علمی فناوری 01:01 - 09 مهر 1393
با تلاش محققان سازمان فضایی انجام شد
پس از وقوع آتش سوزی تیر ماه سال جاری در بخش‌هایی از پارک ملی گلستان، میزان تخریب در این پارک با استفاده از تصاویر ماهواره‌یی «لند ست» با توان تفکیک مکانی 30 متر در سازمان فضایی ایران برآورد شده است.

برآورد خسارت آتش‌سوزی پارک ملی گلستان با تصاویر ماهواره‌یی

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، پروژه برآورد تغییرات کاربری و پوشش اراضی در گروه پژوهشی علوم و کاربردهای نوین فضایی پژوهشگاه فضایی سازمان فضایی ایران در حال انجام است.

اهمیت نقشه های پوشش زمینی و نقشه تغییرات در مقیاس‌های مختلف برای فعالیتهای اجرایی موثر، توسعه اقتصادی و کشاورزی امری ضروری و انکار ناپذیر است. این نقشه­ ها هم چنین یکی از ارکان اصلی تهیه اطلاعات جغرافیایی در مورد فعالیتهای محیطی و همچنین به عنوان وسیله ای ضروری به منظور رسیدن به توسعه پایدار می­‌باشند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی سنجش از دور و پرتاب ماهواره‌های با سنجنده­ های دارای قدرت تفکیک مختلف، می­‌توان از تصاویر ماهواره­‌یی به منظور تهیه و به هنگام رسانی نقشه­ های بزرگ مقیاس پوشش اراضی و تولید نقشه تغییرات نیز استفاده کرد.

در این گزارش به منظور آشکارسازی تغییرات از تصاویر ماهواره لندست 8 و سنجنده OLI-TIRS استفاده شد. تاریخ اخذ تصویر قبل از وقوع آتش­ سوزی 19 اردیبهشت­ ماه 1393 و تاریخ اخذ تصویر بعد از وقوع آتش ­سوزی 21 تیرماه 1393 انتخاب شد.

تصویر ماهواره لندست 8 و سنجنده OLI-TIRS قبل از وقوع آتش­‌سوزی

تصویر ماهواره لندست 8 و سنجنده OLI-TIRS بعد از وقوع آتش­‌سوزی

در مرحله پیش­ پردازشی، تصاویر چندزمانه مورد تصحیحات رادیومتریکی قرار گرفته و نسبت به یکدیگر ثبت هندسی شدند. در مرحله بعد به منظور بررسی دقیق­تر منطقه مورد مطالعه در پارک ملی گلستان، از یک زیر تصویر با ابعاد 84 *90 پیکسل از فریم اصلی ماهواره لندست استفاده شد. در این بررسی از سه روش کشف تغییرات شامل تفاضل تصاویر در فضای طیف (Image Subtraction)، تبدیل نگارنده زاویه طیفی (Spectral Angle Mapper) و روش بصری Two-color Multi-view برای مقایسه تصاویر استفاده شد.

ترکیب رنگی کاذب تصویر ماهواره لندست 8 و سنجنده OLI-TIRS قبل از وقوع آتش‌­سوزی

ترکیب رنگی کاذب تصویر ماهواره لندست 8 و سنجنده OLI-TIRS بعد از وقوع آتش‌­سوزی

با توجه به اینکه منطقه مورد مطالعه دارای پوشش گیاهی بوده و منشا اصلی تغییرات در این منطقه به علت آتش­ سوزی در پارک جنگلی گلستان و همچنین تغییرات فصلی در زمین­های کشاورزی می­ب اشد، به همین علت در مرحله انتخاب و استخراج ویژگی از باندهای طیفی آبی، قرمز، سبز، مادون قرمز نزدیک و اندکس NDVI استفاده شد.

به گفته محققان، نتایج به دست آمده نشان­ دهنده دقت و صحت قابل قبول روش­ های پیشنهادی است. البته برای آنالیز کمی دقت نیاز به وجود داده­ های واقعیت زمینی و مطالعات میدانی می­ باشد. با اندازه­ گیری وسعت مناطق تغییر یافته با استفاده از نقشه ­های تغییر تولید شده، وسعت آتش­ سوزی در پارک ملی گلستان به میزان 53.40 هکتار برآورد شده است.

انتهای پیام


4843098
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک در پستی بیان کرد که ممنوعیت احتمالی تیک‌تاک برخلاف آزادی بیان است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان از واریز ۳۱ هزار و ۳۹۱ میلیارد ریال به حساب فرهنگیان بازنشسته عضو صندوق در سال ۱۴۰۲ خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: ایجاد گفتمان اول آموزش و پرورش در هر مسئله‌ای یعنی پایه‌گذاری گفتمان آینده‌سازی در کشور است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از عملیاتی شدن واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس در استان‌های جنوب و جنوب شرقی کشور تا ۱۰ روز آینده خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درباره نحوه فعالیت مراکز سراج توضیح داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نائب رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: فروش اینترنتی دارو در دنیا انجام می‌شود اما برای اجرای این طرح باید مطالعات دقیقی داشته باشیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حکمی دکتر «داود یونسیان» را به عنوان سرپرست دانشگاه علم و صنعت ایران منصوب کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تغییرات غیرمعمول در دست‌های شما می‌تواند نشانه بیماری شایع، اما کشنده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: انتخاب رشته آزمون دکتری از طریق سایت سازمان سنجش آغاز شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: انتخاب رشته آزمون دکتری از طریق سایت سازمان سنجش آغاز شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است