اقتصادی 08:15 - 28 تیر 1397
یک استاد دانشگاه با بیان تعریفی از جنگ‌های اقتصادی، کشور را در وضعیت یک جنگ اقتصادی ارزیابی کرد.

وضعیت اقتصاد کشور جنگی است!

قدرت اله امام وردی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ما در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم گفت: جنگ اقتصادی از جمله جنگ‌های نرم است که باعث می‌شود تا دولت‌ها نتوانند زیرساخت‌های برنامه‌ای و مدیریتی را در ثبات نگه دارند. جنگ اقتصادی علیه کشور ما با اعمال تحریم ها شروع شد و هدف آن این است تا جلوی فروش نفت ما را بگیرند.

وی با بیان اینکه غالب برنامه‌ریزی‌های ما بر مبنای درآمدهای نفتی صورت گرفته است، گفت: اعمال تحریم‌ها و جلوگیری از فروش نفت باعث می‌شود تا ما نتوانیم برنامه‌ریزی‌هایمان را که اغلب بر اساس فروش نفت بوده را پیش ببریم. اگر برنامه‌های اقتصادی ما دچار اختلال شوند آنگاه تحریم‌ها مصداق بارز یک جنگ اقتصادی است.

امام وردی با نام بردن از تعرفه ها به عنوان یک ابزار جنگ اقتصادی بیان کرد: این ابزار معمولا در رقابت های اقتصادی بین کشورهایی مانند چین، ژاپن و آمریکا به کار گرفته می شود. این کشورها از طریق ابزارهای تعرفه ای روی درآمد حاصل از صادرات برخی از محصولات سعی می کنند تا درآمد کشور مقابل را کاهش دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر صادرات برخی از اقلام کشاورزی، خواربار و فرش هم دچار ممنوعیت هایی شده است؛ در مورد احتمال ممنوعیت صادرات محصولات پتروشیمی ها و فولاد هم اضافه کرد: عمده فروش محصولات پتروشیمی و فولاد ما با کشورهای هند و چین است که اینها خود مشکلی با معامله با ایران ندارند اما شرکت هایشان ممکن است به دلیلی ترس از تحریم‌های آمریکایی این محصولات را وارد نکنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه در پایان با بیان اینکه حالا دیگر مشکلات ما ریشه‌های اقتصادی ندارند اظهار کرد: واقعیت این است که ریشه مشکلات اقتصادی حالا دیگر ما سیاسی و حاکمیتی است و اگر راه حلی برای آن باشد آن راه حل در حوزه های سیاسی است.

گفتنی است خروج آمریکا از برجام و شروع تحریم‌های جدید باعث شده تا اقتصاد کشور در مسیر جدیدی قرار بگیرد. مسیری که بسیاری از کارشناسان معتقدند راه حل نجات آن دیگر نه در مسائل اقتصادی که در مسائل سیاسی و روابط بین‌الملل پیدا می‌شود.

انتهای پیام


9846561
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۲.۳۷ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: گندم به عنوان یک غله مهم و استراتژیک در کشور بیش از ۴۰ درصد انرژی و پروتئین مورد نیاز را تامین می‌کند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس صنعت طیور گفت: بنابر آمار ماهانه ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزارتن مرغ مورد نیاز کشور است که براین اساس ۱۳۰ میلیون قطعه جوابگوی بازار است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی صنعت آب با بی‌سابقه دانستن بارش‌ها در استان سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۵۰ درصد بارش کل سال آبی استان در ۳ روز اتفاق افتاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صنعت معدن تجارت از واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور طی ۳ ماه آینده خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس سیاست‌گذاری مسکن گفت: با راه اندازی سامانه خودنویس علاوه بر کاهش نرخ‌های اجاره دست دلالان و سوداگران از این بازار کوتاه شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بنیاد مسکن روستایی گفت: تمامی واحدهای مسکن روستایی در سراسر کشور با استفاده از ظرفیت های مردمی همزمان با پرداخت تسهیلات ساخت ویلایی ساخته می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با توجه به رفع محدودیت‌های پروازی و بازگشت حالت عادی مسافران حتما از آخرین وضعیت پروازی خود مطلع شوند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کل گمرک گفت: میزان واردات قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ به لحاظ ارزش ۳۲.۶۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال ماقبل رشد داشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: ۲۵ محور شریانی و غیر شریانی در تمامی محور‌های جنوبی کشور همچنان به دلیل سیل و آبگرفتگی مسدود است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است