فرهنگی‌هنری 17:21 - 17 اسفند 1399
در نشست هم‌افزایی میان سازمان دارالقرآن الکریم و سازمان بسیج سازندگی عنوان شد:
نشست هم‌افزایی میان سازمان دارالقرآن الکریم و سازمان بسیج سازندگی به منظور توسعه فعالیت‌های قرآنی و گسترش برنامه‌های قرآنی با استفاده از ظرفیت‌های دو مجموعه و به خصوص سازمان بسیج سازندگی در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

ترویج فعالیت‌های قرآنی با نگاه جهادی و رفتار دغدغه‌مند میسر است

به گزارش ایسنا، حجت‌السلام مهدی اخوان صباغ -رئیس سازمان دارالقرآن الکریم- با اشاره به ظرفیت‌های سازمان دارالقران الکریم در حوزه آموزش، تعلیم و تربیت و مؤسسات و خانه‌های قرآن پرداخت.

وی افزود: سازمان دارالقرآن الکریم در بدو تأسیس به نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و ترویج برنامه های آموزشی و عمومی قرآن کریم در سطح جامعه پرداخته و امروز با توسعه فعالیت‌های سازمان، بیش از ده هزار جلسه خانگی قرآن و بالغ بر پانزده هزار موسسه قرآنی تأسیس شده است.

رییس سازمان دارالقرآن الکریم به حضور و شرکت بیش از شصت هزار نفر در دوره‌های آموزشی تربیت معلم، تربیت مدرس و حضور بیش از هشتاد هزار نفر در آزمون‌های تخصصی حفظ قرآن کریم و ظرفیت‌های ایجاد شده در سازمان دارالقرآن الکریم در حوزه فعالیت‌های آموزشی و تخصصی اشاره کرد و افزود: تاکنون بالغ بر ۸۰۰۰ نفر در کشور مدارک تخصصی حفظ حفظ قرآن کریم را که همتراز با مدارک کارشناسی تا دکتری علوم قرآنی هستند دریافت کرده اند. این آزمون ها مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و توسط سازمان دارالقرآن الکریم برگزار می شود.

اخوان صباغ افزود: استفاده از ظرفیت‌های مردمی در حوزه فعالیت‌های قرآنی از جمله حوزه هایی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و این مسئله در حدیث خیرالناس من تعلم القرآن و علمه در کلام رسول خدا اشاره شده است و ما باید از ظرفیتهای بسیج در این زمینه استفاده کنیم تا رهنمودها و منویات مقام معظم رهبری در حوزه فعالیتهای قرآنی را جامه عمل بپوشانیم.

وی در ادامه افزود: همه حرکتهای قرآنی نیازمند آموزش و همه حرکت‌های جهادی نیاز به نگاه‌های آرمانی دارد. به همین منظور باید ضمن تعامل میان سازمان‌های قرآنی و گروه‌های جهادی علاوه بر سازندگی‌های اجتماعی و ... به سازندگی‌ها و رفع مشکلات قرآنی و فرهنگی نیز توجه شود که در این خصوص باید از ظرفیت‌های بسیج، گروه‌های جهادی سازمان بسیج سازندگی نیز استفاده شود. لازم است خانه‌های قرآنی و مؤسسات قرآنی با نگاه جهادی به فعالیت‌های قرآنی ورود پیدا کرده و قدم بردارند و موجب ریشه کن کردن بیسوادی قرآنی در جامعه شوند. ریشه کردن بیسوادی و کم سوادی قرآنی از جمله انتظارات همیشگی قرآنی رهبر انقلاب است که این نگاه منجر به تربیت و رشد جامعه اسلامی خواهد شد.

در ادامه، سردار زهرایی -رئیس سازمان بسیج سازندگی-اظهار کرد: بسیج مولود انقلاب و محلی برای تبدیل تهدیدها به فرصت‌هاست و هرجایی که انقلاب اسلامی مورد تهدید قرار می گیرد، بسیج وارد می شود. بسیج از متن جامعه شکل گرفته است و تعیّن بخش مردمسالاری دینی است. بسیج شکل گرفته از یک شبکه عظیم مردمی است و این بهترین فرصت برای اتصال شبکه مردمی و سازمان‌های قرآنی کشور است. همانگونه که در بروز صدمات طبیعی، اجتماعی و ... دلسوزی و همدردی و همدلی در میان مردم وجود دارد، باید در حوزه فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی نیز دغدغه و دلسوزی و همدلی وجود داشته باشد تا جامعه به سمت رشد و تعالی حرکت کند.

وی افزود: باید مؤلفات زندگی و رفتارهای زندگی‌مان بر اساس تعالیم قرآن و عترت باشد و این به وقوع نخواهد پیوست مگر اینکه نسبت به مسائل قرآنی دغدغه‌مند باشیم و دغدغه مند رفتار کنیم. برای ایجاد دغدغه در میان شبکه عظیم نیروی انسانی، از فرصت گروههای جهادی باید بهره برد و گروه‌های جهادی حلقه وصل میان امت و امام هستند و باید فعالیت بیشتری داشته باشند و بسیج در این زمینه تلاش خود را خواهد کرد. بهره گیری از ۴۲ هزار گروه جهادی که بالغ بر ۷۰۰ لشکر در تخصصات مختلف می‌باشد، بیانگر ظرفیت عظیم بسیج سازندگی است.

بهره گیری از ظرفیت صندوق‌های قرض الحسنه، بالغ بر ۲۴۰۰۰ هزار صندوق از دیگر ظرفتیهای بسیج است. در حال حاضر یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر عضو این صندوق‌ها هستند و این حرکتهای مردمی برای رفع مشکلات مختلف اجتماعی تشکیل شده است. به همین منظور برای بومی کردن فعالیت‌های قرآنی که موجب انتفاع بیشتر جامعه می‌شود باید با برنامه‌ریزی و ارائه محتوای آموزشی و اجرایی در حوزه فعالیت‌های قرانی از طریق سازمان دارالقرآن صورت گرفته و به بسیج سازندگی ارائه شود. لذا برای جامعه عمل پوشاندن به دستورات قرآن و عملیاتی شدن منویات رهبری، نیازمند اراده، عمل، برنامه مستمر، تدوین برنامه‌های اقدام سالیانه و نظارت و پایش هستیم.

در پایان این نشست، تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان دارالقرآن الکریم و سازمان بسیج سازندگی در حوزه گروه‌های جهادی منعقد شد.

انتهای پیام


10981442
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است