فرهنگی‌هنری 01:36 - 05 بهمن 1395
یک استاد ارتباطات: رسانه‌ها فضای جامعه را تغییر دهند
درگذشت آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی، شنیدن صدای تیراندازی در تهران و بعد هم حادثه «پلاسکو» و به دنبال آن از دست دادن تعدادی از آتش‌نشان‌های کشورمان، باعث شد تا فضای جامعه در این روزها تغییر کند؛ فضایی که به اعتقاد برخی از کارشناسان اگر هر چه زودتر تغییر نکند، باعث ادامه‌دار شدن این بحران می‌شود. 

«صداوسیما مشکل مدیریت بحران دارد»

طبیعتاً یکی از مهمترین عواملی که باعث تغییر فضای جامعه می‌شود، رسانه‌ها و به ویژه صداوسیماست. به همین منظور خبرنگار ایسنا در گفت‌وگو با یک کارشناس رسانه در این زمینه به گفت‌وگو پرداخته و نظر او را جویا شده است.

امیر علی مسعودی درباره فضای غالب جامعه پس از حادثه «پلاسکو» اظهار کرد: باید حتما تلاش کنیم تا فضای رسانه‌ای کشور به سمت آگاهی‌بخشی بیشتر و تغییر فضای جامعه پیش برود؛ چرا که فضایی افسرده و نگران در جامعه، باعث می‌شود تا به نوعی بحران در جامعه ادامه پیدا کند و به همین خاطر باید چرخشی در سیاست‌های صداوسیما به ویژه در بخش خبری ایجاد شود.

این مدرس دانشگاه در ادامه با بیان اینکه رسالت هر رسانه‌ای اطلاع‌رسانی است، یادآور شد:‌ در بحث پوشش رویدادهای مهم در عین اینکه هر خبری نباید منتشر شود، نمی‌توانیم از همه اخبار نیز چشم‌پوشی کنیم. ما در پوشش اخبار بحث گزینش و برجسته‌سازی را داریم، اما مهم این است که بتوانیم ابعاد مختلف یک رویداد را درست و موثق به اطلاع مخاطبان برسانیم.

عضو هیات علمی دانشگاه سوره با بیان اینکه معمولاً رسانه‌ها با دیدگاهی یک جانبه به رویدادها می‌پردازند، گفت: معمولا رسانه‌های ما بر اساس تحلیلی که خودشان از یک رویداد دارند، اطلاع‌رسانی می‌کنند؛ این در حالی است که رسانه‌ها باید در کنار ارائه اخبار درست، تحلیل‌های خودشان را ارائه دهند.

مسعودی با اشاره به پوشش خبری درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی توسط صداوسیما، اظهار کرد: شاهد بودیم که تا چند ساعت پس از درگذشت ایشان صداوسیما واکنش مناسبی نداشت و با وجود اینکه پس از آن واکنش خوبی در بخش اطلاع‌رسانی و حضور در محل داشتند، چند ساعت اول را از دست دادند؛ این در حالی است که همان ثانیه‌ها و دقایق اول است که به جامعه در حال التهاب کمک می‌کند تا تحلیل‌های غلطی از یک رویداد نداشته باشد.

این کارشناس رسانه با اشاره به پوشش خبری حادثه «پلاسکو» در شبکه خبر صداوسیما بیان کرد: متأسفانه در بحث پوشش اخبار این حادثه نیز فقط بخش‌های قابل مشاهده رویداد توسط شبکه خبر ارائه می‌شد، در حالی که این اتفاق حواشی زیادی به همراه داشت. رسانه ملی می‌توانست در ساعات اولیه به بخش‌های دیگر همچون گفت‌وگو با سانحه‌دیدگان، شاهدان عینی و کارشناسان بپردازد؛ البته در روزهای دوم و سوم پس از حادثه به این بخش‌ها پرداخته شد، اما باز هم اطلاعات دقیقی به مخاطبان داده نمی‌شد.

مسعودی اظهار کرد: مشکلی که صداوسیما با آن مواجه است بحث مدیریت بحران است. مدیریت بحران در رسانه می‌توانست کمک‌های زیادی به این حادثه کند. ما به طور کلی در این زمینه مشکل داریم و این مشکل هم به سطح کلان مدیریتی برمی‌گردد که صداوسیما نیز بخشی از آن است.

انتهای پیام


8705780
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری با سابقه رادیو ایران گفت: من ۲۷ سال برنامه‌های «راه شب» اجرا کرده‌ام و مردم همیشه با رادیو دوست بوده اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حسنین الحلو، میزبان برنامه قرآنی محفل در یک ویدیویی همراه با مجری برنامه از مخاطبان تلویزیون دعوت کرد تا این مسابقه قرآنی را تماشا کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک استاد زبان و ادبیات پارسی با اشاره به روز جهانی کتاب و حق مولف، سرانه مطالعه در ایران را در مقایسه با دیگر کشور‌ها پایین دانست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست نقد و تحلیل فیلم سینمایی درخت گردو در سالن شیخ بهایی مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شش فیلم داریوش مهرجویی با قاب‌هایی شبیه به زندگی از جنس فلسفه و شعر و عرفان در جشنواره فیلم مسکو به نمایش گذاشته می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری و رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی در حوزه هنری برگزار و بخش‌های رقابتی، ترویجی و کارگاه‌های این دوره تشریح شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: انتقام سخت مردم ایران از رژیم صهیونسیتی باعث افتخار مردم پاکستان هم شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» افتخاری گفت: ما صدای لحظه‌ها هستیم و رادیو این توان را دارد که به روز و به لحظه صدای خود را به مخاطب برساند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری عوامل برنامه تلویزیونی« به افق فلسطین » صبح امروزدر اداره کل سازمان صدا و سیما برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فرهاد قائمیان گفت: در تدارک برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام هستیم و امیدوارم هنرمندان عزیزمان در این عرصه افتخارآفرین باشند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است