فرهنگی‌هنری 00:26 - 24 بهمن 1394
خبرگزاری ایسنا «کرگدن» دیگری آمد
کارگردان نمایش «کرگدن» از اجرای این نمایش مبتنی بر اتفاقات بصری و رفتار و بیان خاص بازیگرانش به شیوه‌ای پست مدرن خبر داد.

«کرگدن» دیگری آمد

نصیر ملکی‌جو، کارگردان نمایش «کرگدن» با اشاره به نمایش جدیدش به خبرنگار تئاتر ایسنا، گفت: این بار هم طبق معمول کارهای گذشته‌ و اولیه‌ام ، از یک جریان بیانی متفاوت استفاده کرده‌ام. مانند همان شیوه بیانی که در نمایش‌های «سفیدبرفی و هفت کوتوله» و یا «نان»، که حالا در نمایش «کرگدن» هم ادامه پیدا کرده است.

او ادامه داد: اهمیت شیوه‌ی بیانی در این نمایش بسیار بیشتر از اهمیت نمایشنامه است به طوری که خود نمایشنامه آنقدر جایگاهی در نمایش ندارد و چندان در اولویت ما نیست.

ملکی‌جو تصریح کرد: در این نمایش قرار است رفتارها، اطوار بازیگران، رنگ‌ها، اشکال و هر اتفاقی که به صورت کلی از لحاظ بصری مشاهده می‌شود، داستان را روایت کند. این شیوه‌ی اجرایی، مفهومی را به ما ارائه می‌دهد که در نهایت قرار است از ترکیب همه‌ی این‌ها با یکدیگر داستانی روایت شود که در یک جریان هنر اجرایی اتفاق می‌افتد.

این کارگردان همچنین درمورد مشکلاتی که برای نصب دکور به علت همزمانی دوره‌ی اجرایی نمایشش با نمایش دیگری دارد،گفت: این نوع مسائل و اتفاقات، بخشی از مشکلات ما هستند. ولی از جهاتی این همزمانی دو اجرا، می‌تواند اتفاق خوبی هم باشد. چرا که یک بده‌بستانی هم در اینجا صورت می‌گیرد.

او اضافه کرد: ضمن اینکه کارهای آقای میرمنتظم هم هماهنگی‌هایی دارد که در فرمت تئاتر تجربی می‌گنجد. چرا که من اعتقاد دارم این کاری که می‌خواهم انجامش دهم تئاتر تجربی است.

ملکی‌جو همچنین در توضیح موضوع این نمایش، خاطرنشان کرد: نمی‌توان گفت که این دقیقا خود نمایشنامه‌ «کرگدن» است، چرا که دراماتورژی بسیار متفاوت و ساختارشکنانه‌ای بر روی آن شده است.

او ادامه داد: روایت هم به آن معنای معمول در این نمایش وجود ندارد و قرار نیست قصه‌ای برای مخاطب تعریف کنیم. قصه باید از طریق آن اطلاعاتی که به شما داده می‌شود، آن نمادها و اشاراتی که در تصاویر وجود دارد، در ذهن مخاطب شکل بگیرد. شاید به نحوی به توان گفت که در این اجرا با نمایشنامه‌ی «کرگدن» برخورد بسیار پست مدرنی شده است.

این نمایش با نگاهی به داستان «کرگدن» اثر اوژن یونسکو را نصیر ملکی‌جو طراحی و کارگردانی می‌کند.

همچنین نورالدین حیدری‌ماهر و مهدی خان‌احمدی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارند.

اشراق اشتریان،مهناز افتاده نیا، سولماز امین مقدم، معصومه ایرانشاهی، پارسا بهشتی، راد پور جبار، سارا پورسرخ، تینا تیماج‌چی، علی خسروجردی، ثمین راد نیکنام، بهار رضی‌زاده، سروش شاکر، معین ضرابی، دایانا فتحی، پگاه کاظمی، آوا گنجی، درسا مویدی، نفیسه ملکی‌جو، سعیده ولی‌پور، پرهام یدالهی،سینا رازانی و مهدی بجستانی بازیگران این نمایش هستند.

دیگر عوامل آن عبارتند از:موسیقی : فرشاد فزونی، طراح لباس : سمانه احمدی، مشاور طراح صحنه : امیرحسین دوانی، دستیار کارگردان و برنامه ریز : ایمان یزدی، منشی صحنه : نازنین رفاهی، مدیران صحنه : حامد قریب، فرزاد صبوری،سینا اکبری.

به گزارش ایسنا، نمایش «کرگدن» به نویسندگی و کارگردانی نصیر ملکی‌جو از 25 بهمن‌ماه، ساعت 18:30 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی مجموعه ایرانشهر به صحنه می‌رود.


7677444
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است