اقتصادی 08:58 - 10 آبان 1393
نوسان بورس در مناظره
یک کارشناس اقتصادی در بخش دوم مناظره و بحث آزاد با اشاره به قیمت خوراک پتروشیمی و مقایسه آن در کشور های همسایه و صنعتی گفت: این رقم در ایران 13 سنت است.

حسینی: دخالت مجلس در بورس مثبت باشد/عسگری: ریسک بازار سرمایه را با قوانین دائمی حمایتی کاهش دهیم

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی برنامه مناظره، بهمن آرمان در بخش دوم مناظره و بحث آزاد با اشاره به این که در سایر کشورها به بخش تولید یارانه داده می‌شود و حمایت از تولید نیز رانت محسوب نمی‌شود، گفت: ایران بزرگترین دارنده گاز است، با وجود آنکه ایران بزرگترین تولیدکننده گاز است، اما نرخ تعیین شده خوراک پتروشیمی در کشور نسبت به سایر کشورها بالا است.

محمد حسن نژاد نماینده و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه مناظره در مورد قانون بودجه گفت: در قانون بودجه هر سال نباید نرخ تعیین کنیم، چون ریسک سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد و قابلیت پیش‌بینی را پایین می‌برد.

وی در ادامه افزود: تصمیمات مجلس و دولت در موضوع خوراک پتروشیمی‌ها اشتباه بود.

حسن‌نژاد افزود: این تصمیم نادرست دولت و مجلس باعث شد، تا شاخص بورس کاهش پیدا کند.

عضو کمسیون اقتصادی مجلس گفت: بورس نمایانگر اقتصاد کشور است، حال چرا زمانی که اقتصاد کشور در حال کوچک شدن بود، بورس رشد کرد.

سید علی حسینی نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در برنامه مناظره گفت: اگر بخواهیم در مورد بازار سرمایه صحبت کنیم، باید ابتدا به اقتصاد توجه کنیم، زیرا بهره‌وری در اقتصاد سالم با بهره‌گیری از بازارهای اوراق بهادار ایجاد می‌شود.

مدیر عامل بورس انرژی با تاکید بر اینکه، بازار سرمایه تخصیص بهینه منابع را امکان پذیر می‌کند، اظهار داشت: بورس کشور در چند سال گذشته نه تنها از نظر شاخص‌ها، بلکه از ابعاد دیگر تحولات خوبی داشته که البته منشا آن تصویب قانون اوراق بهادار است، ضمن آنکه بخش فناوری اطلاعات و آی تی، سخت افزار ها و سایر بخش های بازار سرمایه توسعه مناسبی یافته است.

وی با اشاره به نوسانات اخیر بازار سرمایه گفت: نوسان ذات بازار است، البته نوسان‌های خارج از عرف باید عارضه یابی شود، زیرا بازار سرمایه یکی از سرمایه‌های ملی بازار سرمایه است.

وی در مورد دخالت مجلس در بورس عنوان کرد: بنده اعتقاد ندارم که مجلس نباید مداخله کند، بلکه باید مداخله مثبت داشته باشد و به شکلی نباشد که نظم طبیعی بازار دچار مشکل شود.

علیرضا عسگری مارانی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران در مورد موضوع برنامه عنوان کرد: دلیل اصلی نارضایتی مردم از بازار سرمایه، ریسک هایی بود که به بازار ایران وارد شد.

عسگری مارانی افزود: باید قوانین دائمی برای حمایت از سرمایه گذاری داشته باشیم تا ریسک وارده در بازار کم شود.

وی عنوان کرد: یکی از ریسک هایی که سال گذشته به بازار وارد شد، مصادره سود شرکت های پتروشیمی و معدنی بود.

مدیر عامل شرکت ملی سرمایه گذاری ایران اظهارداشت: ارزش بازار باید همگام با تولید ناخالص ملی حرکت کند.

عسگری افزود: ایران خودرو توانسته برای اقتصاد کشور خدمتی داشته باشد.

مدیر عامل شرکت ملی سرمایه گذاری ایران در ادامه گفت: یکی از موضوع هایی که توانست رشد اقتصادی کشور را مثبت کند، صنعت خودرو ایران بود.

عسگری با بیان این که سود شرکت های بورسی و فرابورسی امسال بالغ بر 75 هزار میلیارد تومان بوده است، افزود: بازار سرمایه ما دارای ظرفیت رشد و حرکت بوده و می‌تواند نقدینگی موردنظر صنعت و اقتصاد را ایجاد کند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که نابرابری و شرایط نامتعادل در بازار پول (در مقایسه با سایر بازارها) وجود داشته باشد، مشکلات بازار سرمایه و بورس برقرار خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی به عنوان نمونه از مالیات در بازار اقتصاد سخن گفت و افزود: بازار سرمایه قبل از کسب هرگونه سودی موظف است 25 درصد مالیات پرداخت کند، در حالی که در سایر بازارها این گونه نیست و معتقدم برای این که با بازار پول رقابت کنیم، باید در شرایط منصفانه قرار بگیریم.

بهمن آرمان نیز در تایید سخنان عسگری گفت: در هیچ کشوری از سودی که به افزایش سرمایه یا سرمایه گذاری مجدد اختصاص داده می شود، مالیات گرفته نمی شود.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران گفت: بیشتر دارایی ما در بخش هایی مثل بانک و خودرو است و دارایی های زیادی در پتروشیمی و معادن وجود ندارد.

عسگری در ادامه گفت: پس از طرح موضوع برداشته شدن تحریم ها امید نیز به بازار آمد، ولی این امید در بهمن ماه با کاهش سود مشارکت بانک ها از بین رفت و بنده معتقدم مردم با خرد جمعی خودشان وارد بازار بورس شدند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ایران گفت: عمده مدیران اقتصادی ما که تقریبا همان مدیران سابق هستند، معتقد به بازار پول محور هستند و لذا نتوانستند اقتصاد را بر اساس بازار سرمایه محور بچرخانند.

وی چاره این کار را استقلال بازار سرمایه دانست.

رضا راعی استاد دانشگاه هم در این مناظره بازار سرمایه و بورس را نمادی از اقتصاد کشور دانست و گفت: بازار سرمایه پیشخوان اقتصاد کشور است و لذا باید علت‌ها را در این زمینه بررسی کنیم و از طرف دیگر در بازار سرمایه مسائلی مانند سیاست و قانون و فرهنگ کشور اثر می گذارد.

وی با بیان این که معمولا فقط معلول ها را در بازار بورس و سرمایه درنظر می‌گیریم، به ارتباط بازار سرمایه با سایر بازارها اشاره کرد و گفت: بسیاری از تصمیمات در بازار پول، ارز و مانند آن تاثیرگذار است و لذا نرخ سود بانکی اثرات قابل ملاحظه ای در این بازار می‌گذارد که باید به آن توجه کرد.

راعی یکی دیگر از دلایل نوسان بازار سرمایه و بورس را مداخله و حضور دولت در اقتصاد کشور اعلام کرد و گفت: دولت ها از گذشته حضوری آن چنانی بر بازار سرمایه و و به طبع بر روی قیمت‌ها نداشتند، ولی امروز مجلس و دولت بر روی نرخ قیمت کالاها اثرگذار هستند.

وی خواستار سیاست‌گذاری و نظارت دولت به جای حضور در بازار سرمایه شد و گفت: در چنین شرایطی آثار مثبت را در اقتصاد کشور می‌توانیم ملاحظه کنیم.

** نبود فرماندهی واحد در اقتصاد از ریسک های بازار سرمایه است

رضا راعی اقتصاد دان و استاد دانشگاه در ادامه مناظره با بیان اینکه، ریسک‌های متعددی در بازار داریم و برخی از ریسک ها مربوط به تحریم‌ها و سایر عوامل است، گفت: یک ریسکی که بازار را زجر می‌دهد، نبود فرماندهی واحد در کل اقتصاد کشور است.

به گفته وی ممکن است بخشی از اقتصاد کشور به خوبی فعالیت کند، اما سایر بخش ها عملکرد متفاوتی داشته باشند، لذا دولت باید فرماندهی واحدی در اقتصاد کشور داشته باشد. 

راعی با بیان اینکه ، عملکرد بورس در سال های گذشته در خصوص ابزار های مالی مناسب بوده است، اظهارداشت: البته بازار سرمایه دارای دوبخش اولیه و ثانویه است که عملکرد بورس در بخش ثانویه مطلوب بوده است.

وی ادامه داد: اما هنوز در بخش تامین مالی و بازار اولیه کشور کار جدی انجام نشده هر چند که اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

راعی در پاسخ به این سوال بینندگان مبنی بر اینکه چرا به جای قطع وابستگی از نفت بر وابستگی از این منابع تاکید می کند، گفت: من کاملا موافق قطع وابستگی از نفت هستم، اما برای این کار باید زیر ساخت لازم را ایجاد کنیم.


5086286
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: حراج‌های خرده فروشی در سال ۱۴۰۳ به صورت روزانه از شنبه تا سه شنبه هر هفته برگزار خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۸ فروردین به ۲۳.۶۲ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مصطفی رجبی مشهدی گفت: توسعه کنتور‌های هوشمند در ادارت در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال از سوی ادارات ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی داشته باشیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۲ علاوه بر تولید و تنظیم بازار تخم مرغ به صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ دست یافتیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور وزیر اقتصاد گفت: کاهش هزینه‌ای که در دوسال گذشته به واسطه طرح هوشمندسازی در حوزه عرضه نان صورت گرفت؛ ۳ میلیون تن معادل ۵۴هزار میلیارد تومان و مصرف ۴۰ میلیون نفر بوده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان توسعه تجارت، بخشنامه حقوق ورودی گوشی‌های با قیمت بالاتر از ۶۰۰ دلار را ابلاغ کرد که بر اساس آن، این نرخ برای واردات تجاری ۱۵ درصد تعیین شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صنعت دارو ۴۳ نماد در بازار سرمایه دارد که سهم شناور این صنعت حدود ۱۶.۵ درصد است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری با افزایش یک درصدی رسما به ۱۰ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: بازارساز بعد از مدت‌ها یک غافلگیری برای فروشندگان ایجاد کرد تا کم کم شاهد غلبه ترس در بازار باشیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون برنامه ریزی و نظارت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: فرصت مناسبی جهت واگذاری احداث برقابی به بخش خصوصی فراهم شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است