اجتماعی 18:20 - 23 مرداد 1397
حق‌شناس عنوان کرد
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر بر حمایت جدی از سمن‌های فرهنگی تأکید کرد.

حمایت از سمن‌های فرهنگی در مدیریت شهری/دوره سمن‌های فرمایشی تمام شده است

به گزارش ایسنا، محمدجواد حق‌شناس عصر امروز در همایش مدیریت مطلوب شهری و نقش سازمان‌های غیر دولتی با بیان اینکه در دهه 80 مفهوم توسعه اجتماعی با شاخص‌هایی همچون آموزش، بهداشت و گستره خدمات عمومی و رفاهی تعریف می‌شد گفت: اما حالا میزان توسعه یافتگی اجتماعی جامعه نیازمند شاخص‌های فرهنگی و میزان مشارکت اجتماعی است.

وی با بیان اینکه نسبت مشارکت اجتماعی و توسعه از اواسط دهه 70 در ایران ایجاد شد، گفت: سه شاخص مشارکت، عقلانیت و کار گروهی در مشارکت اجتماعی و توسعه مورد توجه قرار گرفته است و طبیعتا سازمان‌های مردم‌نهاد به موتور محرکی در مشارکت‌پذیری و افزایش سهم مردم در قالب سمن‌ها نقش ایفا می‌کنند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد بازوان قدرتمند به شمار می‌آیند اما حالا باید تلاش کنیم که جایگاه این سازمان‌ها ارتقاء یابد و به بخش‌های اصلی‌تر آمده و موثرتر عمل کنند گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند با افزایش سرمایه‌های اجتماعی و ایجاد نشاط در جامعه کمک کنند و می‌توانند جامعه را به مسیر توسعه سوق دهند.

وی با بیان اینکه تنوع وظایف شورا و شهرداری به گونه‌ای است که ناگزیر هستیم که از تمام سازمان‌های مردم‌نهاد بهره ببریم گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد واسطه بین مردم و حاکمیت هستند که برای ایجاد و گسترش آرامش می‌توانند پیشقدم باشند و سمن‌ها می‌توانند در مرتفع کردن مشکلات آموزشی، اجتماعی و... رویکردهای خاصی داشته باشند.

وی سه ویژگی‌ را برای سمن‌ها برشمرد و افزود: ویژگی اول سمن‌ها تخصصی بودن آن‌هاست که باید به صورت تخصصی در یک حوزه وارد شوند و دومین ویژگی سمن‌ها این است که از متن جامعه برخاسته‌اند. به نظر من سمن‌های فرمایشی و دستوری که از سوی حوزه مقامات دولتی و مراجع بالادستی شکل می‌گیرد، سمن نیست و سومین ویژگی نیز این است که باید تابع شرایط باشد.

عضو شورای شهر تهران در مورد علت نقش کمرنگ سمن‌ها در شهرداری تهران با اشاره به ساختار ناکارآمد بروکراتیک و اداری شهرداری گفت: شهرداری تهران آنقدر بزرگ شده که لَخت شده است به گونه‌ای که سه برابر ساختارش نیروی انسانی دارد. 22 هزار پست سازمانی در شهرداری وجود دارد اما 68 هزار کارمند دارد. یعنی به ازای هر پست 3 شاغل وجود دارد.

وی ادامه داد: آن دوره گذشته است که نگاه به سمن‌ها همراه با تردید بود و آن‌ها را عوامل بیگانگان می‌دانستند و حالا یکی از اتفاقات خوب در دوره روحانی توجه به سمن‌ها بوده است که از سال گذشته نیز در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

حق شناس با بیان اینکه شهرداری تهران در سال‌های گذشته به سمن‌ها و مشارکت اجتماعی توجه نمی‌کرد گفت: شهرداری سرگرم ساخت مگاپروژه‌ها همچون صدر، نیایش و امام علی بود که شاید هر کدام آثار مثبتی هم داشته باشند اما باید علاوه بر این نگاه سخت‌افزاری به شهر به حوزه‌های فرهنگی نیز توجه می‌شد.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی اجتماعی از سمن‌ها حمایت می‌شود تصریح کرد: از سمن‌های فرهنگی حمایت می‌کنیم تا سرانه فرهنگی در مدیریت شهری افزایش یابد.

وی با بیان اینکه ستاد سمن‌های شهرداری تهران نیازمند ارتقای جایگاه است گفت: از این پس در پروژه‌های عمرانی و... به فرهنگ نیز توجه ویژه‌ای می‌شود تا با تکیه بر فرهنگ و جامعه بتوانیم عملکرد بهتری داشته باشیم.

انتهای پیام


9873973
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان امداد و نجات اعلام کرد: تاکنون به بیش از ١٠ هزار نفر در جنوب کشور امدادرسانی شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فراجا طی اطلاعیه‌ای ضمن اعلام اینکه وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است، گفت: برخی شیطنت‌های رسانه‌ای بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فراجا طی اطلاعیه‌ای ضمن اعلام اینکه وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است، گفت: همچینن برخی شیطنت‌های رسانه‌ای بر اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح از شناسایی، تصویب و اجرایی شدن ۱۷۵۰ راهکار پیشگیری از جرایم مرتبط با تهدیدات فضای مجازی در نیرو‌های مسلح خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پسر جوان در درگیری خیابانی در مرکز تهران با ضربه چاقو به قتل رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۱ تهران با اشاره به بافت قدیمی این منطقه گفت: متأسفانه اکثر مراکز درمانی منطقه ۱۱ مشکل ایمنی دارند؛ اما ما تک به تک در حال رفع این مشکلات هستیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» هرمزی گفت: با کمک دولت قرارداد بیش از ۶۵ هزار تاکسی برقی منعقد شده که در هفته آینده برای هزار دستگاه فراخوان متقاضیان تاکسی انجام می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز اطلاع‌رسانی فراجا در اطلاعیه‌ای آورده است: وبگاه خبرگزاری پلیس مرجع رسمی اطلاع‌رسانی فراجا است؛ تولید محتوا با نام پلیس مورد تایید نیست.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» آزمون استخدامی سازمان تأمین‌اجتماعی برای جذب ۴۹۰۰ نیروی انسانی جدید در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی این سازمان امروز برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فردین رحمان‌نژاد از بهره‌برداری از فاز دوم مرکز خرید و فروش پرندگان زینتی خلیج فارس در غرب پایتخت خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است