علمی فناوری 14:25 - 03 اردیبهشت 1396
قفلی قدیمی متعلق به قرن هفدهم میلادی از فناوری هوشمندی بهره برده‌است که باور قدمت بالای آن را دشوار ساخته‌است.

براساس گزارش فاکس‌نیوز، این قفل هوشمند 340 ساله بخشی از مجموعه موزه ریجکس در آمستردام است که فناوری هوشمندانه‌ای که در آن به کار گرفته شده می‌تواند تمامی سارقات قرن 21 را دچار مشکل سازد.

موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن نیز نمونه‌ای از این قفل ردیاب را در اختیار دارد. این قفل که توسط جان ویلکز ساخته شده‌است، برای محافظت از اتاق‌هایی نگهداری از اجسام ارزشمند مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است. قفل در بیرمنگام و از جنس برنج و فولاد حکاکی شده ساخته شده‌است و از کلید قالب‌گیری شده فولادی برخوردار است.

قفل

با پایین کشیدن کلاه سربازی که روی قفل قرار دارد، می‌توان قفل را در وضعیت بسته و ایمن قرار داد. برای باز کردن باید دستگیره را همزمان با پایین نگه داشتن کلاه چرخاند.

سوراخ کلید زیر پای چپ سرباز مخفی شده‌است، این پا مانند محور عمل می‌کند، زمانی که کلیدی کوچک فشرده می شود، پا به سمت بالا جهیده و سوراخ کلید آشکار می‌شود. کلید هر دو زبانه را همزمان بیرون می‌آورد و با چرخش بیشتر زبانه اصلی بیشتر از قفل بیرون می‌زند.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این قفل ردیاب بودن آن است، به این معنی که با هربار باز کردن قفل، صفحه شمارشگری که روی بدنه فلزی قرار دارد،‌ شماره دفعات باز شدن را نمایش می‌دهد تا صاحب قفل بداند که آیا در زمان حضور نداشتنش کسی قفل را باز کرده یا نه. همچنین زمانی که تعداد دفعات به 100 برسد می‌توان با کمک دکمه‌ای کوچک صفحه شمارشگر را بازنشانی کرد.

سازنده قفل روی آن این متن را حکاکی کرده‌است: اگر من زبان داشتم،‌ بدون تردید و اشتباه هویت تو را که پنهانی برای دستبرد زدن به ثروت ارباب من آمده‌ای را اعلام می‌کردم.


9035946
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است