گوناگون 20:13 - 02 شهریور 1395
همشهری آنلاین آتش‌بس در حسکه
بعد از یک هفته درگیری در شهر حسکه در شمال شرق سوریه، دیروز منابع خبری کردها و همچنین دولت سوریه از توافق آتش‌بس در این شهر خبر دادند. به گفته این منابع، آتش‌بس در حسکه با میانجیگری روسیه صورت گرفته‌است.

شهر حسکه در شمال شرقی سوریه بخشی از خاک این کشور است که گروه‌های مسلح کرد در آن حضور دارند. در روزهای اخیر تحرکات این گروه‌ها و پیشروی‌هایشان با ادعای ایجاد حکومت فدرال در نوار شمالی سوریه، حملات ارتش سوریه را به‌دنبال داشت و درگیری‌ها تشدید شد. نقش‌آفرینی ترکیه و تحرکات عربستان سعودی این کانون درگیری را شعله‌ورتر کرده ‌است. علاوه بر ترکیه که استقرار کردها را در نوار شمالی سوریه و غرب رود فرات تهدیدی جدی برای خود می‌داند، اکنون سعودی‌ها که در نبرد حلب نتوانستند به نتیجه‌ مطلوب برسند، مذاکره با کردها در حسکه را آغاز کرده‌اند.

روزنامه السفیر لبنان به نقل از منابع خود نوشت، سعودی‌ها در روزهای اخیر پیام‌هایی برای کردهای سوریه فرستاده‌اند و پیشنهاد حمایت مالی و تسلیحاتی از آنها به شرط شعله‌ور نگه‌داشتن جنگ علیه ارتش سوریه را مطرح کرده‌اند. این منابع، عدم‌پایبندی کردها به آتش‌بس چند ساعته حسکه در ابتدای این هفته را همین تحریک‌ها اعلام کرده‌اند. حسکه همچنین محل استقرار گروهی از نیروهای ویژه آمریکایی است که برای آموزش کردها و همراهی آنها در جنگ علیه داعش در ماه‌های اخیر در خاک سوریه مستقر شده‌اند.

فرماندهان نظامی آمریکا در روزهای اخیر با اعلام اینکه حملات هوایی ارتش سوریه به کردها در حسکه، نظامیان آمریکایی در این شهر را به خطر انداخته، درباره این موضوع به دمشق و مسکو هشدار داده‌است. رسانه‌های آمریکایی ازجمله روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی در این‌باره نوشته‌اند، مقامات نظامی آمریکا حتی برای این موضوع با دمشق هم تماس گرفته‌اند. این در حالی است که آمریکا از هرگونه همکاری و هماهنگی با دولت سوریه برای جنگ علیه داعش در نقاط مختلف این کشور خودداری می‌کرد.

فرمانده ارشد نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه روز یکشنبه گفت، جنگنده‌های این کشور درصورت به خطر افتادن نیروهای ویژه آمریکایی در حسکه به پرواز درمی‌آیند. برخی منابع ازجمله سایت المصدر اما روز دوشنبه خبر داد که نیروهای ویژه آمریکایی حسکه را ترک کرده‌اند.

منابع خبری وابسته به مخالفان سوریه ازجمله دیدبان حقوق بشر سوریه که در لندن واقع است می‌گویند که 90درصد شهر حسکه در کنترل کردهاست. کنترل این شهر از آن جهت اهمیت دارد که موقعیت کردها را بعد از منبج و اعزاز، در این منطقه از خاک سوریه تقویت خواهد کرد. بعداز آزادسازی شهر منبج که توسط کردها و با کمک آمریکا صورت گرفت، کردها قصد پیشروی به سوی جرابلس دیگر شهر مهم تحت کنترل داعش را داشتند. این پیشروی اکنون البته متوقف شده ‌است.

  • پیام ترکیه درباره سوریه

نخست‌وزیر ترکیه دوشنبه‌شب بعد از نشست کابینه در آنکارا، در مصاحبه‌ای همه طرف‌های حاضر در جنگ سوریه را دعوت کرد که رویکرد جدیدی در قبال بحران سوریه در پیش بگیرند و منافع متضاد خود را کنار بگذارند. بنعلی ییلدریم گفت: باید بدون اتلاف وقت صفحه جدیدی در سوریه بگشاییم. او گفت که ترکیه، ایران، روسیه، آمریکا و حتی برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس و عربستان باید الگوی جدیدی برای مقابله با بحران سوریه بیندیشند.

نخست‌وزیر ترکیه در این سخنان بر ضرورت حفظ یکپارچگی سوریه تأکید کرد. سخنان نخست‌وزیر ترکیه بیشتر اشاره به خطر کردهای سوریه برای منافع این کشور داشت؛ اشاراتی که دیروز با گلوله‌باران مواضع کردها و البته داعش در خاک سوریه مورد تأکید قرار گرفت. توپخانه ارتش ترکیه مواضع داعش و همچنین یگان‌های مدافع خلق (کردها) را در شهرهای جرابلس و منبج هدف قرار داده ‌است.

  • حملات اسرائیل به خاک سوریه

نیروی هوایی رژیم صهیونیستی دیروز بخشی از خاک بلندی‌های جولان سوریه را هدف حمله قرار داد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی با اعلام این خبر گفته‌است، این حمله در پاسخ به خمپاره‌هایی صورت گرفته که از خاک سوریه به سمت جولان اشغالی (منطقه‌ای از جولان که تحت کنترل نظامیان صهیونیست‌است) پرتاب شده‌است. به گفته منابع رژیم صهیونیستی، هدفی که در جولان سوریه مورد حمله قرار گرفته متعلق به ارتش سوریه بوده ‌است.


8116751
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است