ورزشی 12:40 - 14 مرداد 1394
این هدست به افراد حاضر در مرکز کنترل امکان نظارت بر فضانوردان را هنگام انجام عملیات خواهد داد.

هدست واقعیت مجازی برای فضانوردان آزمایش خواهد شد

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از ایسنا، هدست واقعیت مجازی HoloLens متعلق به شرکت مایکروسافت نمایشی مجازی از دنیای واقعی ارائه می‌دهد و روزی برای کمک به فضانوردان عازم فضا خواهد شد.

 

خدمه زیرآب ماموریت NEEMO 20 هم‌اکنون در حال آزمایش این سامانه در طول اقامتشان هستند و این آزمایش از 20 جولای شروع شده است. قرار بود یک هدست HoloLens به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شود اما با انفجار فضاپیمای دراگون در طول پرتاب در تاریخ هفتم تیر از بین رفت.

 

فضاپیمای CRS-7 (دراگون) متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس مدت کوتاهی پس از اوج‌گیری از سکوی پرتاب منفجر شد. این سامانه بر فراز موشک فالکون 9 و از مجموعه پرتاب 40 واقع در ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا اوج گرفت، اما تنها چند دقیقه پس از پرتاب، فالکون دچار نقص فنی شد و بر فراز اقیانوس اطلس منفجر شد.

 

با این حال، نمونه‌اولیه هدست زیرآبی مزبور هنگام قرارگرفتن در مدار ارزشمند خواهد بود. این هدست به افراد حاضر در مرکز کنترل امکان نظارت بر فضانوردان را هنگام انجام عملیات خواهد داد و چنین موضوعی امکان مداخلات پزشکی بلادرنگ را فراهم می‌کند.

 

واژه NEEMO به معنای «عملیات ماموریت محیطی ناممکن ناسا» است و این ماموریت در زیستگاه تریلی‌مانندی انجام می‌شود که در 17 متری زیر آب و در آن سوی سواحل Key Largo واقع در فلوریدا قرار دارد. این ماموریت بر تکنیک‌هایی تمرکز می‌کند که می‌توان از آن‌ها برای تفحص فضای عمیق مانند کنکاش سیارک‌ها یا مریخ استفاده کرد.

 

کنکاش منظومه شمسی به معنای تاخیر در عملکرد خدمه است زیرا زمان زیادی طول می‌کشد که امواج رادیویی به محل مورد نظر برسند و دوباره به زمین بازگردند. بر روی مریخ، تاخیر یک‌طرفه می‌تواند تا 24 دقیقه باشد و ماموریت NEEMO نخست تاخیرها بر روی زمین را بررسی می‌کند.

 

در ماموریت‌های پیشین در سال 2014، فضانوردان پیاده‌روی‌های فضایی زیرآبی را انجام دادند. در ماموریت حال حاضر فضانوردان گرانش‌های مختلف موجود بر روی سیارک‌ها را که خیلی پایین هستند، شبیه‌سازی خواهند کرد. آن‌ها همچنین گرانش بر روی مریخ که یک سوم گرانش بر روی زمین است را شبیه‌سازی می‌کنند.

 

ماموریت NEEMO 20 همچنین با بررسی مرجان‌ها به علم نانوفضا کمک می‌کند. گرچه ساحل Key Largo در فلوریدا غنی از مرجان است، دانشمندان متوجه شدند که مرجان‌ها به عمق بیشتر آب مهاجرت می‌کنند. محققان بر این باورند تغییرات آب‌وهوایی و افزایش دمای اقیانوسی مرتبط با آن، مرجان‌ها را مجاب به مهاجرت به نواحی خنک‌تر می‌کند.

 

در طول پیاده‌روی‌های فضایی زیرآبی، فضانوردان نمونه‌هایی از مرجان‌ها را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را با خود به سطح می‌آورند. آن‌ها همچنین فرستنده‌هایی را برای ضبطکردن داده‌های محیطی مانند عمق، جریان و دما برای نظارت بهتر بر محیط نصب می‌کنند. مرجان‌ها نشانگرهای عالی برای عملکرد محیط هستند.

 

2005


6862281
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» ووشوکاران کشورمان در ادامه مسابقات انتخابی جام جهانی ووشو در چین امروز ۲ مدال طلا و ۲ نقره کسب کردند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مرد جوانی که پسر و همسرش را در خانه به آتش کشیده بود، دستگیر شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مجمع انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی ۲۵ اردیبهشت برگزار می‌شود و سوابق مدیریتی ۶ کاندیدا برای شرکت در انتخابات از سوی وزارت ورزش و جوانان به تایید رسیده است.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم بسکتبال شهرداری گرگان از امشب (پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) کار خود در سری فینال سوپرلیگ غرب آسیا را آغاز می‌کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» قهرمان مسابقات اسکیت آزاد گفت: نبود پیست استاندارد تنها مشکل ما است، چون باید در این پیست‌ها مسابقه بدهیم.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» بازیکن سابق پرسپولیس گفت: حرفه‌ای گری بازیکنانمان برگ برنده بازی با آلومینیوم است، چون سرخپوشان تیمی را دستکم نمی‌گیرند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» دروازه بان اسبق باشگاه پرسپولیس گفت: اتفاقی در مالکیت رخ نداده و به ظاهر سرخپوشان را واگذار کرده‌اند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کنسرسیوم بانک‌های خریدار پرسپولیس از پرداخت ۱۰ درصد دیگر از مطالبات معوقه بازیکنان سرخپوش خبر داد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس هیئت کشتی خوزستان گفت: حضور یک سرمربی از استان خوزستان در رده‌های مختلف تیم‌های ملی کشتی فرنگی حق این استان است.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم فوتبال یوکوهاما مارینوس ژاپن با برتری برابر اولسان اچ دی کره‌جنوبی به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است