سیاسی 09:27 - 30 آذر 1393
عضو شورای مرکزی اصولگرایان گیلان با بیان اینکه جریان فکری اصولگرایی تاریخ انقضا ندارد، گفت: اصولگرایی با اصلاح‌طلبی واقعی هم‌پوشانی دارد.

صراط: به بهانه برگزاری همایش همگرایی اصولگرایان گیلان که با حضور طیف‌های مختلف اصولگرایی در مصلای امام خمینی (ره) این شهر انجام شد، درباره اهداف و برنامه‌های این همایش گفت‌وگوی تفصیلی با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم میرحسینی‌اشکوری عضو شورای مرکزی اصولگرایان ترتیب داده‌ایم که ماحصل آن را در زیر می‌خوانید:

اهداف و چگونگی برگزاری همایش اصولگرایان گیلان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- با عرض سلام و تشکر از شما، به دنبال برگزاری همایش همگرایی اصولگرایان در تهران و مراکز استانها به ابتکار جامعه روحانیت قرار شد این همایش در استان گیلان و شهر رشت نیز برگزار شود.

همه می دانیم آنچه امروز برای اصولگرایان مهم است، موضوع انسجام، همگرایی و جلوگیری از اختلاف و انشقاق است و بنده تصور می‌کنم آهنگ خوش همگرایی که از تهران آغاز شده بتواند به همه کشور سرایت کند و با نگاه حداکثری تمام اصولگرایان با همه گرایش‌ها و با محور ولایت زیر چتر این همگرایی قرار گیرند بنابراین هر جلسه‌ای که با اهداف هماهنگی فکرها، نزدیکی قلوب، تعامل و انسجام بین نیروهای اصولگرا باشد از آن استقبال می‌کنیم.

تعدادی از گروهای سیاسی نسبت به برگزاری همایش اصولگرایان در مصلای امام خمینی (ره) رشت انتقادهایی دارند، از جمله اینکه می‌گویند همه گروهای سیاسی در آن دعوت نشده بودند و حضور نداشتند، نظرتان در این زمینه چیست؟

-درباره همایش همگرایی اصولگرایان دو نکته قابل توجه است که بنده در سخنرانی همان جلسه عرض کردم، ابتدا اینکه ما یک تعریف عام از اصولگرایی داریم با چند ویژگی.

اعتقاد داریم همه افرادی که دین اسلام، نظام، ولایت و قانون اساسی را قبول دارند در واقع اصولگرا هستند با این تعریف بیشتر مردم اصولگرا هستند.

البته این اکثریت در روش و منش سیاسی شاید سلایق و علایق متفاوتی داشته باشند و در برهه‌ای ممکن است به دلیل عملکرد فرد اصولگرا از وی ببرند اما به اصول اعتقاد دارند بنابراین با توجه به اعتقاد به آن پنج ویژگی می‌توان بیشتر مردم را اصولگرا نامید.

در تعریف خاص اصولگرایی که بار سیاسی دارد، منظور افرادی هستند که در صحنه سیاسی کشور حضوری فعال دارند و در واقع فعالان سیاسی اصولگرا هستند و دارای تشکیلات سیاسی‌اند، مسایل سیاسی و مدیریتی کشور را رصد می‌کنند دارای پیشینه جنگ و جهاد و دفاع از ارزش‌ها هستند و هدایت و بصیرت‌افزایی و روشنگری و جهت‌دهی اصولگرایان به معنای عام را برعهده دارند.

در همایش همگرایی اصولگرایان در مصلای رشت تعدادی از هر دو گروه اصولگرایان حضور داشتند اما جلسه‌ای هم بعد از جلسه مصلا یعنی پس از نماز مغرب و عشا با حضور اصولگرایان خاص در حضور حجت‌الاسلام تقوی برگزار شد که در این جلسه نمایندگانی از تشکل‌های سیاسی استان حضور داشتند و نکته نظرات خود را مطرح کردند و حجت‌الاسلام تقوی نیز نکاتی را در زمینه چگونگی همگرایی و انسجام جریان اصولگرا مطرح کردند.

در گیلان چند تشکل اصولگرا به معنای خاص هستند؟

-بیش از 25 تشکل اصولگرا در استان گیلان وجود دارند که اغلب آنها فعال هستند و یک شورایی نیز با عنوان شورای مرکزی اصولگرایان وجود دارد که وظیفه هماهنگی نیروهای ارزشی و گروه‌های اصولگرا را بر عهده دارند.

در این شورا نمایندگانی از طرف تشکل‌های سیاسی اصولگرا و برخی از نخبگان اصولگرا حضور دارند که در جلسه خواص اصولگرا با حجت‌الاسلام تقوی تقریباً بیشتر نمایندگان این تشکل‌ها حضور داشتند.

چرا برخی از جریانات اصولگرا نسبت به تصمیمات شورای مرکزی اصولگرایان انتقادهایی دارند از جمله اینکه این تصمیمات مورد قبول نیروهای ارزشی استان نیست و این شورا در بدنه جریان ارزشی استان که اغلب جوانان هستند نفوذی ندارد و سابقه تصمیمات سیاسی این شورا در انتخابات گذشته حکایت ازاین دارد که این شورا کارکرد خود را از دست داده است؟

-اتفاقاً بیشتر تشکل‌های سیاسی فعال اصولگرا جوان هستند و شخصیت‌های خوش سابقه و عقبه‌دار اصولگرا نقش هادی و داور را دارند و نمی‌توان افراد خوش‌فکری که سابقه جهاد و مبارزه دارند و در کوران حوادث انقلاب همواره یار امام (ره) و یاور رهبری بودند به جرم کهولت سن و پیر بودن کنار زد.

البته در همین شورای مرکزی نیز افراد جوان حضور دارند اما در هر صورت باید از تجربه سابقون انقلاب استفاده کرد، در انتخابات‌های گذشته نیز نامزدها از تصمیم شورای مرکزی تبعیت نکردند و مردم را دچار تردید و سردرگمی کردند و همین عدم انسجام و اتحاد موجب شکست شد نه تصمیم شورای مرکزی.

در تهران هم اگر کاندیداها به نصیحت پدرانه مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی توجه می‌کردند اکنون یک رئیس جمهور اصولگرا کشور را اداره می‌کرد، مانند همه جریانات سیاسی پس از انتخابات نیز مجموعه اصولگرایان به دنبال تحلیل عملکرد خود نمی‌روند به همین دلیل هر کسی تقصیر را به گردن دیگری می‌اندازد و هر چهار سال نیز بار دیگر جریان از نو آغاز می‌شود.

البته موضوع همایش مصلا، انتخابات نبود چرا که انتخابات ساز و کار دیگری دارد و موضوع تنها انسجام و همگرایی نیروهای ارزشی و اصولگرای گیلان بود تا از طریق کنار هم قرار دادن سلیقه‌های مختلف اصولگرا به نوعی به نشاط سیاسی و اجتماعی جامعه و جریان‌های ارزشی و اصولگرا کمک شود.

برخی معتقدند اگر قرار است جریان اصولگرا دوباره به حیات سیاسی خود ادامه دهد و مردم به آن روی خوش نشان دهند نیاز است اصولگرایان عنوان دیگری غیر از اصولگرایی انتخاب کنند، نظر شما در این باره چیست؟

-اصولگرایی یک حزب سیاسی نیست که به هر دلیلی مردم از آن روی گردان شده و نیاز باشد عنوان دیگری انتخاب شود، اصولگرایی یک گفتمان و یک جریان فکری است که تاریخ انقضا ندارد.

حتی اصولگرایی با اصلاح‌طلبی واقعی هم‌پوشانی دارد به این معنا که ما در مبانی اصولگرا هستیم و در روش از اندیشه‌های نو برای اصلاح امور استفاده می‌کنیم.

ثانیاً این حرف که مردم از جریان اصولگرا روی گردان شدند نیز صحیح نیست، در انتخابات ریاست جمهوری به‌رغم تفرقه در بین اصولگرایان، اما اختلاف رای جریان اصولگرا با جریان مقابل حدود 250 هزار رای بود این در حالی است که جریان مقابل با پرچم اصلاح‌طلبی در میدان انتخابات حاضر نشده بود بلکه شعار اعتدال می‌داد و مدعی بود از طیف اصولگرایان نیز در دولت استفاده می‌کند بنابراین این برداشت که جریان اصولگرا بین مردم مقبولیت ندارند صحیح نیست.

به نظر شما اصولگرایان استان گیلان به وحدت می‌رسند؟

-در شرایط فعلی امکان تحقق اتحاد به معنای یکی شدن در گفتار و کردار کمی مشکل به نظر می‌رسد شاید از این نظر سخن گفتن از همگرایی منطقی‌تر باشد، یعنی پذیرش اختلاف سلیقه در برداشت اما تلاش برای همگرایی در رفتار سیاسی به لحاظ اقتضائات و شرایط جامعه، آنچه امروز برای کشور مهم است موضوع انسجام، همگرایی، جلوگیری از انشقاق و تفرقه است و در هر مقطعی از انقلاب که این انسجام و همگرایی ایجاد شد نقطه عطفی در انقلاب ایجاد کرد و موجب برکات فراوانی برای نظام شد، از جمله حماسه تاریخی 9 دی در کشور و تظاهرات و تجمع گسترده مردم رشت در 8 دی سال 88.

البته این همگرایی و انسجام همواره حول محور ولایت نتیجه‌بخش بوده است بنابراین امکان ندارد خارج از این دایره و محور بتوان به وحدت رسید و امیدواریم این حرکتی که آغاز شده زمینه‌ساز وحدت تمام جریانات اصولگرا و وفادار به نظام شود.


5458587
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» احمد وحیدی وزیر کشور درباره قانون مقابله با تحریم کالاهای صهیونیستی توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ اکرمی نیا گفت: کشور‌های اسلامی بدانند که اگر اسرائیل قدرت پیدا کند به هیچ کشوری برای رسیدن به اهداف خود رحم نخواهد کرد و این مهم را سران کشور‌های اسلامی درک نمی‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آیت الله خاتمی گفت: مقاومت هم اکنون پیروز میدان است و بنابر بشارت قرآن آینده هم برای مقاومت است، اما مردم بدانند قصه روز قدس امسال قصه‌ی دیگری است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کنعانی گفت: حمله رژیم اسرائیل به حلب نقض آشکار قوانین و مقررات بین‌المللی و تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دریادار تنگسیری گفت: شناور‌های بسیج مردمی نیروی دریایی سپاه و شناور‌های مردمی کشور‌های محور جبهه مقاومت در آستانه روز جهانی قدس به صورت سراسری رژه می‌روند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: آرمان‌های فلسطین جزو اصلی‌ترین راهبرد‌ها و اهداف جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب تا به امروز بوده است و بی‌شک با تمام قدرت نیز ادامه خواهد داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» زمانیان گفت: مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی زمانی در کشور حل می‌شود که امید در میان مردم وجود داشته باشد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ابوالفتح گفت: ترامپ و بایدن نسبت به سال ۲۰۲۴ میلادی بسیاری از طرفداران خود را از دست داده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از نیروی دریایی پاکستان برای نجات هشت ماهیگیر ایرانی قدردانی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی ۶.۷ دهم درصدی در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ تحقق یافته است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است