فرهنگی‌هنری 19:57 - 09 آبان 1393
به بهانه هفتمین سالگرد درگذشت قیصر امین پور
تهران - ایرنا - ... از دست دادن او برای اینجانب و برای همه اصحاب شعر و ادب خسارت بار است. او (قیصر امین پور) ، شاعری خلاق و برجسته بود و همچنان به سمت قله های این هنر بزرگ پیش می رفت. ... درگذشت او آرزوهایی را خاک کرد ... این بخشی از پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت درگذشت قیصر امین پور بود.

ایران عزیز ما خاک پر گهری است که تا کنون دانشمندان و به ویژه ادیبان و شاعران بزرگی را در دامان پاک خود تربیت کرده است ؛ سرزمین مقدسی است که در دوره های مختلف تاریخی ، انسان های فرهیخته ، بلند همت و گران قیمتی را به جامعه بشری تقدیم کرده که جایگاه و قدر و ارزش و منزلت آنها از همه گنج های عالم بالاتر و بیشتر است و با وجود گذشت قرن ها از زمان مرگشان هنوز آوازه آنان در سراسر کره زمین طنین انداز است و افکار و اندیشه ها و آثارشان در مجامع علمی مشرق و مغرب جهان تدریس و ترویج می شود.



یکی از ادیبان و شاعران بزرگی که در عصر و روزگار ما به سرعت مسیر رشد و کمال را پیمود و روز به روز شکوفاتر و جذاب تر و محبوب همگان شد ، شاعر انقلابی و مردمی مرحوم ' قیصر امین پور' بود ، شاعری که دست تقدیر در 48 سالگی مجال را از او گرفت.



اگرچه اکنون هفت سال است که دیگر قیصر در میان ما نیست ، اما از آثارش هم عطر و بوی دیانت ، صداقت ، نجابت و وفاداری به مشام می رسد.







** زندگی نامه قیصر امین پور



قیصر امین پور در دوم اردیبهشت ماه 1338 در گُتوند از توابع شهرستان دزفول متولد شد. دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش گذراند و برای ادامه تحصیل به دزفول رفت. امین پور در سال 1357 دیپلم تجربی گرفت و سپس تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته دامپزشکی دردانشگاه تهران ادامه داد.



وی در سال 1358 با انصراف از رشته دامپزشکی، به جمع دانشجویان علوم اجتماعی پیوست. قیصر امین پور مجدداً در سال 1363 تغییررشته داد و تحصیلات خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران دنبال کرد و در سال 1366 به دریافت مدرک کارشناسی نائل آمد.



وی در همان سال به ادامه تحصیل پرداخت و در سال 1369 مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی را کسب کرد و در ادامه این راه در بهمن ماه سال 1376 با دریافت مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد.



قیصر امین پور از زمرهِ شاعرانی بود که از همان آغاز فعالیت های حوزه هنری به جمع گروه شعر آنجا پیوست و همگام با سایر شاعران فعال حوزه هنری در بسیاری از شب های شعر در جبهه های دفاع مقدس شرکت کرد و در مناطق مختلف عملیاتی به شعرخوانی پرداخت.



وی عضو شورای شعر و ادبیات حوزه بود و در تشکیل جلسات شعرخوانی و نقد و بررسی شعر و تشویق و ترغیب شاعران جوان انقلاب نقش مؤ ثر و ارزنده ای داشت. فعالیت های امین پور در حوزه اندیشه و هنر تا اواخر سال 1366 ادامه یافت.



قیصر در سال 1367 از مؤ سسه گسترش هنر، جایزه ویژه نیما یوشیج را دریافت کرد ، همچنین در همین سال سردبیر مجله سروش نوجوان شد و از همین سال در دانشگاه الزهرا و دانشگاه تهران به تدریس پرداخت که تا پایان عمرش ادامه یافت.



قیصر امین پور در سال 1378 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از شاعران برتر دفاع مقدس در دهه های 60 و 70 برگزیده شد.



قیصر امین پور در سال 1382 نیز به عنوان عضو فرهنگستان ادب و زبان فارسی انتخاب شد.



اولین مجموعه شعرش را با عنوان ' تنفس صبح ' که بخش عمده آن غزل بود و حدود بیست قطعه شعر آزاد ؛ از سوی انتشارات حوزه هنری در سال 63 منتشر کرد و در همین سال دومین مجموعه شعرش 'در کوچه آفتاب ' را توسط انتشارات حوزه هنری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی به بازار فرستاد.



در سال 1365 ' منظومه ظهر روز دهم ' توسط انتشارات برگ وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بازار می‏آید که شاعر در این منظومه 28 صفحه‏ای ظهر عاشورا، غوغای کربلا و تنهایی عشق را به عنوان جوهره سروده بلندش در نظر می‏گیرد. سال 69 برگزیده دو دفتر تنفس صبح و در کوچه آفتاب با عنوان ' گزیده دو دفتر شعر' از سوی انتشارات سروش از وی منتشر می‏شود.



'آینه ‏های ناگهان' ، تحول کیفی و کمی امین‏پور را بازتاب می‏دهد؛ دراین مرحله امین‏پور به درک روشن‏تری از شعر و ادبیات می‏رسد. اشعار این دفتر نشان از تفکر و اندیشه‏ای می‏دهد که در ساختاری نو عرضه می‏شود. آینه ‏های ناگهان امین‏پور را به عنوان شاعری تأثیرگذار در طیف هنرمندان پیشرو انقلاب تثبیت می‏کند و از آن سو نیز موجودیت شاعری از نسل جدید به رسمیت شناخته می‏شود.



در اواسط دهه70 دومین دفتر از اشعار امین‏پور با عنوان' آینه ‏های ناگهان 2 ' منتشر می‏شود که حاوی اشعاری است که بعدها در کتاب‏های درسی به عنوان نمونه ‏هایی از شعرهای موفق نسل انقلاب می‏آید.



در همین دوران است که برخی از اشعار وی همراه با موسیقی تبدیل به ترانه ‏هایی می‏شود که زمزمه لب‏های پیر و جوان می‏گردد. پس از تثبیت و اشتهار ، ناشران معتبر بخش خصوصی علاقه خود را به چاپ اشعار امین‏پور نشان می دهند و در اولین گام ،انتشارات مروارید گزینه اشعار او را در کنار گزینه اشعار شاملو، فروغ، نیما و... به دست چاپ می‏سپارد که در سال 78 به بازار می‏آید. 'گل‏ها همه آفتابگردانند' جدیدترین کتاب امین‏پور نیز در سال 81 از سوی انتشارات مروارید منتشر شد که به چاپ‏های متعدد رسید و با استقبال خوبی روبه‏رو شد.



قیصر امین ‏پور در سال 1382 علی رغم تمایلش از سردبیری سروش نوجوان استعفا داد ، و ضمن عضویت در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران و الزهرا تدریس می کرد و همچنین به کارهای پژوهشی مشغول بود.







* * ویژگی سخن



قیصر امین پور پیش از آنکه به عنوان شاعر کودک و نوجوان به شمار آید در جامعه ادبی امروز به خاطر ویژگی های شعری اش شناخته شده است و شعرهای عمومی اش بیشتر از شعرهای کودکانه و نوجوانانه اش بر سر زبانهاست.



از نیمه ی دوم دهه شصت بود که قیصر امین پور به ثبات زبان و اندیشه در شعرش دست یافت. هر چند جامعه ادبی او را به عنوان یک ادیب آکادمیک و استاد دانشگاه می شناسد ولی حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان هنوز قیصر را از آن خود می داند. دو دفتر ' به قول پرستو ' و ' مثل چشمه - مثل رود ' آوازه خوبی دارند.







قالبهای مورد علاقه امین پور عبارتند از:







چهارپاره – غزل – دو بیتی - قالب نیمایی - مثنوی







* * ویژگی های شعری:







الف: مضمون بکر



هوشیاری و دقت نظر امین پور از او شاعری مضمون یاب و نکته پرداز ساخته است. مضمون یابی و نکته پردازی او از نوعی نیست که وی را از واقعیت ها دور ساخته و نازک اندیشی های معما گونه را به ذهن و زبانش راه دهد.







(مثل شاعران سبک هندی)



ویژگی زبان او در عین سادگی و روانی، از زیبایی چشمگیری برخوردار است.



مثلاً شعرهای لحظه سبز دعا - حضور لاله ها - لحظه شعر گفتن



ب: اندیشه های نو



یک تفکر سنتی در این مورد بر این باور است که هر چه بوده، گذشتگان و دیگران سروده و نوشته اند. پس آنچه سروده و نوشته می شود، تازگی و طراوت ندارد و دست کم تفسیری از آثار آنان است. اما پاسخی دیگر هست که می گوید: همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز و به خلق و کشف مدام هنری باور دارند ؛ قیصر یکی از شاعرانی است که در این زمینه تلاش خوبی را سرگرفت.



در قطعه ' راه بالا رفتن ' این نوگرایی در مضمون و اندیشه دیده می شود.







ج: زبان امروزی



امین پور در شعرهایش می کوشد از زبان امروزی در نهایت سلاست و روانی استفاده کند. او در شعر 'بال های کودکی' بیش از هر شعری فرهنگ زبانی توده مردم را وارد کرده است.







د: گوناگونی موضوعات



موضوعات برگزیده او ، عام و متعلق به نوجوانان و مردم است و تازگی و طراوت خوبی دارند و این فعالیت و حجم ذهنیت او را نشان می دهد.







هـ: وزن



یکی از راههای ارتباط با کودکان و نوجوانان در شعر استفاده از وزن ریتمیک و آواهای موزون و خوش آهنگ است و امین پور از این اوزان و دیگر اوزان در شعرهایش به تنوع استفاده کرده است.



قیصر امین پور، در حوزه ی شعر کودک و نوجوان نامی آشناست. نمونه آثار او در بخش شعر نوجوان چشمه، مثل رود (1368) - به قول پرستو (1375) - تنفس صبح (1363) - در کوچه انقلاب (1363) است.







آثار قیصر امین پور:







1- تنفس صبح



2- در کوچه آفتاب



3- مثل چشمه ، مثل رود



4- ظهر روز دهم



5- آینه‏ های ناگهان



6- گل‏ها همه آفتابگردانند



7- گزینه اشعار ' مروارید '



8- بی بال پریدن



9- طوفان در پرانتز



10- به قول پرستو ' مجموعه شعر نوجوان '



11- سنت و نو آوری در شعر معاصر







* * مرگ قیصر امین پور



قیصر امین پور پس از تصادفی در سال 1378 همواره از بیماری های مختلف رنج می برد و حتی دست کم دو عمل جراحی قلب و پیوند کلیه را پشت سر گذاشته بود و در نهایت حدود ساعت 3 بامداد سه شنبه 8 آبان 1386 در بیمارستان دی تهران پر کشید و به عاشقانه ها پیوست.







* * پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت قیصر امین پور







در پی درگذشت شاعر برجسته و خلاق انقلاب دکتر قیصر امین پور، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی یک روز بعد و در روز نهم آبان سال 86 پیام تسلیتی به این شرح صادر کردند.







بسم الله الرحمن الرحیم







با اندوه و دریغ، خبر تلخ درگذشت شاعر فرزانه ی انقلاب دکتر قیصر امین پور را دریافت کردم. از دست دادن او برای اینجانب و برای همه ی اصحاب شعر و ادب، خسارت بار است. او شاعری خلاق و برجسته بود و همچنان به سمت قله های این هنر بزرگ پیش میرفت.



درگذشت او آرزوهائی را خاک کرد، ولی راه فتح قله ها را امید است دوستان و یاران نزدیک و شاگردان این عزیز، ادامه دهند. او و دوستانش نخستین رویشهای زیبا و مبارک انقلاب در عرصه ی شعر بودند و بخش مهمی از طراوت و جلوه ی این بوستان، مرهون ظهور و رشد آن عزیز و دیگر دوستان همراه اوست. خداوند پاداش خوبیهای او را امروز که بیش از گذشته به آن نیازمند است، با کَرََم و فضل به او برگرداند و او را در آغوش رحمت و مغفرت خویش بگیرد. به خاندان و بازماندگان و دوستان و شاگردان آن عزیز صمیمانه تسلیت میگویم.







سیّدعلی خامنه ای



9/ آبان/1386







* * *







با توجه به این که رهبر معظم انقلاب برای درگذشت همه هنرمندان پیام تسلیت نمی فرستد ، پیام تسلیت ایشان به مناسبت درگذشت قیصر امین پور نشانه جایگاه والا و ارزشی است که آیت الله خامنه ای برای قیصر امین پور قائل هستند.



آثار برجای مانده از قیصر امین پور به روشنی بیانگر این است که وی هرچه در توان داشته برای اسلام ، انقلاب و جنگ هزینه کرده است ، و به همین دلیل است که این گونه مورد تقدیر ولی فقیه و رهبر معظم انقلاب قرار گرفته اند.



بی شک قیصر امین پور یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین شاعران انقلاب است، شاعری که رهبر معظم انقلاب، او را از جمله نخستین رویش های زیبا و مبارک انقلاب و فقدان او را خسارت بار خواندند. پایبندی و علاقه قیصر به انقلاب آنچنان محکم و ناگستنی است که کمتر معاندی به خود اجازه همچین جسارتی را می دهد.



با وجود دلایل متعدد بر انقلابی بودن و انقلابی ماندن مرحوم امین پور، رسانه سلطنتی انگلستان که در سال های اخیر با تهیه مطالبی به اصطلاح مستند سعی در خدشه وارد کردن به چهره های درخشان انقلاب اسلامی را دارد ، ' ، همزمان با سالگرد درگذشت قیصر، این حربه را برای این شاعر انقلابی نیز به کاربرد. اما از آنجایی که با شاعری طرف هستند که انقلابی بود و این ویژگی را نمی توانند از او بگیرند، سعی کردند که نشان دهند این شاعر انقلابی نماند و تلاش کردند تا ثابت کنند که این شاعر گرانقدر با رهبر معظم انقلاب رابطه چندان مناسبی ندارد.



علاقه قیصر به انقلاب و امام خمینی(ره) آنقدر مستحکم است که این رسانه به خود اجازه دستبرد به آن را نمی دهد، اما با ردیف کردن ادعاهایی موهوم بعد از مرگ این شاعر متعهد سعی کرد رابطه امین پور با آیت الله خامنه ای و حتی هشت سال دفاع مقدس را تیره و تار نشان دهد ؛ حال آنکه رابطه قیصر با رهبر معظم انقلاب گرم تر و احترام او به دفاع مقدس بیشتر از آن است که با یاوه گویی رسانه ای معاند مخدوش شود. بی بی سی به مخاطب اینگونه القا کرد که این شاعر انقلاب از افعال گذشته خود پشیمان است حال آنکه قیصر در زمان حیات خود به این شبهات اینگونه پاسخ می دهد:'بر خلاف دیگرانی که رفیق نیمه راه هستند و می گویند که ما این شعرها را نگفتیم، ما اینکارها را نکردیم و توبه کردند، ما رفیق نیمه راه نیستیم ...'



جالب است یکی از دلایل بی بی سی برای تیره و تارنشان دادن این رابطه عدم حضور قیصر امین پور در جلسات شعر سالانه رهبر معظم انقلاب است.



بی بی سی اینگونه توضیح داد که قیصر هرگز در جلسات شعر رهبر انقلاب شرکت نمی کرد و از ایشان دوری می گزید. حال آنکه فیلمی موجود است که به روشنی گواه حضور قیصر در جلسات شعر رهبر انقلاب و سرودن یکی از زیباترین شعرهای اوست.



محتوی و مضمون این شعر نشان می دهد که قیصر جایگاه ویژه ای برای ولایت فقیه و رهبر معظم انقلاب قائل است.







* * * شعرخوانی قیصر امین پور در حضور رهبر معظم انقلاب







می خواهمت چنان که شب خسته خواب را



می جویمت چنان که لب تشنه آب را







محو توام چنان که ستاره به چشم صبح



یا شبنم سپیده دمان آفتاب را







بی تابم آنچنان که درختان برای باد



یا کودکان خفته به گهواره تاب را







بایسته ای چنان که تپیدن برای دل



یا آنچنان که بال پریدن عقاب را







حتی اگر نباشی، می آفرینمت



چونانکه التهاب بیابان سراب را







ای خواهشی که خواستنی تر ز پاسخی



با چون تو پرسشی چه نیازی جواب را







ایرنا به مناسبت هفتمین سال خاموشی قیصر امین پور با سه استاد ادبیات و شاعر نام آشنای معاصر که قیصر امین پور را درک کرده اند به گفت وگو نشسته است.







* * قیصر امین پور شاعر معاصر نوآور



یک پژوهشگر هنر و ادبیات با تجلیل از مقام زنده یاد قیصر امین پور گفت: قیصر امین پور ، شاعری مومن و میهن دوست از خطه جنوب است که با پی گیری مجدانه استعداد خویش در رشته زبان و ادبیات فارسی ، حاصل نظریات نوین خود را در قالب رساله دکترا با عنوان 'سنت نوآوری در شعر معاصر' و پس از آن با سروده های بدیع خود به جامعه ادبی ایران عرضه می کند.







* * شخصیت مردمی قیصر امین پور



دکتر سیده 'راضیه یاسینی' عضو هیات علمی و مدیر گروه مطالعات هنر و ادبیات پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات ، در گفت وگو با خبرنگار و گزارشگر ایرنا اظهار کرد: قیصر امین پور نماینده شایسته ای از ادبیات انقلاب اسلامی با اشعاری مشحون از آرمان ها و باورهای اسلامی است. شاعری که ضربان نبض او با نبض مردم جامعه همراه و مهم ترین دغدغه زندگی اش ، محقق شدن جامعه ای منزه و مزین به عدالت و آرمان های والای انسانی است.



وی افزود: مقام علمی و هنری این شاعر بزرگ ، وی را بر مسند عضویت پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نشاند در حالی که ارادت بسیارش به قرآن و اسلام و انقلاب ، همواره خصلت مردمی و دردمند روحش را نیز در او حفظ کرد.







** قیصر ، شاعر درونیات انسان معاصر



یاسینی گفت: شعرهای پرمایه و جاندار وی ، نمایانگر مشرب فکری صحیح اوست . شعرهای او را می توان از موفق ترین شعرهای نسل انقلاب دانست که با نکته سنجی و درایت خاص شاعر ، بازگو کننده مهم ترین و انسانی ترین دغدغه های انسان معاصر است. اندیشه های نو امین پور ، با مضامین بکری که در بطن جامعه دریافته و شایسته بازنمایی هنری می بیند ، ساده ، روان و با زیبایی چشمگیر ، در سروده هایش بازگو می شوند. این ویژگی ها سبب شد که برخی از اشعار وی قابلیت آن را بیابند که همراه با موسیقی به ترانه هایی تبدیل شوند و زمزمه لب های پیر و جوان گردند.







** توانمندی قیصر در سرایش شعر در قالب سنتی و نوین



وی افزود: سروده های امین پور تنوع آثار او را در قالب های مختلف شعری نشان می دهد . این شاعر توانمند توانست مقتدرانه و نو آورانه ، هم در قالب های کلاسیک ادب فارسی ، از جمله غزل و رباعی ، شعر بسراید . وی توانست با به کارگیری واژگان آشنای جهان معاصر فارسی زبانان و زبان امروزی ، میان مخاطب معاصر با شعر خود صمیمیتی ایجاد نماید که از دلایل توفیق شعر اوست. شعر امین پور تازه و با طراوت ، سلیس و روان است و در آن فرهنگ زبانی توده مردم هویدا است.







** مخاطبان اشعار قیصر امین پور



یاسینی گفت: قیصر امین پور گرچه با شعرهای کودکانه و نوجوانانه ، طبع آزمایی نمود و به موفقیت رسید ، اما در شعرهای عمومی دوران دیگری از شاعری اش نیز به توفیقات بسیار دست یافت. در اشعار کودکانه وی آهنگ و واژه های موزون و گوش نواز ، سبب ارتباط موفق سروده هایش با طیف وسیعی از مخاطبان کودک و نوجوان شد. در جامعه ادبی امروز قیصر امین پور بیش از آنکه شاعر کودک و نوجوان محسوب شود ، به دلیل ویژگی های شعری اش در شعرهای عمومی ، شهرت یافته و این گروه از سروده هایش بیشتر بر سر زبانهاست .



قیصر در نیمه دوم دهه شصت به ثبات بیشتری در زبان و اندیشه شاعرانه می رسد و از آن پس به شاعری جریان ساز بدل می شود. ' آینه های ناگهان' ، درک عمیق و روشن او را از شعر و ادبیات نشان می دهد و مبین تحول کیفی در سروده های اوست. اشعار این دفتر او نمایانگر تفکر و اندیشه شاعر در ساختاری نوین است که وی را به عنوان شاعری تاثیرگذار در طیف هنرمندان پیشرو انقلاب تثبیت می نماید.







** مضامین والای انسانی در اشعار قیصر امین پور



عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات تصریح کرد: تاکید بر مضامین والای انسانی در همه سروده های قیصر امین پور جای دارد. آرمان های مطلوب و گمشده بشری که در تمام دوره های زمانی و در تمام ادیان گمگشته انسان ها است دم به دم در اشعار وی گوشزد می شود.



دکتر یاسینی گفت: مضمون صلح در سروده 'روز تازه پرواز' : ' روزی که صلح بر جهان سایه می گسترد/ و گمشده بشری که در تمام دوره های زمانی و در تمام ادیان گمگشته انسان ها است دم به دم در اشعار وی گوشزد می شود.



وی افزود: مضمون صلح در سروده : ' روز تازه پرواز' : ' روزی که صلح بر جهان سایه می گسترد / و کفش های کهنه سربازی / در کنج موزه های قدیمی با تار عنکبوت گره می خورند ' ، دستمایه اوست . از عدالت و آبادانی چنین یاد می کند: ' روزی که باغ سبز الفبا / روزی که مشق آب عمومی ست / دریا و آفتاب / در انحصار کسی نیست. حفظ عزت و کرامت انسانی را این گونه یادآور می شود: روزی که التماس گناه است / و فطرت خدا / در زیر پای رهگذران پیاده رو / بر روی روزنامه نخوابد / و خواب نان تازه نبیند.'











** پیوند اندیشه های قیصر امین پور با معارف دینی



دلبستگی های فکری و معرفتی امین پور به دین اسلام و آموزه های آن با تمسک او به مضامین معنوی دینی در اشعار امین پور جلوه گر است. از جمله موضوعاتی که در اشعار این شاعر متعهد بسیار برجسته می نماید موضوع ' انتظار موعود' است. ارتباط میان سروده های شاعر با مضمون انتظار ظهور و روایات اهل بیت(ع) در این خصوص ، بسیار مشهود است؛ چنان که می توان با خواندن این گروه از اشعار وی ، شعر او را ' شعر انتظار' و قیصر را ' شاعر منتظر' بنامیم..



غزل های ' آفتاب پنهانی' : ' طلوع می کند آن آفتاب پنهانی / ز سمت مشرق جغرافیای عرفانی /' و ' صبح بی تو ' که صراحتا به امام زمان تقدیم شده است:



' صبح بی تو رنگ بعد از ظهر یک آدینه دارد' ، انتظار مهدی موع (عج) را به زیبایی تصویر می نماید. همچنین در سروده ' روز ناگزیر' : ' ای روزهای خوب که در راهید / ای جاده های سخت ادامه / ای روزهای گمشده در مه / از پشت لحظه ها به در آیید / ای روز آفتابی / ای مثل چشم های خدا آبی / ای روز آمدن / ای مثل روز ، آمدنت روشن / این روزها که می گذرد ، هر روز در انتظار آمدنت هستم / اما با من بگو که آیا من نیز در روزگار آمدنت هستم ' ؛ تصویرگر نوعی مغازله با امام زمان (عج) و دلتنگی خود در غیاب اوست.







* * قیصر شاعری همراه با آرمان های انقلاب اسلامی



عضو هیات علمی و مدیر گروه مطالعات هنر و ادبیات پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات گفت: تعهدات قلبی شاعری دردمند ، انقلابی و آرمانخواه ، همزمان با دوران دفاع مقدس جلوه می کند که حاصل آن اشعار فراموش نشدنی اوست.



دکتر سیده راضیه یاسینی افزود: نگرش اصیل و توجه متعهدانه به مقولاتی چون ارزش های متعالی اسلامی و انسانی همچون شهادت و دفاع مقدس و حقانیت مردم فلسطین ، در شعر قیصر هویداست. او شاعر دردمندی بود که دغدغه های او در باره آرمان های مظلومان در جهان و علاقمندی قلبی اش به تحقق جامعه آرمانی ، به زندگی اش معنا می بخشید. وی در اشعارش می کوشید بخشی از دغدغه های انسان معاصر را به زبانی معاصر بسراید ، گرچه در همین حال ، همواره از افراط و تفریط به دور ماند و جانب اعتدال را در کلام و نگاه خویش محفوظ داشت.







** نجابت و صداقت ویژگی های بارز قیصر امین پور بود



نویسنده و شاعر معاصر نام آشنا و مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در باره این که قیصر امین پور چه کرد که محبوب همگان شد؟ ، گفت: خیلی از عوامل دست به دست هم دادند که محبوبیت و ماندگاری قیصر امین پور را سبب شدند.



علیرضا قزوه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امین پور شاعری بود که با انقلاب شعر را شروع کرد ، کسی بود که زائیده و شاعر انقلاب بود و آرمان های انقلاب در شعرش حضور دارد ، در کنار آن ، استمراری که تا روزهای آخر عمرش در این راستا تلاش می کرد ، از نبوغ و استعداد ذاتی خودش و نوآوری هایش هم بی تاثیر نبود.



وی افزود: ورودش در جامعه دانشگاهی و دانشگاه کشور و تدریس در رشته های ادبیات معاصر به محبوبیت قیصر کمک کرد ، اما آن ویژگی که بیشتر از همه مورد توجه مردم بود ، آن نجابت و صداقت خاص قیصر بود که یکی از ویژگی های جنوبی های خوب ما است و قیصر این ویژگی را داشت.



وی افزود: علاوه بر این قیصر با بیماری و مشکلات هم دست و پنجه نرم می کرد و در زندگی سختی هایی هم کشید و سرانجام در 48 سالگی جاودانه شد.







** جایگاه قیصر امین پور در میان شعرای معاصر خیلی ویژه است



جایگاه قیصر امین پور در میان شاعران معاصر خیلی ویژه است ، تقریبا از نسل اول شعر انقلاب به حساب می آید ، با شعر انقلاب زاده شد ، در شعر انقلاب تاثیر داشت ، از بطن شعر انقلاب بیرون آمد و بخصوص در دهه 60 که دهه تثبیت شعر انقلاب هم بود و دهه ای که چند نفر از نمایندگان خوب شعر انقلاب ظهور وبروز کردند ، قیصر همان موقع ظهور کرد و با زبان خاص خودش ، با ویژگی های زبانی خودش و با تفکر و اندیشه ای که چاشنی شعرش بود آمد و در محلی بنام حوزه اندیشه که محل تجمع و گردهمایی شاعران و بزرگان هنر و شعر انقلاب بود ، در آنجا به نوعی به همراه سید حسن حسینی میانداری هم کرد و از جهت فکر و اندیشه هم در این زمینه خلاقیت خاصی داشت و یک نظریه پرداز امنیتی هم بود ، البته که زبان شعری او باز یک پیشنهادات تازه ای هم برای ادبیات معاصر ما داشت و جایگاهش در شعر انقلاب جایگاه ویژه ای است.







** قیصر امین پور یک معلم اخلاق مدار بود



علیرضا قزوه در باره مهم ترین دستاوردهای قیصر امین پور گفت: ویژگی معلمی قیصر را نباید فراموش کنیم ، او یک معلم اخلاق مدار هم بود، در شعرش ، در گفتارش ، در رفتارش و هم در منش و زندگی اش هم اخلاق مدار بود. شاید اگر یک شاعر جوانی از او می خواست که شعرش را نقد کند با وجود بیماری که داشت و باید دیالیز می شد گاهی اوقات تا نیم ساعت در خیابان می ایستاد و با نجابتش حرف و شعرهای او را گوش می داد و راهنمایی اش می کرد.



وی افزود: قیصر جزو زحمتکشان شعر انقلاب بود که آرمان های شعر انقلاب و آرمان های امام خمینی(ره) را در شعرهایش پیاده کرده بود.



وی خاطرنشان کرد: قیصر برای امام زمان(عج) شعر دارد ، برای بچه ها شعر دارد ، برای جنگ شعر دارد ، در دوران دفاع مقدس خودش در یک روزگاری رزمندگان اسلام را همراهی کرده بود ، تمام فاکتورهای لازم را دارا بود و یک شاعر موفق انقلابی بود.







* * سبک زندگی قیصر امین پور اسلامی و انقلابی بود



قزوه در باره ویژگی های شخصیتی قیصر امین پور گفت: می توانیم بگوییم که قیصر یک سبک زندگی انقلابی و اسلامی را در زندگی خودش پیاده کرده بود ، شخصیتی بسیار منظم و کم توقع بود ، با سادگی زندگی می کرد ، توقع زیادی از جامعه نداشت ، مثل مردم و با مردم زندگی می کرد.



وی ادامه داد: قیصر در حوزه نظریه پردازی ، اندیشه ، نقد و سایر حوزه ها کار کرده بود ، نثر بسیار خوبی داشت و با چند نسل از آدم ها در تماس بود ، شاعر کودک ، شاعر نوجوان و شاعر بزرگسال و شاعر قالب های مختلف، منتقد و نظریه پرداز بود و در تمام عرصه ها حضور داشت.



قزوه گفت: قیصر یک جامعیتی داشت که در خیلی از شاعران کمتر می بینیم ، یعنی هم با شعر نو ، هم با شعر سپید ، هم با شعر کلاسیک و با همه قالب ها آشنا بود و کارهای خوبی ارایه کرده بود و مخصوصا در قالب دوبیتی ، رباعی ، غزل ، شعر نیمایی ، سپید ، شعر کودک و نثر کارهای خوبی انجام داده بود و در همه این حوزه ها موفق بود و از همه مهمتر در حوزه زندگی و سبک زندگی بسیار موفق بود.







** اشعار قیصر امین پور دلچسب و دلنشین بود



دکتر سید علی موسوی گرمارودی مفسر قرآن ، شاعر و پژوهشگر پیشکسوت ادبیات کشور در گفت وگو با ایرنا در باره ویژگی های شخصیتی قیصر امین پور اظهار کرد: قیصر امین پور همه ویژگی های یک مسلمان مومن و معتقد را یکجا داشت و راستی ، درستی ، استقامت در فکر و اندیشه ، آزادگی و هر آنچه خوبان همه داشتنتد او تنها یکجا داشت.



موسوی گرمارودی مهم ترین دستاورد های قیصر امین پور را شعر های او به اضافه تز دکترای او دانست .



وی افزود: محققا قیصر امین پور در میان شعرای معاصر در جایگاه بسیار والایی قرار دارد.



گزارش از : حمید بحرینیان



(5) **1540**1569

انتهای پیام /*


5084690
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ساعت بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی به مناسبت شب‌های قدر کوتاه‌تر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شب‌های قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره می‌کنند که از رحمت الهی دور می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از سوالات و شبهاتی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید این است که آیا واقعاً اسلام دین آسانی است؟ که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است