وبگردی 12:48 - 03 تیر 1396
ظاهراً حواشی «روز قدس» در تهران، اصل موضوع را تحت‌الشعاع قرار داده است.

روز قدسی که رژیم اسرائیل را شادمان کرد

یک. روز قدس قرار بود نماد وحدت امت اسلامی باشد، نه بهانه‌ای برای آشکارکردن اختلافات و خدشه‌دار کردن اتحاد ملی. اگر شعار «نه غزه، نه لبنان...» در روز قدس سال 88 وحدت‌شکن بود (که بود)، بی‌تردید شعارهای توهین‌آمیزی که دیروز سرداده شد نیز نه ربطی به روز قدس داشت و نه به‌جا بود.



دو. درحالی‌که پرچم آمریکا و رژیم اسرائیل را آتش می‌زنیم، به رئیس جمهورمان هم ناسزا می‌گوییم و برایش طلب مرگ می‌کنیم! شاید هیچ نمایشی به این اندازه نمی‌توانست دشمنان منطقه‌ای و جهانی ایران را شاد کند.



سه. چرا در ماه قرآن «والکاظمین‌الغیظ» فراموش شد؟ اگر به معنای واقعی «قرآنی» بودیم، امروز در زمره‌ی «عصبانی‌ترین» کشورها قرار نمی‌گرفتیم و دیروز هم به سود «قدس»، چشم بر اختلافات می‌بستیم.



چهار. رفتار دیروز ذیل «آزادی بیان» هم قابل دفاع به نظر نمی‌رسد؛ به جد باید بیندیشیم که چرا مرز «گفتار» و «کردار» برای‌مان تا این اندازه شکننده و در نتیجه درنوردیدنی شده است؛ برای همین به‌سرعت از «آزادیِ بیان» به «آزادیِ عمل» می‌رسیم و نقد و بیان‌مان آلوده به دشنام است.



پنج. اصول‌گرایان حقیقی که در صدد آسیب‌شناسی واقع‌بینانه‌ی ناکامی‌های انتخاباتی اخیر هستند، نباید از آثار مخرب چنین اقداماتی که به نام ارزش‌مداری و ... انجام می‌شود، غفلت کنند و بجاست از این تندروی‌ها برائت جویند.



شِش. اگر اصل بیست‌وهفتم قانون اساسی درباره‌ی «تشکیل اجتماعات و راه‌پیمایی‌ها» به‌عنوان یکی از «حقوق ملت» در چهار دهه‌ی اخیر سازوکارهای اجرایی سهلی یافته بود، شاید اکنون از هر تجمعی برای هر هدفی استفاده نمی‌شد.



هفت. سرانجام، وقتی «فرهنگِ اعتراض» نداریم، یعنی اولاً، تعریف شفافی از اعتراض نداریم و ثانیاً، شیوه‌ی اعتراض‌کردن را نمی‌شناسیم، به تعبیر جامعه‌شناسان، نمی‌دانیم چه‌ زمانی، کجا و چه «جوری» حرف‌مان را بزنیم.



*پیش‌فرض نکات گفته شد آن است که رویداد دیروز، خودجوش بوده و برنامه و سازماندهی قبلی نداشته است.


9199747
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» ایلام- پدیده‌های طبیعی و جاذبه‌های گردشگری شهرستان بدره باعث شده هر ساله این منطقه مورد بازدید بسیاری از گردشگران و مسافران قرار گیرد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» بسیاری از ما صبح‌ها با زنگ موبایلی که کوک کرده‌ایم از خواب بیدار می‌شویم. این زنگ‌ها اغلب صدای آزاردهنده‌ای دارند، به نحوی که از شنیدن‌ بی‌موقعشان در وقت دیگری از روز مضطرب می‌شویم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» گاهی اوقات ممکن است متوجه یک گودال کوچک آب در زیر ماشین خود شوید این آب چکه ممکن است برای ماشین شما خطرناک باشد یا نباشد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» به رغم این که هنوز سیاره‌ای با همه ویژگی‌های زمین پیدا نشده است تا از حیات پشتیبانی کند، دانشمندان ناامید نشده‌اند و به جست‌وجوی یک سیاره جایگزین زمین ادامه می‌دهند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» هرگاه با قطع تمام زبان، حس چشایی از بین برود، فقط دیه قطع زبان پرداخت می‌شود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» شرایط نگهداری گیاهان مختلف با یکدیگر متفاوت می‌باشد، به همین دلیل است که فقط برخی از گیاهان برای نگهداری در بالکن مناسبند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در طول قرن نوزدهم میلادی، آینده‌دارترین هنرمندان در آکادمی سلطنتی نقاشی و مجسمه‌سازی واقع در پاریس آموزش دیدند. آکادمی به هنرآموزان آثار استادان قدیم نقاشی را آموزش می‌داد
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» فهرست جدید تیم ملی فوتبال برای ۲ دیدار مقابل ترکمنستان در‌حالی اعلام شد که حاوی نکات جالبی است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» رهبر معظم انقلاب درباره ناتوانی روزه‌دار به علت ضعف جسمانی فرمود: ناتوانی از گرفتن روزه و قضای آن به مجرد ضعف و عدم قدرت موجب سقوط قضای روزه نمی‌شود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در میان افسانه‌های قدیمی، داستان برج بابل با پند و نصایح اخلاقی برای بشر همراه است و به خواننده هشدار می‌دهد که از غرور و تکبر بپرهیزد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است