استانی 14:47 - 30 تیر 1397
با دستور صریح استاندار همدان در جلسه شورای معادن استان، مجوز بهره‌برداری از معدن سنگ‌آهن در منطقه حفاظت‌شده آلموبلاغ اسدآباد ابطال شد.

ابطال مجوز معدن‌کاری در «آلموبلاغ»

به گزارش ایسنا، استاندار همدان در دومین جلسه شورای معادن استان همدان با بیان اینکه حفاظت بی‌قید و شرط از مناطق حفاظت‌شده الزامی است، گفت: حفظ و حراست مناطق حفاظت‌شده بر انجام عملیات معدن‌کاری اولویت دارد و مجوزهای معدنی که بدون مجوز در مناطق حفاظت‌شده استان صادر شده است، باید لغو شود.

محمدناصر نیک‌بخت با تأکید بر ابطال مجوز معدن سنگ‌آهن در منطقه آلموبلاغ افزود: حفاظت از مناطق حفاظت‌شده حیات‌وحش با توجه به تهدید انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی در این مناطق امری ضروری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز در این جلسه اظهار کرد: درخواست مبنی بر عملیات اکتشافی و احداث معدن در منطقه حفاظت‌شده آلموبلاغ در سال 88 به علت وجود حساسیت‌های بالای زیستگاهی و وجود زیستگاه‌های حیات‌وحش در معرض خطر با مخالفت اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان مواجه و به درخواست‌کننده اعلام شد.

سیدعادل عربی افزود: با ارتقاء منطقه آلموبلاغ از شکارممنوع به حفاظت‌شده در سال 89 به علت وجود قابلیت‌ها و حساسیت‌های بالای اکولوژیکی و تنوع زیستی ارزشمند، مطابق قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، قوانین حاکم بر مناطق چهارگانه که قابل واگذاری به غیر نیستند، نیز به دستگاه متولی اعلام شد اما پروانه اکتشافی ماده‌معدنی بدون استعلام از محیط زیست در سال 90 از سوی سازمان متولی صادر شد.

وی ادامه داد: با آغاز عملیات اکتشافی در منطقه آلموبلاغ، یگان حفاظت محیط زیست با توجه به تخریب منطقه از طریق ایجاد راه دسترسی و عملیات اکتشافی از ادامه اجرای عملیات ممانعت کردند.

عربی خاطرنشان کرد: گرچه احداث معــادن و بهره‌بــرداری از آنها از جمله فعالیت‌های اقتصادی به شمار می‌رود که می‌تواند در توسعه و ایجاد اشتغال در هر منطقه نقش مهمی داشته باشد اما با توجه به اینکه تنها 3.2 درصد از استان همدان به مناطق حفاظت‌شده اختصاص یافته است، اگر اجازه فعالیت معدنی در این اراضی هم داده شود، چیزی از ذخایر ژنتیکی استان باقی نمی‌ماند.

وی گفت: بسیاری از معادن کشور با وجود درآمدهای اقتصادی، ملاحظات زیست‌محیطی و شرایط اعلام شده بر روی کاغذ در زمان واگذاری را رعایت نمی‌کنند که این موضوع، موجب ایجاد خسارت‌هایی در بخش محیط زیست و منابع طبیعی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان تصریح کرد: این‌گونه معادن جدا از اینکه تخریب پوشش گیاهی و زیستگاه‌های جانوری را سبب شده‌اند، به علت ایجاد تأسیسات و فعالیت‌های شبانه‌روزی و گردوغبار در مسیر آلودگی هوا، می‌توانند به عنوان عامل تشدید ورود ذرات معلق به هوا در سطح استان، خودشان را نشان دهند و موجب آلودگی هوا شوند.

وی با اشاره به اینکه نوع بهره‌برداری بخشی از معادن استان می‌تواند خسارت‌های دیگری در بخش خاک استان ایجاد کند، اضافه کرد: به علت رعایت نشدن اصول حفاظت از خاک‌ها در اطراف معادن شاهد این هستیم که خاک‌ها در هنگام بارندگی حرکت می‌کنند و در پایین‌دست از جمله پشت سدها به شکل رسوب خود را نشان داده و نرخ رسوب‌گذاری افزایش می‌یابد.

عربی در پایان بیان کرد: این استان به لحاظ ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری متنوع می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل شود و بسیاری از معادن استان به علت جانمایی نامناسب موجب آلودگی بصری در مناطق طبیعی شده‌اند.

گفتنی است؛ منطقه حفاظت‌شده آلموبلاغ با سیمای کوهستانی و تپه ماهوری در شمال شهرستان اسدآباد و از زیستگاه‌های با اهمیت قوچ و میش ارمنی در استان است.

انتهای پیام


9848629
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است