فرهنگی‌هنری 08:50 - 12 شهریور 1393
با وجودی که مسئولان هشدار داده اند که پایتخت تنها برای 37 روز آب دارد بازهم شاهد روند روبه افزایش مصرف این ماده حیاتی هستیم لذا باید منتظر بروز بحران های ناخوشایند در آینده نزدیک باشیم.

تضییع حقوق دیگران با عدم صرفه جویی مصرف آب

 

به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، زمانی که بحث رعایت الگوی مصرف مورد تاکید قرار گرفت، کسی فکر نمی کرد به جایی برسیم که دیگر با رعایت چنین الگویی نتوان خطر بی آبی را جبران نمود.

 

با وجودی که ذخایر آبی کلانشهر تهران بلحاظ مصرف خارج از عرف تنها برای یک ماه آینده کافی است اما متاسفانه به جای رعایت مصرف و صرفه جویی در حفظ این ماده حیاتی روز به روز بر مصرف آب افزوده می شود.

 

به نظر می رسد مخاطرات پیرامونی آب هنوز به درستی برای افراد تبیین نشده و یا فکر می کنند که این ماده حیاتی تمام نشدنی است، این در حالی است که باید به خاطر داشت که با کمبود آب، برق نیز در کوتاهترین زمان از مدار خارج خواهد شد.

 

به گفته مدیرعامل آبفای استان تهران، در صورتی که بارش مناسب در پاییز نداشته باشیم، مشکل کم آبی در پاییز بیشتر از تابستان خواهد بود؛ بنابراین مشترکان باید تلاش کنند تا منابع آبی را هدر ندهند.

 

محمد پرورش اظهار داشت که سدهای تامین کننده آب تهران به ویژه لار و لتیان فقط تا پایان تابستان آب دارند لذا از مشترکان تهرانی خواست حداقل 20 درصد صرفه جوئی در مصرف آب را رعایت کنند.

 

از سوی دیگر حجم بارش های کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 92) تاکنون به 217 میلی متر رسیده که این میزان بارش در مقایسه با دوره زمانی مشابه حدود 9 درصد کاهش یافته است.

 

همچنین حجم بارش های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته هفت درصد کاهش نشان می دهد و بارش ها در دوره مشابه سال آبی گذشته 233 میلی متر و دوره درازمدت 43 ساله 238 میلی متر ثبت شده است.

 

تا پایان هفته گذشته بیشترین افزایش بارندگی در مقایسه با دوره درازمدت با 110 درصد به ایستگاه ایلام و بیشترین میزان کاهش بارندگی درمقایسه با دوره درازمدت به ایستگاه مزینان در خراسان رضوی با 72 درصد اختصاص داشته است.

 

این در حالی است که با تداوم روند نزولی آب موجود در سدهای تهران، حجم آب سد لار به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی آب شرب تهران به شش درصد ظرفیت مخزن این سد رسید.

 

حجم کنونی آب موجود در مخازن سدهای تهران 18 درصد در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته و حجم کنونی آب موجود در مخازن سدهای تهران 526 میلیون مترمکعب گزارش شده که این میزان در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته، 18 درصد کاهش نشان می دهد.

 

همچنین حجم آب ورودی به مخازن سدهای تامین کننده آب استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 950 میلیون مترمکعب گزارش شده و میزان آب ورودی به مخزن پنج سد زیرپوشش شرکت آب منطقه ای تهران در زمان مشابه سال آبی گذشته، یک میلیارد و 220 میلیون مترمکعب بوده است.

 

حجم آب ورودی به مخازن سدهای تهران از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 92) تاکنون 22 درصد در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته و در زمان کنونی تنها 28 درصد از حجم مخازن سدهای استان تهران از آب پر شده است.

 

در صورت تداوم روند نزولی حجم آب موجود در سدهای تهران و عدم بارش های مناسب در هفته های آینده، پیش بینی می شود تامین آب در کلانشهر تهران از وضعیت زرد کنونی به وضعیت قرمز در پاییز آینده تبدیل شود.

 

با توجه به کاهش بارندگی و حجم ذخایر تامین کننده آب پایتخت محمدحاج رسولی ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز از کاهش 52 درصدی حجم روان آب های سطحی کشور خبر داده است.

 

به گفته وی، حجم روان آب های سطحی کشور در پایان چهارمین ماه سال 93 با حدود 10 درصد کاهش درمقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته، به 39 میلیارد و 267 میلیون مترمکعب رسیده و حجم کل روان آب های سطحی در دوره مشابه سال گذشته 43 میلیارد و 442 میلیون مترمکعب بوده است.

 

حاج رسولیها تصریح کرد: حجم جریان های سطحی در تیرماه امسال در حوضه های دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، مرکزی، هامون و سرخس به ترتیب پنج میلیارد و 748 میلیون مترمکعب، 24 میلیارد و 12 میلیون مترمکعب، دو میلیارد و 194 میلیون مترمکعب، پنج میلیارد و 907 میلیون مترمکعب، 321 میلیون مترمکعب و یک میلیارد و 85 میلیون مترمکعب ثبت شده است.

 

به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، در 44 سال اخیر متوسط حجم جریان های سطحی در ماه تیر 82 میلیارد و 889 میلیون مترمکعب ثبت شده است.

 

براساس گزارش های موجود مصرف آب شهروندان تهرانی در روزهای گذشته بیش از دو درصد درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است و تنها در یک روز، شهروندان تهرانی سه میلیون و 84 هزار مترمکعب آب مصرف کرده اند.

 

بنابراین بدون آب و برق دسترسی به بسیاری از مایحتاج زندگی بشر غیرقابل تحمل خواهد بود و در کنار آن شیوع بیماری های غیرقابل کنترل از عمده موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

با قطع این زنجیره سلسله زندگی بشری با بحران های اساسی مواجه خواهد شد که حتی فکر کردن به آن نیز غیرقابل تصور است.

 

به نظر می رسد توصیه صرفه جویی 20 درصدی در مصرف آب و برق بهترین روشی است که در شرایط حاضر می توان برای عبور از بحران در دستور کار همگان قرار گیرد.

 

ایرنا

 

130

 

 

 


4633379
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون صدای رسانه ملی به عیادت مسعود اسکویی گوینده، پیشکسوت رادیو رفت و گفت: آقای اسکویی صدای آشنا برای همه نسل‌های رادیوست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بازیگر سریال «مشاور» گفت: همه باید بدانند ما حمله نکردیم بلکه ما رژیم صهیونیستی را تنبیه کردیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» این روز‌ها تامین آب آشامیدنی، یکی از اصلی‌ترین دغدغه بشریت به شمار می‌رود. به این بهانه پنج فیلمی را معرفی کرده‌ایم که به به بحران آب اشاره داشته‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک صداگذار فیلم‌های سینمایی گفت: صداگذاری فیلم‌های با تعداد کاراکتر‌ها بالا دشوار است و همین که دیالوگ‌ها به گوش شنونده برسند سخت‌ترین کار است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس سینما گفت: وظیفه ستاد صیانت این است که یک بیانیه بدهد و عاملان اصلی تعداد مشخصی از فیلم‌ها که قاچاق شده‌اند را معرفی کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد ششم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» به قلم محسن عبّاسی ولدی راه‌های شکرگزاری به بچّه‌ها را آموزش می‌دهد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری برنامه سلام «صبح‌بخیر» گفت: من بعد از برنامه «دورهمی» خیلی آسیب دیدم. بی‌نهایت از اعتماد و حمایت دیگران ضربه خوردم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: با لغو روادید ایران با ده‌ها کشور دنیا، در حال حاضر امکان سفر بدون روادید نیمی از مردم دنیا به ایران وجود دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح مراسم یادبود سی‌و‌یکمین سالگرد شهادت شهید سید مرتضی آوینی با عنوان «میراث مرتضی» برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح مراسم یادبود سی‌و‌یکمین سالگرد شهادت شهید سید مرتضی آوینی با عنوان «میراث مرتضی» برگزار شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است