بین‌الملل 17:24 - 07 فروردین 1394
استکبار جهانی و عرب مرتجع منطقه با حمله به یمن تلاش دارند که این کشور را که به عنوان الگوی دموکراسی و حاکمیت معتقد به اصول اسلامی در دنیا شناخته می‌شود، نابود کنند.

حمله به یمن بر خلاف منشور شورای امنیت

به گزارش فرهنگ نیوز ،کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ساده‌انگارانه است اگر کسی بخواهد با دولت مستقر آمریکا که ملزم به اجرای تعهدات نیست قراردادی را منعقد کند زیرا حمله به یمن خارج از چارچوب فصل هفتم و برخلاف فصل یک منشور شورای امنیت بود.

 فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل  در واکنش به حمله عربستان و چند کشور حامی آن تحت نظر آمریکا به یمن برای تضعیف انقلاب مردمی این کشور به فارس گفت: مردم یمن بعد از مباحثی که در منطقه و پس از بیداری اسلامی به وجود ‌آمد یکی از کشورهای موفق بودند زیرا حکومت دیکتاتوری حاکم در یمن توسط مردم این کشور سرنگون شد ولی انقلاب مردمی یمن نتوانست به انتهای راه برسد. چون به جای اینکه نیروهای مردمی سیستم حاکمیت این کشور را به دست گیرند معاون رئیس‌جمهور سابق را به عنوان مسئول دوره انتقالی در این کشور انتخاب کردند.

وی افزود: سال گذشته آمریکایی‌ها از وضعیت یمن راضی بودند و اوباما حدود ۵ ماه پیش یمن را در زمره کشورهایی اعلام کرد که فعالیت‌های آمریکا در این کشور مثبت بوده و از آن به عنوان یک مدل موفق نام برد.

موفقیت انقلاب مردمی یمن مورد انتظار آمریکا نبود

ایزدی اظهار داشت: انتظاری که طرف آمریکایی از وضعیت یمن نداشت این بود که انقلابی که بعد از بیداری اسلامی در یمن رخ داد در حال رسیدن به نقطه پایانی موفقیت و رسیدن حکومت به دست مردم بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر جریان انصارالله و بخش عمده قبایل و جناح‌های سیاسی در یمن متحد شدند که دلیل پیشرفت حوثی‌ها هم اجماع در درون یمن و موفقیت‌های سیاسی آن بود.

یمن انقلابی الگوی حکومت مردم سالار و اسلامی در دنیا

وی با بیان اینکه وقتی در یک کشور عربی حکومت مردم‌سالار و اسلامی وجود داشته باشد به هیچ وجه خوشایند آمریکا، عربستان و حامیان آن در منطقه نیست، گفت: استکبار جهانی و عرب مرتجع منطقه با حمله به یمن تلاش دارند که این کشور را که به عنوان الگوی دموکراسی و حاکمیت معتقد به اصول اسلامی در دنیا شناخته می‌شود، نابود کنند.

ایزدی به سخنان عبدالملک الحوثی اشاره و اظهار داشت: حوثی‌ها همواره در سخنان خود به رای و نظر مردم توجه داشته‌اند ضمن اینکه اعتقادات قوی آنها در برقراری حکومت اسلامی و تشکیل حکومت دینی الگوی موفقی در دنیا است.

حمله به یمن بر خلاف نص صریح فصل یک منشور شورای امنیت

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: حمله نظامی عربستان و حامیان این کشور به یمن برخلاف نص صریح فصل یک منشور سازمان ملل است زیرا هیچ رای و قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت در این خصوص وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: دولت عربستان مجری سیاست‌ها و نظرات آمریکا در منطقه است و آنها هم می‌دانستند که نمی‌توانند نظر شورای امنیت را برای حمله به یمن جلب کنند زیرا قطعاً روسیه و چین با این پیشنهاد آمریکایی‌ها مخالفت خواهند کرد.

حمله به یمن و کشتار زنان و کودکان در راستای اقدامات رژیم صهیونیستی

این استاد دانشکده مطالعات جهان گفت: اقدام آمریکا و عربستان و کشورهای ریز حامی آنان در حمله به یمن برخلاف قوانین بین‌المللی بوده و فقط رژیم صهیونیستی سابقه حمله به افراد غیرنظامی و کشتن زن و کودک را در کارنامه اقدامات خون‌آشام خود دارد.

ایزدی افزود: الگوگیری عربستان در کشتن زن و کودک متعلق به رژیم صهیونیستی است.

وی به بحران پیش آمده اوکراین و روسیه و آمریکا اشاره و اظهار داشت: در بحران اوکراین حکومتی بر مسند کار بود و رئیس‌ جمهور این کشور پس از سرنگونی به روسیه فرار کرد ولی هیچ گاه روس‌ها به کی‌یف حمله هوایی نکردند در حالی که چنین وضعیتی در رابطه با عربستان و منصور هادی وجود دارد و سعودی‌ها در حمایت از رئیس‌جمهور مستعفی فراری یمن به این کشور حمله نظامی کردند.

سکوت سازمان ملل و بان کی‌مون حمایت از حمله به یمن است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران به عدم مسئولیت‌پذیری سازمان ملل اشاره کرد و گفت: بان‌کی‌مون با ادبیات ضعیف خود نه تنها خواستار توقف خونریزی در یمن و عدم مداخله عربستان نشده بلکه به نظر می‌رسد که از این حمله حمایت می‌کند.

ایزدی خاطرنشان کرد: عربستان، ارتش و نیروی هوایی قوی و مستقل در اختیار ندارد زیرا تجهیزات و سازماندهی نظامی آمریکایی دارد و حتی برخی خلبانان آمریکایی‌ به صورت پیمانی در ارتش سعودی خدمت می‌کنند و به نظر می‌رسد حمله آمریکا به یمن ظاهری عربستانی دارد.

حمله آمریکا و عربستان به یمن به بهانه مسخره مبارزه به القاعده و داعش

وی گفت: اطلاعات مورد نیاز سعودی‌ها برای هدف‌گیری مواضع یمنی‌ها توسط آمریکا تامین می‌شود.

این استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به برخوردهای منفعت‌طلبانه آمریکا به قوانین بین‌المللی اشاره کرد و گفت: رسانه‌های آمریکایی در چند روز گذشته برای توجیه حمله نظامی به یمن اعلام می‌کنند که این اقدام برای مبارزه با داعش و القاعده صورت  گرفته در صورتی که ما از آنها سوال می‌کنیم که وقتی انصارالله در حال مبارزه با این گروهک‌های تکفیری است چرا عربستان، آمریکا و همپیمانان کوچک آن مواضع حوثی‌ها را مورد هدف قرار می‌دهند؟

حمله به یمن خارج از قوانین بین‌المللی و برای برخورد با انقلاب مردمی این کشور

وی به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ اشاره و اظهار داشت: قرارگیری توافق نهایی ذیل فصل هفتم شورای امنیت و برخورد سازمان ملل و آمریکا در خصوص مسئله یمن درس عبرت بزرگی برای همگان است که مراقب استفاده ابزاری آمریکا از سازمان ملل باشیم زیرا این کشور نشان داده هر گاه منافع مسئولانش بطلبد کوچک‌ترین توجهی به قوانین سازمان ملل و منشور شورای امنیت نخواهند داشت.

ایزدی در پایان خاطرنشان کرد: ساده‌انگارانه است که اگر کسی بخواهد با دولت مستقر آمریکا که خود را ملزم به اجرای تعهدات بین‌المللی نمی‌داند قراردادی را منعقد کند زیرا حمله به یمن خارج از قوانین بین‌المللی و فقط برای برخورد با انقلاب مردمی این کشور صورت گرفت.

 


6103160
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران»  رئیس جمهور سابق آمریکا در پایان اولین جلسه محاکمه خود در یک پرونده جنایی در نیویورک اعلام کرد که با قاضی در حال بررسی آن مشکل واقعی دارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عملیات وعده صادق ایران در پاسخ به تجاوزگری اسرائیل در دمشق، واکنش‌های جهانی را برانگیخته و صد‌ها رسانه و کارشناس آن را پیروزی کشورمان دانستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد که اگر نخست وزیر دیوانه رژیم صهیونیستی به دنبال تشدید تنش علیه ایران باشد، جنگ جهانی سوم شروع خواهد شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد که اگر نخست وزیر دیوانه رژیم صهیونیستی به دنبال تشدید تنش علیه ایران باشد، جنگ جهانی سوم شروع خواهد شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اتحادیه آلبا با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه کوبا بامداد سه‌شنبه هشدار داد که تداوم حملات ائتلاف غربی به یمن می‌تواند باعث تشدید درگیری در منطقه غرب آسیا بشود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تداوم یاوه گویی‌های خود علیه ایران، خواستار اتحاد جامعه جهانی برای مقابله با تهران شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه اردن درباره رهگیری تعدادی از پهپاد‌های ایران در عملیات «وعده صادق» گفت با هرچیزی که وارد آسمان ما شود، مقابله می‌کنیم.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد مدرکی درباره ساخت سلاح اتمی در ایران نیست و تنش‌های اخیر تاثیری بر کار بازرسان در این کشور نداشته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تحلیلگر مسائل جهان عرب عنوان کرد تهدید اسرائیل علیه ایران جنگ روانی است و صهیونیست‌ها توانایی دفاع از خود در برابر ایرانی‌ها را ندارند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است