شده، تحقق بندهای قانونی برنامه ششم توسعه درباره ادغام خدمات طب ایرانی - اسلامی‌ در خدمات پزشکی مرسوم نیازمند نگاه ویژه سازمان‌های دست‌اندرکار ازجمله وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌ای است. کارشناسان، درمان‌محور بودن نظام سلامت کشور، توجه بیش از حد به طب جدید در دانشگاه‌های علوم پزشکی، نظارت ضعیف بر درمانگران طب سنتی و به‌راه‌افتادن عطاری‌های غیرمجاز و دخالت آنها در امور طبابت و دست‌آخر گران بودن خدمات طب سنتی و تحت پوشش بیمه نبودن آنها را مهم‌ترین معضلات پیش روی طب سنتی می‌دانند.


9115993
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است