علمی فناوری 01:32 - 30 شهریور 1398
با تلاش محققان کشور صورت گرفت
محققان یکی از شرکت‌های فناور به دانش فنی پرنده‌های بدون سرنشین خورشیدی دست یافتند که به گفته آنها به دلیل مداومت پروازی بالا قادر است عملیات مانیتورینگ و پایش را به میزان چند صد هکتار در مدت ۸ ساعت مداومت پروازی انجام دهد.

بومی‌سازی ساخت پهپادهای خورشیدی برای عملیات پایش و رصد

آبتین سعادتی از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه در این شرکت توانستیم دانش فنی طراحی و ساخت پرندگان خورشیدی را در کشور بومی‌سازی کنیم، افزود: تست پروازی نشان داد که این پهپاد دارای چهار ساعت مداومت پروازی است.

وی سرعت کروز این پرنده را ۴۰ کیلومتر بر ساعت دانست و ادامه داد: وزن برخواست این پهپاد ۴.۵ کیلوگرم و وزن محموله آن۷۰۰ گرم است که این میزان ۷۰۰ گرم شامل باری است که این پرنده باید با خود حمل کند که شامل تجهیزانی چون  دوربین، سنسور و یا هر ابزار کاربردی دیگر می‌شود.

سعادتی دهانه بال این پرنده بدون سرنشین را ۳.۲ متر و طول کلی آن را ۱.۳۵ متر ذکر کرد و یادآور شد: حداکثر سرعت آن ۷۲ کیلومتر بر ساعت و حداکثر باد مجاز برای این پرنده ۲۵ کیلومتر بر ساعت تعیین شده است.

این محقق با تاکید بر اینکه با فناوری‌هایی که امروز در اختیار بشر قرار دارد، هیچ پرنده‌ای نمی‌تواند تنها با استفاده از انرژی خورشیدی از زمین بلند شود، اظهار کرد: بر این اساس بر روی بال‌های این پرنده خورشیدی پنل‌های خورشیدی نصب شده که با استفاده از انرژی خورشید، قادر به شارژ باتری‌هایی است که در داخل بال‌ها قرار دارند.

وی، ذخیره انرژی و باتری آن را ۳۰۰ وات و راندمان سلول‌های مورد استفاده در این پرنده را ۲۲.۵ درصد ذکر کرد، ضمن آنکه برد مخابراتی این پهپاد ۱۰ کیلومتر و ارتفاع پروازی این پرنده ۱۰ هزار پا است.

این محقق با اشاره به میزان مداومت پروازی نسبت به سایر پهپادها، گفت: پهپادهایی که با شارژ باتری کار می‌کنند، حداکثر یک تا دو ساعت مداومت پروازی دارند، ولی مداومت پروازی پرنده خورشیدی تا ۸ ساعت است و با ارتقای آن می‌توانیم این میزان را افزایش دهیم.

سعادتی در خصوص کاربردهای این پرنده، یادآور شد: این پرنده با دارا بودن سنسور و دوربین قادر به انجام ماموریت‌های شناسایی و مانیتورینگ است و آن را می‌توان برای مانیتورینگ خطوط انتقال نفت و گاز، جنگلبانی و رصد پوشش گیاهی برای چند صد هکتار مورد استفاده قرار داد.

وی مداومت پروازی و ارتفاع پروازی بالا را از مزایای رقابتی این پرنده نام برد و گفت: پرنده‌های مولتی روتر در نهایت چند ده هکتار می‌توانند عملکرد داشته باشند، چون برای شارژ نیاز دارند تا به ایستگاه زمینی باز گردند. ولی این محدودیت در پرنده خورشیدی طراحی شده برطرف شده است.

محقق این طرح خاطرنشان کرد: میزان عملکرد هر پنل خورشیدی به فصل و زاویه خورشید بستگی دارد. اگر پرنده در اوج زاویه تابش باشد، با این سلول‌های خورشیدی که بازده آنها ۲۳ درصد است، پنل‌های خورشیدی عملکرد بهتری خواهند داشت.

انتهای پیام


10242676
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر فاش‌شده منتسب به پیکسل ۹ پرو، از تخت‌شدن لبه‌های این گوشی حکایت دارند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تراشه جدید مدیاتک از نظر گرافیکی بیشتر از ۵۰ درصد از نسل قبلی سریع‌تر است و CPU آن نیز ۱۰ درصد سرعت بیشتری دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت گفت: به زودی با اجرای پویش ملی غربالگری بیماران سرطانی، افراد مشکوک به این بیماری، رایگان تحت مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی آپدیت HyperOS را برای گوشی‌های میان‌رده سری ردمی نوت ۱۳ 5G منتشر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زاکربرگ از توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک توسط متا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدل استاندارد کیهان‌شناسی می‌گوید قدرت انرژی تاریک باید ثابت باشد؛ اما یافته‌های غیرقطعی نشان می‌دهند که این نیرو ممکن است ضعیف شده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره مصرف ضد آفتاب توسط مادران باردار و کودکان مطالبی بیان کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ از روز شنبه اول اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تهدیدات صهیونیست‌ها و اتفاقات امروز نتایج جالبی در پی داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا به‌ تازگی به مأموریت پهپاد «سنجاقک» برای حضور در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است