استانی 10:10 - 07 شهریور 1394
نمی‌دانم از کجا شروع کنم ... زبانم بند آمده، مشکلاتت ریسه شده‌اند. به هر ساز که می‌خواهند تو را می‌رقصانند و کاری جز زجرکش کردنت ندارند.

لرستان، دوست داشتنی برای آبدوست‌ها

زبانی تر نمی‌کنی، چون می‌دانی زبان آدم سر هر کسی نمی‌شود. زالو به تنت انداخته‌اند و به قولی در تنور چوبی نان می‌پزند. رُبت را می‌گیرند و زیر دندانشان عجب مزه‌ای می‌دهد. می‌دانم دل پُری.

او که دست چپ را از راست ندانست عطش بر لبانت جاری کرد و حال نمی‌دانم چه صیغه‌ایست دیوار حاشا اینقدر بلند است!

اگر من نبودم، او نبود، پس که بود؟ که بود که رمل می‌انداخت و روضه‌خوانی می‌کرد که می‌توانیم بیشتر از این هم باشیم؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی لرستان، چند سالی است که خشکی بلای جان لرستان شده و طبیعت آن چون قبل نای بی مهری‌هایمان را ندارد. اوضاعش زرد است و اگر حال فکری برایش نکنیم حسابمان با کرام‌الکاتبین است. زمین‌ها تشنه‌اند و در این میان کشت گیاهان آبدوست استخوان لای زخم شده. این گیاهان فقط می‌مکند شیره جان زمینی که مادر است...

کشت در حاشیه و حریم رودخانه‌ها ممنوع است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این‌باره گفت: در رابطه با کشت گیاهان و محصولات کشاورزی سازمان سیاست‌های خاصی را پیگیری می‌کند و براساس الگوی کشت تعریف شده‌ای که قابلیت و صرفه‌ی اقتصادی داشته باشد این مهم پیگیری می‌شود.

مهندس «مهرداد غضنفری امرایی» خاطرنشان کرد: در استان به سمت کشت محصولات استراتژیک پیش می‌رویم و الگویی که قابلیت اجرایی شدن را داشته باشد مدنظر ماست و دنبال می‌شود.

وی با بیان این‌که باید گیاهانی که در توسعه‌ی اقتصادی نقش دارند در منطقه کشت شوند، ادامه داد: قرار است با محدود کردن حق‌آبه مجاز و استفاده از حد مجازی از آب کشت محصولات آبدوست را محدود کنیم و مقدار تولید در استان به حد مشخصی محدود شده است.

غضنفری امرایی با بیان این‌که به هیچ‌وجه به‌دنبال توسعه‌ی کشت برنج در استان نیستیم، افزود: هم‌چنین محصولاتی مثل چغندر به کشت پاییزه و ذرت از نوع زودرس آن برای کشت استفاده می‌شود. هندوانه نیز در حد خاصی مجاز به کشت هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: در سطوح مجاز کشت محصولی مانند برنج اگر از حد مجازی بیشتر شود خدمات ارائه شده به آن از جمله آب، برق و نهاده قطع می‌شود.

وی با اشاره به این‌که کشت در حاشیه و حریم رودخانه‌ها ممنوع است، اظهار کرد: این کشت‌ها غیرمجاز هستند و حق برداشت از آب را ندارند، امور آب باید به‌شدت با آنها برخورد کند.

غضنفری امرایی گفت: قطعاً با افزایش هزینه تولید کشاورزان دیگر رغبتی برای کشت در حریم رودخانه نخواهند داشت.

کشت گیاهان آب‌دوست مرگ سفره‌های آب را در لرستان به‌دنبال دارد

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای نیز در این رابطه گفت: گیاهان آب‌دوست شامل هندوانه، سیب‌زمینی، چغندرقند، برنج و ...، 410 میلیون مترمکعب از آب‌های سطحی و زیرزمینی استان را تخلیه می‌کنند که این امر مرگ سفره‌های آب را در لرستان به‌دنبال دارد.

«علی امید سیفی» خاطرنشان کرد: از روستائیان، کشاورزان و بهره‌برداران اراضی حاشیه‌ی رودخانه‌های لرستان به‌خصوص رودخانه‌ی کشکان و سرشاخه‌های آن در محدوده‌ی شهرستان‌های خرم‌آباد، سلسله، چگنی و پلدختر درخواست می‌شود از کشت سبزیجات، صیفی‌جات، جالیز و کشت‌های تابستانه و پاییزه اکیداً خودداری کنند.

وی با بیان این‌که گیاهان آب‌دوست 410 میلیون مترمکعب از آب‌های سطحی و زیرزمینی استان را تخلیه می‌کنند، خاطرنشان کرد: 14 هزار هکتار از زمین‌های لرستان به زیر کشت گیاهان آب‌دوست رفته که 6000 هکتار از آن کشت هندوانه است.

سیفی ادامه داد: متأسفانه نیاز آبی هر هکتار هندوانه 35 هزار مترمکعب است که برای 6000 هکتار 210 میلیون متر مکعب آب صرف می‌شود که با احتساب 14000 هکتار، 410 میلیون مترمکعب از آب‌های سطحی و زیرزمینی لرستان را تخلیه می‌کند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای از ممنوعیت کشت هندوانه، سیب‌زمینی، ذرت، برنج و ... در استان به علت تداوم خشکسالی و کاهش چشمگیر آب رودخانه‌ها خبر داد و افزود: تاکنون 10 حلقه چاه و شش موتور تلمبه توقیف شده و 63 متخلف به قوه قضائیه معرفی شده‌اند.

وی با اشاره به این‌که مسئولیت هرگونه خسارت ناشی از عدم تأمین آب به عهده‌ی بهره‌برداران است، افزود: با متخلفان از طریق مراجع قانونی برخورد می‌شود.

سیفی با اشاره به چالش پیش‌رو، خاطرنشان کرد: تشکیل گروه‌های شصت نفره گشت و بازرسی به‌منظور جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز و پلمب چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از کشت گیاهان آب‌دوست که باعث خشک شدن چاه‌ها، نشست زمین و افت شدید آب‌های زیرزمینی و در نهایت تبدیل دشت‌ها به دشت ممنوعه می‌شود در اولویت کاری شرکت قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای افزود: با توجه به این‌که آب سرمایه ملی است می‌طلبد مردم و دستگاه‌های مرتبط و قوه قضائیه برای برطرف کردن این مشکل عمومی مثل سابق همکاری لازم را با شرکت آب منطقه‌ای لرستان داشته باشند.

با زیاده‌طلبی کشاورزان مواجه‌ایم

هم‌چنین معاون امور عمرانی استانداری لرستان با بیان این‌که در سال‌های گذشته بر روی مسأله آب بحث پائین‌دست و بالادست وجود داشت و همیشه پائین‌دست محکوم به این بودند که در وقت مرده از آب استفاده کنند، اظهار کرد: هم‌اکنون با بحث جدی پدیده‌ی خشکسالی، زیاده‌طلبی کشاورزان و عدم استفاده بهینه از منابع آب مواجه‌ایم.

«محمد اصلانی» ادامه داد: متأسفانه کشاورزان بدون توجه به مشکلات آب استان کشت‌های مورد نظر خود را می‌کارند و اقدام به آبی کردن زمین‌های خود می‌کنند چنانچه درست برنامه‌ریزی نکنیم سال به سال مشکلات در این بخش بیشتر می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که اساس سیاست‌های دولت کلان‌نگری است و بر این اعتقاد دارد که آب را صرف تولید کشت‌هایی کنیم که دارای توجیه اقتصادی باشند، افزود: متأسفانه در لرستان اقدام به کشت‌های آب‌دوستی نظیر هندوانه، خیار و گوجه می‌شود که توجیه اقتصادی زیادی ندارند.

اصلانی خاطرنشان کرد: دولت بخش‌نامه کرده که به‌جز استان‌های شمالی، کشت برنج در سایر استان‌ها ممنوع است اما متأسفانه این امر در استان ما عملیاتی نمی‌شود.

معاون امور عمرانی استانداری لرستان گفت: توزیع عادلانه آب زمانی میسر می‌شود که توزیع عادلانه نان و ثروت انجام شود و زیاده‌خواهی‌هایی که ما از آن سخن می‌گوئیم به‌خاطرگرسنگی است.

وی با اشاره به این‌که افزایش دمای کره زمین روی همه چیز اثر گذاشته و اقلیم‌ها نیز عوض شده‌اند و این تنها مختص لرستان نیست، تصریح کرد: باید تدابیری اندیشیده شود تا در این وضعیت آب را بهینه مدیریت و مصرف کنیم.

اصلانی با تأکید بر این‌که در این وضعیت بحرانی مشکلات آب چاره‌ای نداریم جز این‌که مانع از توسعه سطح زیر کشت شویم، خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی باید کشت‌های آب‌دوست را شناسایی و از توسعه باغات توسط کشاورزان جلوگیری کند، جهاد کشاورزی کشت‌های آب‌دوست را شناسایی کند و به‌موجب قانون جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای استان راهکارهایی را برای مصرف بهینه‌ی آب ارائه دهند.

معاون امور عمرانی استانداری لرستان با بیان این‌که توجیه و فرهنگ‌سازی بر مبنای تعامل، مشارکت و نوبت‌بندی به‌منظور توزیع مناسب آب توسط بخشداران، فرمانداران، دهیاران و شوراهای اسلامی و افرادی ذی‌نفوذ ضروری است، تصریح کرد: متولی این فرهنگ‌سازی جهاد کشاورزی، فرمانداری‌ها، صداوسیما، آب منطقه‌ای است و چنانچه فرهنگ‌سازی شود بهتر از برخورد قهریه و قضایی پاسخ می‌دهد.

وی گفت: آب منطقه‌ای استان مکلف است تا پایان سال نسبت به جمع‌آوری و پلمب همه‌ی موتورتلمبه‌های غیرمجاز اقدام کند.

اصلانی با اشاره به این‌که جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای استان را از کشت زراعت و باغداری آب‌دوست به‌ویژه برنج، هندوانه و خیار جلوگیری کنند و از همین حالا برنامه‌ریزی شود تا کشت پاییزه نشود، خاطرنشان کرد: متأسفانه افراد سودجو به‌منظور تولید ثروت از سایر استان‌ها به لرستان می‌آیند و به کشت محصولات آب‌دوست اقدام می‌کنند که باید جلوی فعالیت این افراد گرفته شود.

معاون امور عمرانی استانداری یادآور شد: شرکت توزیع برق استان مکلف است نسبت به برنامه‌ریزی و اجرای کنترل آب به‌صورت هوشمند برای همه‌ی بهره‌برداران اعم از موتور تلمبه و چاه‌های مجاز اقدام کند.

وی اظهار کرد: به‌منظور تنظیم آب مناسب تأکیدات مؤکد بر روند اجرایی سد معشوره صورت پذیرد.

اصلانی گفت: اخذ تعهد محضری به‌منظور تمدید پروانه‌های چاه‌ها و موتورتلمبه‌ها برای موارد مجاز مبنی بر رعایت حق‌آبه‌ها و الگوی کشت با نظر جهاد کشاورزی ضروری است.

این مقام مسئول با بیان این‌که از انجام هرگونه کشت در بستر رودخانه جلوگیری شود و نظارت کامل بر کاشت وجود داشته باشد، افزود: اجرای کشت یک‌ساله با رعایت ضوابط و مقررات ضروری است.

وی بر فعال کردن بیش از پیش پلیس آب و اخذ مجوزات لازم از طریق محاکم قضایی به‌عنوان ضابط توسط آب منطقه‌ای حداکثر ظرف 10 روز آینده تأکید کرد و یادآور شد: هم‌چنین استفاده‌ی بهینه از منابع اعتباری طرح‌های عمرانی در سال 94 با رویکرد بهره‌برداری کوتاه‌مدت ضروری است، بازنگری مثبت در طرح‌های تأمین و توزیع آب کشاورزی با رویکرد حداکثر بهره‌برداری و بهره‌وری در طول مدت سال ضرورت دارد.

اصلانی با تأکید بر ضرورت رعایت حق‌آبه زیست محیطی با توجه به اهمیت آن در نظام برنامه‌ریزی و بهره‌برداری از توزیع و تأمین آب گفت: باید برنامه‌ریزی فرهنگی توسط جهاد کشاورزی و صداوسیما با رویکرد جانشینی اشتغال به منظور کاهش تدریجی کشت‌های آب‌دوست انجام شود.

برای حفاظت از منابع آبی جهاد کشاورزی و امور آب باید سیاست‌گذاری کنند

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز گفت: باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه استفاده‌ی بهینه کنیم و الگوی کشت مناسب و متناسب با اقلیم و آب و خاک استان اجرایی شود.

مهندس «محمدتقی توکلی» خاطرنشان کرد: کشت محصولات در زمانی که بارش نداریم باعث تخلیه‌ی آب‌های زیرزمینی و به حداکثر رسیدن استفاده از آب‌های جاری می‌شود که در نهایت با کاهش آنها مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به کشت محصولات آبدوست، گفت: این محصولات مانند برنج باید در مناطقی که صرفه‌ی اقتصادی دارند صورت گیرد و در جاهایی که شرایط آبی مناسبی ندارند و باعث آسیب به محیط‌زیست و ذخایر آبی می‌شوند، باید ممنوع شود. هم‌اکنون تنها در شمال کشور کشت این محصول مقرون به صرفه است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: برای حفاظت از منابع آبی جهاد کشاورزی و امور آب باید سیاست‌گذاری کرده و توزیع آب را هدفمند کنند تا آب به‌صورت بهینه و معقول مورد مصرف قرار گیرد.

توکلی خاطرنشان کرد: این دو دستگاه می‌توانند با ندادن یارانه، نهاده و سایر خدمات جلوی این کشت‌ها را بگیرند.

باید چاره‌ای برای تشنگی زمین‌های لرستان بیاندیشیم چراکه تا ریغ رحمت کشیدن آن چیزی نمانده و در این میان خاموشی کم از ارتکاب خود گناه نیست!

گزارش از «سمیرا عزیزی» خبرنگار ایسنای منطقه‌ی لرستان

انتهای پیام


6972200
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است