فرهنگی‌هنری 11:59 - 01 اسفند 1397
نشست تخصصی- تعاملی "در حوزه طراحی لباس و زیور آلات" کانون اساتید حق‌التدریس کشوری با موزه ملی قرآن کریم برگزار شد.

بحث درباره مُد و لباس در نشست کانون اساتید کشوری با موزه ملی قرآن کریم

به گزارش ایسنا، به نقل از موزه ملی قرآن کریم، حجت الاسلام تیموری تبار- عضو هیات مدیره کانون اساتید کشور به همراه گروهی از اساتید حق التدریسی دانشگاه‌های کشور در این نشست ضمن معرفی کلیه اعضاء از اهداف برگزاری این نشست را تعامل بین موزه ‌ قرآن کریم و دانشگاه ‌ها، دانست و فراهم آوردن بستر مناسب جهت همکاری‌های علمی، فرهنگی – نمایشگاهی و معرفی موزه ملی قرآن کریم در دانشگاه‌های کشور و ایجاد انگیزه جهت تبادل علمی و فرهنگی اشاره کرد.

کژال ابراهیمی- دبیر دپارتمان مد ولباس و صنعت نساجی کانون اساتید کشوری در ادامه گفت: می‌توان با به خدمت گرفتن هنر اسلامی با نمادهای رایج در آن، مردمانی را که با هنر اسلامی مواجه هستند؛ پذیرنده فرهنگ اسلامی ساخت. ما درصدد بررسی نقش طراحی لباس ایرانی - اسلامی با بهره‌گیری از نقوش اسلامی در جهت هویت بخشیدن به فرهنگ و هنر ایرانی هستیم و همچنین میزان اهمیت پوشاک را در بحث هویت، بررسی و تحلیل می‌کنیم که آیا طراحی لباس با استفاده از الگوهای اسلامی - ایرانی در شکل بخشیدن به شخصیت، فرهنگ و هنر یک جامعه تاثیر دارد یا خیر و میزان اثر گذاری آن تا چه حد است.

وی افزود : از آقای لهراسبی خواستاریم در خصوص برگزاری نمایشگاه در موزه ملی قرآن کریم و اختصاص فضایی برای کارگاه‌های آموزشی و جلسات مداوم ومستمر در خصوص طراحی لباسهای قاریان قرآنی و چادرهای عفاف و حجاب با الهام گرفتن از نقوش و آیات قرانی و طراحی لباس کودکان قاری با استفاده از نگاره‌های قرآنی موجود در موزه ملی قرآن کریم ما را مورد حمایت معنوی این مجموعه و سازمان میراث فرهنگی قراردهند.

موزه‌ای از جنس موزه‌های تخصصی و تعاملی

حجت الاسلام لهراسبی-مدیر موزه ملی قرآن کریم نیز در ادامه ادامه خاطرنشان کرد: موزه ملی قرآن کریم یک موزه تخصصی در حوزه کتابت و خوشنویسی است و به شیوه‌ای تدوین شده که همزمان آموزش، پژوهش و حفاظت در آن رعایت می‌شود.

وی ادامه داد: موزه ملی قرآن کریم، در حال حاضر تنها موزه تخصصی در بین موزه‌های کشور است که سیر تحول تدریجی هنرهای قرآنی را در بازه زمانی حدود قرن چهارم هجری تا اواخر دوره قاجاریه به نمایش گذاشته و نیازهای پرسشگرانه طبقات مختلف مردم و هنرمندان را پاسخ می‌دهد. این موزه مانند موزه‌های سنتی نیست؛ زیرا موزه علمی است و در رده  موزه‌های تعاملی قرار می‌گیرد.

لهراسبی افزود: دنبال آن نیستیم که فقط اوقات فراغت بازدید کنندگان پر شود؛ زیرا موزه ما با موزه های که عنوان‌های دیگری دارند تفاوت عملکردی دارد.

وی در مورد مخاطبان موزه توضیح داد: این موزه برای مخاطبان فعال در حوزه‌های قرآنی و تاریخ، فعالیت دارند، مفید است وبازدیدکنندگان عمدتا دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا هستند؛ البته هدف ما مخاطب محور است و مخاطبان ما از مهدکودک تا سطوح پیشرفته دانشگاهی هستند و بسته به میزان اطلاعات مخاطب می‌توانیم آنها را از انواع نسخ خطی و چاپ سنگی قرآن کریم، کتب ادعیه، قطعات قرآنی، طومارها، دواوین شعرای بزرگ نظیر سعدی، حافظ، مولوی و اشیای قرآنی، شامل ظروف، جعبه، قلمدان، گلدان و پیراهن‌های قرآنی و آثار معاصر، شامل آثاری از خوشنویسان و نگارگران معاصر و همچنین تابلو خط، نقاشی، و آثار تجسمی مطلع سازیم.

مدیر موزه ملی قرآن کریم افزود: لباس مهمترین و مشخص‌ترین مظهرقومی و نشانه فرهنگی است که به سرعت تحت تاثیرپدیده‌های فرهنگ پذیری درمیان جوامع گوناگون انسانی قرارمی‌گیرد آنچه امروزه دررابطه با سنت‌های بومی و اصیل ضروری به نظر می‌رسد احیای لباس‌های ایرانی و بروز کردن این لباسها برای استفاده زنان و مردان درجوامع مختلف است سازگاری لباسها بر اساس فرم و محتوای لباس قرآنی ایرانی اسلامی و هم چنین انطباق آن با ارزش‌های معنوی ازجمله عوامل پایدار ماندن لباسهای ایران است که باید به عنوان یکی ازنشانه‌های هویت ملی و میراث فرهنگی حفظ و ماندگار شود.

لهراسبی در ادامه افزود : موزه ملی قرآن کریم تلاش می‌کند در کنار کانون اساتید کشوری، مسیر و بستری را فراهم کند که دانشجویان علاوه بر تحصیل علم و دانش از مواهب فرهنگی کشور ما نیز بهرهمند شوند و به عنوان مبلغان فرهنگی در سطح بین المللی به معرفی پوشاک با ارزش‌های ایرانی - اسلامی ما بپردازند.

وی تصریح کرد : استقبال، همکاری و حمایت معنوی خود را در همه زمینه‌های ترویج فرهنگ قرآنی در موزه ملی قرآن کریم اعلام می‌کنیم.

انتهای پیام


10059583
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برای همدردی با مردم و کودکان مظلوم غزه در ایام ماه مهمانی خدا، روز جمعه از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) با عنوان «مثلا جنگ نیست» رونمایی شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اماکن متبرکه، هیأت‌ها و مساجد کشور همزمان با شب‌های قدر مجالس احیا و مناجات برپا می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ساعت بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی به مناسبت شب‌های قدر کوتاه‌تر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شب‌های قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره می‌کنند که از رحمت الهی دور می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از سوالات و شبهاتی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید این است که آیا واقعاً اسلام دین آسانی است؟ که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است