استانی 09:42 - 11 فروردین 1394
خراسان جنوبی مهد فرهنگ و ادب
شهرستان بیرجند با داشتن آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری و تفریحی فراوان میزبان خوبی برای مسافران و گردشگران نوروزی است.

جاذبه‌های بیرجند میزبان گردشگران و مسافران نوروزی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، شهرستان بیرجند مرکز سومین استان پهناور کشور یعنی خراسان جنوبی است که به عنوان مهد علم و ادب شناخته می‌شود.

بیرجند با وسعت بیش‌از 31 هزار کیلومتر مربع در شرق کشور واقع شده است و با شهرستان‌های خوسف، قاین، زیرکوه، سربیشه، سرایان و درمیان احاطه شده است.

بیرجند نخستین شهر در ایران است که از نعمت لوله‌کشی آب شهری در سال 1302 بهره‌مند شده و همچنین مدرسه شوکتیه بیرجند سومین مدرسه آموزش به سبک جدید در کشور بوده که بعد از دارالفنون و رشدیه تبریز ساخته شده است.

شواهد و قراینی وجود دارد که نشان می‌دهد خراسان جنوبی جزو ایالات شاهنشاهی هخامنشی، اشکانی و ساسانی بوده است و همچنین وجود محله‌ای به نام گبرآباد و گورستان‌هایی با این نام در بیرجند و روستاهای اطراف نشان‌دهنده این است که تا سده‌های گذشته قبل از گسترش دین اسلام در ایران عده زیادی زرتشتی در این سرزمین زندگی می‌کرده‌اند.

ارگ کلاه فرنگی، باغ و عمارت رحیم‌آباد، قلعه بیرجند، پست خانه قدیم، خانه اعتمادی‌نیا، مدرسه شوکتیه، باغ و عمارت جهانی اکبریه، باغ و عمارت شوکت‌آباد، منطقه ییلاقی بند امیرشاه، آبشار چهارده، آبشار گیوک، بند دره، بقعه متبرکه شهدای باقریه، مزار سید محمد نقیب، بقعه سید تاج‌الدین، ارتفاعات کوه باقران، آبگیر موشین، مدرسه آیتی، خانه تاریخی پردلی، بنای تاریخی خواجه خضر، آب انبار محسن‌زاده، خانه شریف، باغ بهلگرد و حسینیه نواب از جمله جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری بیرجند است.

بند دره یکی از جاذبه‌های طبیعی معروف گردشگری در بیرجند است که روزانه تعداد زیادی از گردشگران را مجذوب خود می‌کند، منطقه نمونه گردشگری بند دره در پنج کیلومتری جنوب شهر بیرجند و بر روی یکی از دره‌های رشته کوه باقران واقع شده است، دیواره بند از کف دره حدود 15 متر و طول تاج آن 35 متر و عرض آن بین سه تا پنج متر متغیر است.

موزه‌های بیرجند از دیگر جاذبه‌های این شهرستان است که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند از جمله این موزه‌ها می‌توان به موزه باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، حیات وحش، موزه مفاخر و مشاهیر ملی استان، موزه میراث پهلوانی، موزه وقف و موزه مشارکتی مردم‌شناسی اشاره کرد.

قلعه بیرجند یکی از جاذبه‌های تاریخی به نام و از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی این شهرستان است، این قلعه دارای وسعت 300 مترمربع است که قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد.

این قلعه مانند دیگر قلعه‌ها برای محافظت از مردم در دوران گذشته ساخته شده است و به وسیله نقب‌های زیرزمینی به نقاط مهم این شهر از جمله ارگ بهارستان، کلاه فرنگی و قنات قصبه راه داشته است.

در حال حاضر شش برج از هفت برج این قلعه باقی‌مانده و مرمت شده است و دیدن این اثر تاریخی برای گردشگران و مسافران که به بیرجند سفر می‌کنند، خالی از لطف نخواهد بود.

-----------------------------

گزارش از: سمیه محمدی

-----------------------------

انتهای پیام/69027/ب20


6116951
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است