فرهنگی‌هنری 09:30 - 06 اردیبهشت 1397
یک هفته با کتاب؛
انتشار اخبار مربوط به تعطیلی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و پاسخ این مرکز و همچنین معرفی‌نامزدهای جوایز ادبی پوشکین و زنان بریتانیا از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

روزهای بد دائرةالمعارف بزرگ اسلامی/ معرفی نامزدهای دو جایزه خارجی

خبرگزاری مهر-گروه فرهنگ: پس از هفته گذشته که گزارش «یک هفته با کتاب»مان، هفته پرخبر نمایشگاه کتاب نام گرفته بود، گزارش مروری مان در زمینه اخبار حوزه کتاب در این هفته، خبرهای کمی را در زمینه نمایشگاه کتاب تهران در بر می گیرد. «یک هفته با کتابِ» هفته گذشته ۱۹ خبر داشت. گزارش این هفته ۱۵ خبر داخلی و خارجی را شامل می شود که ۴ خبرش مربوط به نمایشگاه کتاب هستند.

پس از خبرهای نمایشگاه، ۲ خبر درباره مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، یک خبر از اتحادیه ناشران، ۲ خبر از موسسه شهر کتاب، یک خبر از نهاد کتابخانه های عمومی کشور، ۲ خبر از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ۲ خبر هم در زمینه اخبار خارجی و بین المللی در این گزارش درج شده اند. در این گزارش همچنین یک خبر رونمایی کتاب از رویدادهای داخلی مرور می شود.

در ادامه، گزارش مروری بر اخبار حوزه کتاب در این هفته را از نظر می گذرانیم:

درخواست ۶۰۰ خبرنگار برای پوشش خبری نمایشگاه

سید محمد طباطبایی حسنی مدیر امور رسانه‌ای سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در خبری که دوشنبه به نقل از وی منتشر شد، ضمن تشریح فعالیت‌های رسانه‌ای در این دوره از نمایشگاه گفت:تاکنون نزدیک به ۶۰۰ خبرنگار و فعال رسانه‌ای خواستار حضور و فعالیت در نمایشگاه شده‌اند که در حال بررسی تقاضاها هستیم. البته در کنار این تعداد درخواست‌هایی هم در روزهای برگزاری نمایشگاه برای فعالیت خبری طرح می‌شود که با صدور کارت‌های موقت  خبرنگاری به آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

بازدید خبرنگاران از آماده سازی مصلی

خبر دیگر از حضور رسانه ها در نمایشگاه این که روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت، خبرنگاران حوزه کتاب از روند آماده سازی مصلی امام خمینی (ره) تهران برای برپایی نمایشگاه دیدن کردند.

اعلام آمار ثبت نام طلبه ها و دانشجویان برای دریافت بن نمایشگاه

امیرمسعود شهرام نیا قائم مقام سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در خبری که روز یکشنبه منتشر شد، از ثبت‌نام نزدیک به ۶۱ هزار دانشجو و طلبه برای دریافت بن خرید کتاب خبر داد.

مهلت ثبت نام برای دریافت این بن، روز یکشنبه به پایان رسید.

تجهیز ۱۵۰۰ کتابخانه مدارس تهران در ایام نمایشگاه

همایون امیرزاده سخنگوی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تجهیز کتابخانه‌های مدارس تهران و شهرستان‌های استان تهران همزمان با برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.

وی در این باره افزود: این طرح برای دومین سال متوالی با مشارکت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی و معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود و ۱۵ میلیارد ریال اعتبار از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آن در نظر گرفته شده است. از این رو کتاب‌های مناسب گروهای سنی در دورهای تحصیلی از ناشرین شرکت کننده در نمایشگاه خریداری خواهد شد.

جریان مربوط به خبرهای تعطیلی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

پس از پیگیری های خبرنگار مهر، روز سه شنبه خبری در مهر منتشر شد مبنی بر این که در حالی که مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی همکاری با تعدادی از نیروها را به خاطر مشکلات بودجه‌ای پایان داده، معاون پژوهشی این مرکز هم در اعتراض به سوء مدیریت از سمتش استعفا کرده است. در چند روز پیش از انتشار این خبر، مطالبی در فضای مجازی منتشر شد که خبر از قطع همکاری مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی با ۵۰ نفر از کارکنان این مرکز می‌ دادند. بر اساس این نوشته‌ها، این مسئله به خاطر آنچه مشکلات مالی و همچنین سوء مدیریت در این مرکز عنوان شده، به وجود آمد. سیدصادق سجادی معاون پژوهشی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی هم که از آغاز تشکیل این معاونت، این مسئولیت را بر عهده داشته سه‌شنبه ۴ اردیبهشت در گفتگو با خبرنگار مهر، از استعفا از این مسئولیت پس از سال‌ها و نیز پذیرش آن توسط محمدکاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی خبر داد.

پاسخ مرکز دائره دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

پس از انتشار خبر مذکور در مهر، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی با تکذیب استعفای معاون پژوهشی پیشین این مرکز، نامه عزل وی از سوی ریاست مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی را رسانه‌ای کرد. به این ترتیب، روابط عمومی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی این موضوع را قویا تکذیب کرد و تصویر نامه اخراج وی را توسط رئیس این مرکز، در اختیار مهر قرار داد.

انتشار فراخوان انتخابات اتحادیه ناشران

آگهی فراخوان داوطلبین عضویت در هیات مدیره و بازرس اتحادیه صنف ناشران و کتابفروشان شهرستان تهران، روز سه شنبه این هفته در نامه‌ای به امضای «محمد جعفرنیا»، رئیس هیات اجرایی برگزاری انتخابات اتحادیه‌های صنفی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران منتشر شد.

به این ترتیب، با نزدیک شدن به پایان فعالیت هیئت مدیره دوره یازدهم اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، داوطلبین، برای عضویت در هیات مدیره و بازرس این اتحادیه برای دوره دوازدهم، فراخوانده شدند.

برگزاری مراسم اختتامیه طرح عیدانه کتاب

با ورود به بخش خبرهای مربوط به خانه کتاب، آئین اختتامیه طرح عیدانه کتاب ۹۷ و جشن اعلام «کاشان» به عنوان چهارمین پایتخت کتاب کشور شامگاه یکشنبه دوم اردیبهشت در باغ فین کاشان برگزار شد و در این برنامه، کتابفروشان برتر فعال در طرح عیدانه کتاب ۹۷ معرفی شدند.

توقف فعالیت کتابفروشی آنلاین خانه کتاب

دیگر خبر از موسسه خانه کتاب در این هفته، این بود که نشست هم اندیشی کتابفروشان موفق و کتابفروشان مناطق کم برخوردار در طرح عیدانه کتاب ۹۷ عصر یکشنبه پیش از مراسم اختتامیه مذکور در شهر قمصردر استان اصفهان برگزار شد و نیکنام حسینی پور مدیرعامل خانه کتاب از توقف فعالیت کتابفروشی آنلاین این موسسه از اواخر سال گذشته و با هدف آنچه که او حمایت از بخش خصوصی نامید، خبر داد.

وی در این برنامه با اشاره به لزوم اصلاح آئین نامه طرح های حمایتی از کتابفروشی ها در خانه کتاب گفت: خانه کتاب قرار نیست رقیب بخش خصوصی باشد بلکه باید حامی آن باشد ولذا ما از ۱۵ اسفند ۹۶ بخش فروش آنلاین کتاب را در سایت خانه کتاب تعطیل کردیم.

انتصاب سرپرست معاونت توسعه کتابخانه های نهاد کتابخانه های عمومی

خبر بعد مربوط به نهاد کتابخانه های عمومی کشور است و به موجب آن، که روز سه شنبه منتشر شد، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در حکمی، مهدی رمضانی را به عنوان سرپرست معاونت توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی این نهاد منصوب کرد.

نامزدی کانون پرورش فکری برای دریافت جایزه جشنواره بازنگاری شیراز

پس از خانه کتاب و نهاد کتابخانه های عمومی کشور، نوبت به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می رسد که در گزارش این هفته با دو خبر حضور دارد. طبق خبری که روز شنبه منتشر شد، دبیرخانه جشنواره آثار بازنگاری (کتاب‌های تصویری بازنویسی و بازآفرینی) مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، نامزدهای خود را پس از بررسی آثار بازنگاری منتشر شده در سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۰ اعلام کرد.

در فهرست نامزدهای مورد اشاره، نام تعدادی از نویسندگان، تصویرگران، مجموعه‌ها، صفحه‌آرایان‌ و کتاب‌های کانون در رشته های مختلف درج شده است. در نتیجه کانون پرورش فکری بین نامزدهای جشنواره بازنگاری دانشگاه شیراز قرار گرفت.

واگذاری حق نشر دو کتاب‌ کانون به ناشران چینی

خبر دیگر از کانون پرورش فکری این که به دنبال حضور کانون در بیست و چهارمین نمایشگاه کتاب پکن در سال ۱۳۹۶ و انجام مذاکره‌ با ناشران این کشور در خصوص واگذاری حق‌نشر کتاب‌های کانون، قرارداد حق‌نشر کتاب‌های «از این طرف نگاه کن» با تصویرگری علی خدایی و «ماه بود و روباه» به نویسندگی و تصویرگری آناهیتا تیموریان به امضای طرفین قرارداد رسید.

رونمایی از کتاب جدید گلعلی بابایی

کتاب جدید گلعلی بابایی پژوهشگر حوزه دفاع مقدس نیز با عنوان «رویای آمریکایی» روز سه شنبه ۴ اردیبهشت در نخلستان اوج رونمایی شد. این کتاب درباره جزئیات جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس و جنگ نیابتی آمریکا با ایران به واسطه عراق است.

معرفی فینالیست‌های جایزه ادبیات زنان بریتانیا

اولین خبر حوزه بین الملل این گزارش، مربوط به جایزه ادبیات زنان بریتانیا است که به موجب آن، ۶ کتاب به عنوان راه‌یافتگان به فهرست نهایی این جایزه معرفی شدند. این جایزه ۳۰ هزار پوندی یکی از معتبرترین جوایز ادبی جهان به شمار می‌آید و برای حمایت از ادبیات زنان نویسنده اهدا می‌شود.

برنده این دوره ۶ ژوئن معرفی می‌شود تا نامش به فهرستی افزوده شود که نویسندگانی چون لیونل شرایور، آندرآ لوی و زادی اسمیت در آن جای دارند.

معرفی فینالیست های جایزه پوشکین ۲۰۱۸

۶ کتاب خوشخوان در زمینه تاریخ، سیاست و امروز روسیه هم که توسط نویسندگان روسی، بریتانیایی، آمریکایی و فرانسوی نوشته شده‌اند، روز شنبه این هفته، به عنوان فینالیست‌های جایزه کتاب روسی خانه پوشکین ۲۰۱۸ انتخاب و معرفی شدند. این جایزه برای حمایت از بهترین کتاب غیرداستانی نوشته شده به زبان انگلیسی درباره جهان روسی زبان اهدا می‌شود.


9758813
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امامی گفت: دو موضوع در زندگی فرهنگی و اجتماعی ما مهم هستند. یکی، مکان رویداد‌ها و دیگری، زمان رویدادهاست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بازیگر کشورمان گفت: بنا دارم برای سال پیش‌رو دو اثر با محوریت جبهه مقاومت اسلامی و نوشته‌ای از ویلیام شکسپیر را روی صحنه نمایش ببرم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته پایانی فروردین ماه با حضور ۵۸۹ مخاطب توانست بیش از ۱۳ میلیارد بفروشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صفوی گفت: محوریت «شکرستان» موضوعات محیط زیست، مسئله آب، فناوری‌های جدید، کارآفرینی است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» از سه کودکی گفت که زیر آوار‌ها همراه با موجودی ناشناس نگهداری می‌شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است