استانی 00:05 - 14 آذر 1400
رئیس اداره فرش سازمان صمت خراسان رضوی مطرح کرد
ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به تولید فرش بدون گره گفت: بسیاری از فروشندگان این نوع فرش را تحت عنوان فرش دستباف در بازار عرضه می‌کنند و از جایی که بسیاری از خریداران فرش دستباف تخصص لازم در تشخیص این نوع فرش ها را ندارند، در حق آنان اجحاف می‌شود زیرا صرف نظر از این که این نوع فرش‌ها موجب لطمه وارد کردن به ماهیت فرش دستباف ایرانی می‌شود، دوام و کیفیت فرش دستباف واقعی را ندارند.

تولید فرش‌های بدون گره، زنگ خطری برای فرش دستباف ایرانی 

مهدی کلالی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص فرش‌های دستباف تقلبی که در حال حاضر در بازار به فروش می‌رسد، اظهار کرد: فرش دستباف بافته‌ای گره دار و پرزدار است که کلیه مراحل بافت آن از جمله گره‌زدن و پودگذاری توسط فرد بافنده با دست(یا کمک ابزار ابتدایی بافت مانند قلاب و سیخ پودکشی) انجام می‌شود؛ لذا با توجه به تعریف ارائه شده چنانچه فرش تولیدی فاقدگره باشد، اساسا به آن فرش دستباف اطلاق نمی‌شود. با توجه به اینکه تولید فرش بدون گره با سرعت بیشتر و زحمت کمتر صورت می‌گیرد، تعدادی از واحدهای تولیدی که اکثر آن‌ فاقد مجوز است، اقدام به این نوع تولید می‌کنند.

وی با تاکید بر افزایش نظارت‌ها در بازار فرش بیان کرد: به لحاظ کاستی‌های نظارتی در سطح بازار و اینکه اکثر قالی‌های موجود در بازار فرش فاقد برند معتبر است. اگر تدابیر لازم برای این موضوع اندیشیده نشود، در آینده نزدیک به تولیدکنندگان واقعی لطمه‌ جبران ناپذیری وارد خواهد شد.

کلالی ادامه داد: در این راستا مرکز ملی فرش از سال ۱۳۹۹ شیوه‌نامه نظارت بر واحدهای تولید فرش دستباف را به کلیه استان‌ها ابلاغ نمود. براساس ماده پنج این شیوه‌نامه، کارگروه استانی رسیدگی به تخلفات با محوریت سازمان و بدون ایجاد ساختار اداری جدید تشکیل می‌شود که ترکیب آن شامل رئیس سازمان به عنوان رئیس کارگروه، نماینده اداره امور حقوقی سازمان، نماینده تشکل‌ها و اتحادیه‌های مرتبط به فرش دستباف و ۲ کارشناس مجرب فرش می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که مرکز ملی فرش به طور مداوم بر تشکیل کمیته فرش دستباف ذیل کارگروه سرمایه‌گذاری شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها(براساس ابلاغیه وزارت کشور به شماره ۱۵۴۸۸۹ – ۱۳۹۹/۱۰/۳) تاکید دارد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تاکید بر لزوم تسریع نظارت‌ها جهت جلوگیری از تولید و فروش فرش‌های بدون گره گفت: خوشبختانه اخیرا با اتحادیه مرکز استان و همچنین شهرستان‌های تابعه هماهنگی‌های لازم به‌ عمل آمده تا برنامه‌ریزی لازم در جهت نظارت و بازرسی صورت پذیرد که احتیاج به کمک و همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط دارد. نکته قابل ذکر این است که موضوع تولید فرش‌های بدون گره در حال حاضر محدود است؛ پس باید به سرعت از فعالیت کارگاه‌های مربوطه جلوگیری شود. 

کلالی ادامه داد: در خصوص فرش‌های قاچاق نیز براساس هماهنگی‌های به ‌عمل آمده مقرر شد پیگیری لازم جهت ایجاد تیم عملیاتی متشکل از معاونت بازرسی نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت و بازرسی اصناف کارشناس مجرب مورد تایید اتحادیه صورت پذیرد که به زودی نتایج این اقدامات منعکس خواهد شد.

انتهای پیام


11350291
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است