علمی فناوری 00:19 - 02 اردیبهشت 1397
/انتخابات شوراهای صنفی؛ تمرین مشارکت اجتماعی در فضای دانشگاه/
شوراهای صنفی نهادی کاملا مستقل و دانشجویی در دانشگاه‌ها هستند که به صورت خودجوش با هم‌افزایی ظرفیت‌های دانشجویی و مشارکت فعال دانشجویان به مسائل صنفی و دانشجویی می‌پردازد و اعضای این شورا مطالبات دانشجویان را به مسئولان فرهنگی و دانشجویی گوشزد می‌کنند و برای تحقق این مطالبات تلاش می‌کنند.  

با وجود تعاملات مثبت، برخی مطالبات دانشجویان به سرانجام نمی‌رسد

به گزارش ایسنا، انتخابات شوراهای صنفی دانشگاه‌ها به طور روال مرسوم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و در این زمان ضمن اینکه دبیران شوراهای صنفی در دانشگاه‌ها انتخاب می‌شوند، تلاش می شود تا بسترهای لازم جهت افزایش مشارکت دانشجویان در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های صنفی، رفاهی و آموزشی فراهم شود و دانشجویان هر چه بیشتر به مشارکت در این انتخابات تشویق می شوند.

به دلیل انحلال شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۸۸ و آغاز به کار مجدد آن در سال ۹۴ این شورای صنفی به گفته دبیر شورای صنفی این دانشگاه تا حدودی تضعیف شد و این مساله موجب شد تا فعالین صنفی این دانشگاه تصمیم به انتخابات به برگزاری انتخابات زود هنگام در این دانشگاه بگیرند تا پس از دو سال از راه اندازی مجدد آن جان تازه ای به فعالیت های این شورا بدهند.

علی پروهان دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه شورای صنفی دانشگاه به جهت اینکه تمام ارزش و مقام خود را از طرف دانشجویان کسب کرده قوی ترین تشکل دانشجویی محسوب می‌شود، گفت: انتخاب اعضای شوراهای صنفی از بین دانشجویان موجب شده است که این شوراهای دانشجویی فارغ از جناح‌بندی های سیاسی و بدون وابستگی به طیف و گروهی خاص تبدیل به موثر ترین تشکل دانشگاه شود.

وی ادامه داد: به دلیل منحل شدن شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۸۸ و توقف فعالیت  آن به مدت ۷ سال، این تشکل دانشجویی در زمان راه اندازی مجدد در سال ۹۴ تا حد زیادی تضعیف شده بود، اما در سال ۹۵ با برگزاری انتخابات منظم، فعالیت‌ها با قوت بیشتری پیگیری شد و در ۴ دانشکده شورای صنفی راه اندازی شد.

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: به دلیل توقف ۷ ساله فعالیت‌های این شورا در دانشگاه علوم پزشکی تهران، سال تحصیلی گذشته تصمیم به برگزاری انتخابات زود هنگام در دانشگاه علوم پزشکی تهران گرفته شد و انتخابات بهمن ماه و با مشارکت گسترده‌ای برگزار شد. بر اساس نتایج این انتخابات دانشکده‌های پیراپزشکی، دندان پزشکی و توابخشی و خوابگاه‌های کوی دانشگاه دارای شورای صنفی شدند.

پروهان با اشاره به اینکه از مهمترین ویژگی شورای صنفی ایجاد خط ارتباطی بین دانشجویان و مسئولین دانشگاه است، گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های این شورا وضعیت سلف و تغذیه دانشجویان بهبود پیدا کرد علاوه بر افزایش کیفیت، غذای سلف از یک منویی به دومنویی تغییر کرد.

وی ادامه داد: دیداری نیز با معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ترتیب داده شد و با رایزنی دانشجویان با این معاونت بودجه مناسبی برای تجهیز خوابگاه ها اختصاص داده شد. همچنین یکی دیگر از مواردی که با پیگیری های شوراهای صنفی اتفاق افتاد کاهش اجاره‌بهای خوابگاه‌ها و بازگشت آن به مبلغ سابق بود که در سال های اخیر دو نیم برابر شده بود.

 دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: از دیگر فعالیت های انجام شده پیگیری مشکلات دانشجویان در زمینه آزمون پره انترنی( پیش کارورزی) بود که با چالش های زیادی همراه بود و خوشبختانه با پیگیری‌های شورای صنفی دانشگاه و رایزنی با معاون آموزشی وزارت بهداشت، به نحوی حل شد و با وجود اینکه تقویم آزمون ها بسته شده بود توانستیم با رایزنی هایی که انجام دادیم هم برای دندان پزشکی و هم پزشکی آزمون مجددی  برگزار کنیم.  

وی با اشاره به تعامل مثبت مسئولان دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران با شورای صنفی این دانشگاه گفت: اما هنوز جا دارد که این تعاملات بیشتر شود و به نظر می‌رسد اگر در تصمیم گیری در برخی اموراتی که مربوط به دانشجویان می‌شود بدنه دانشجویی حضور داشته باشند اتفاقات مثبتی در این حوزه خواهد افتاد.

شوراهای صنفی در برخی دانشکده‌ها حتی یک اتاق هم ندارند

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شورای صنفی به دنبال مطالبات به‌حق دانشجویان و از هر گونه جهت گیری سیاسی به دور است و بیشتر از هر چیز به دنبال این است که ارتباط موثری بین دانشجویان و مسئولان دانشگاه برای پیگیری مطالبات رفاهی و حقوقی ایجاد کند. 

پروهان تصریح کرد: متاسفانه با وجود تعاملات مثبت هنوز برخی مطالبات دانشجویان به سرانجام نمی رسد به طوریکه همچنان شوراهای صنفی در برخی دانشکده‌ها حتی یک اتاق هم ندارند و به غیر از این نیازهای بزرگتری نیز وجود دارد که هنوز برآورده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه تغذیه و خوابگاه ها نیازها شدیدا زیاد است و ظرفیت خوابگاه ها و همچنین فضاهای آموزشی بسیار کم است گفت: در حال حاضر دانشجویان پیراپزشکی در ۵ رشته در دو تا آپارتمان تحصیل می‌کنند و این مساله جدای از اینکه به دور از شأن دانشجو است، حداقل نیازهای آنان را نیز در حوزه آموزش برطرف نمی‌کند.

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: به طور کلی شورای صنفی دانشگاه درکنار تمام بازخوردهای مثبتی که از معاونت دانشجویی دانشگاه دریافت کرده است کماکان به دنبال تقویت ارتباط با مسئولان و همچنین پیگیری مجدانه مطالبات دانشجویی است.

اصلاح فرایندهای پاسخگویی به شکایات در دانشگاه علوم پزشکی تهران

در این رابطه دکتر فرزین حلب چی معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های این معاونت تشویق دانشجویان به شرکت در برنامه‌های غیرآموزشی و پژوهشی است، گفت: معتقدیم حوزه علوم پزشکی حوزه بسیاری گسترده‌ای است و دانشجویانی که در این رشته ها تحصیل می‌کنند باید فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی گسترده ای داشته و در حوزه های مختلف توانمند باشند.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات شوراهای صنفی در ۲۹ بهمن ۹۶ اظهار کرد: متاسفانه پیش از این شوراهای صنفی که باید به دنبال بهبود شرایط دانشجویی و صنفی باشند با عدم استقبال از سوی دانشجویان مواجه بودند، اما با فعالیت‌هایی که در معاونت دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد انتخابات اخیر شورای صنفی این دانشگاه با افزایش ۵۰ درصدی مشارکت دانشجویان و استقبال کاندیداها مواجه شد.

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: در انتخابات گذشته شوراهای صنفی، ۴ دانشکده، به اضافه خوابگاه کوی دانشگاه علوم پزشکی تهران که شورای صنفی نداشتند، با مشارکت دانشجویان دارای شورای صنفی شدند.

وی با بیان اینکه مسئولان دانشگاه در حوزه های صنفی و فرهنگی حمایت کننده دانشجویان هستند، افزود: دانشجویان معمولا حرکت های خودجوش خود را دارند و ما در راستای فعالیت‌هایی که آن ها انجام می‌دهند حمایت‌های خود را ابراز می‌کنیم.

حلب چی با اشاره به اصلاح برخی فرایند ها در حوزه روابط بین دانشجویان تصریح کرد: در گذشته اگر دانشجویان می خواستند با معاون دانشجویی ملاقات داشته باشند این امکان برای آنان فراهم نبود اما در حال حاضر هر سه شنبه ساعت ۱۳ الی ۱۵ فعالین صنفی و به طور کلی دانشجویان می توانند با معاون دانشجویی ملاقات داشته باشند و هر چه دل تنگشان می خواهد بگویند و ما نیز تلاش می کنیم حتی الامکان تقاضاها و مطالبات دانشجویان را رسیدگی کنیم.

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران از اصلاح  فرایندهای پاسخگویی به شکایات در این دانشگاه خبرداد و گفت: مشخص کرده‌ایم که هر دانشجویی اعتراض دارد چطور باید به مراجع بالاتر اطلاع دهد و نحوه رسیدگی به این اعتراضات نیز در ادارات مشخص شده است و همه ادارات در دانشگاه دارای فلوچارت رسیدگی هستند.  

وی با اشاره به راه اندازی رسانه دانشجویی با عنوان ساختمان ۴۳ در دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: این رسانه مربوط به دانشجویان فعال حوزه صنفی و فرهنگی دانشگاه است که حدود ۱۸۰۰ عضو دارد و دانشجویان در آن شرکت مستمری دارند.

انتهای پیام


9753249
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی که در «دانشگاه لستر» ابداع شده است، در آزمایش‌ها توانست ضربان قلب نشان‌دهنده آریتمی بطنی را با موفقیت تشخیص دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نیک فرجام گفت: سیستم هوشمند گلخانه مستقل در مناطق مختلف گلخانه و یا به صورت یکپارچه با سیستم مرکزی جهت پایش و کنترل پارامترهای مختلف به کار گرفته می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت مایکروسافت قابلیت جدیدی را تحت عنوان ترجمه هوشمند پیام‌ها در مکالمات Microsoft Teams معرفی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است