اجتماعی 22:51 - 11 مهر 1401

قوه قضائیه باید ملجاء همه تظلم‌خواهان باشد

به گزارش خبرگزاری مهر از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که نسبت به اختصاص وقت ملاقات به همسر یک محکوم امنیتی از ناحیه رئیس قوه قضائیه گلایه داشت، افزود: من باید تا آنجا که می‌توانم حرف هر فرد تظلم‌خواهی را استماع کنم و تفاوتی بین تظلم‌خواهان قائل نشوم؛ اعتقاد من این است و این اعتقاد را شفاف می‌گویم که قوه قضائیه باید ملجاء همه تظلم‌خواهان باشد صرف‌نظر از آنکه این تظلم‌خواه چه کسی است یا از چه جناح و گرایشی است؛ اینکه چون فرد تظلم‌خواه، فلان سابقه یا کارنامه را دارد، کاغذ تظلم‌خواهی‌اش را در خُردکن بیندازیم و به او وقت ملاقات ندهیم را من قبول ندارم.

رئیس عدلیه ادامه داد: از اختصاص وقت ملاقات به آن فردی که نام برده شد (همسر یک محکوم امنیتی) پشیمان نیستم و اگر موارد مشابه نیز پیش آید دوباره وقت ملاقات می‌دهم.

وی در همین راستا گفت: در طول شبانه‌روز حداقل ۱۰۰ پیامک تظلم‌خواهی از داخل و خارج کشور برای من می‌آید و برخی آنها را خودم پیگیری می‌کنم و با فرد تظلم‌خواه شخصاً تماس می‌گیرم بدون آنکه آن خانم یا آقا را بشناسم؛ به گونه‌ای که آن فرد باور نمی‌کند که رئیس قوه قضائیه با او بواسطه پیامکش تماس برقرار کرده است. همچنین فردی را نیز مسئول کرده ام که به این پیامک‌های تظلم خواهی رسیدگی کند و راهنمایی‌های لازم را به فرد تطلم خواه انجام دهد.

رئیس دستگاه قضا همچنین با اشاره به ملاقات‌های کثیری که از ناحیه خود وی و مسئولان عالی قضائی با اقشار مختلف مردم به ویژه خانواده معظم شهدا و ایثارگران و جانبازان انجام می‌شود، گفت: اگر وقت آن را داشتم و می‌توانستم با همه تظلم‌خواهان ملاقات می‌کردم و سخنان آنها را استماع کرده و راهنمایی‌های لازم را به آنها انجام می‌دادم.

تاکید بر اهمیت مقوله تصویب قوانین متقن و همه‌جانبه‌نگر

محسنی اژه ای اظهار داشت: یکی از اولویت‌های ما در قوه قضائیه، توجه و اهتمام به هر مقوله‌ای است که موجبات تحکیم و تقویت امنیت سرمایه‌گذاری، تولید، توزیع و مصرف را فراهم می‌آورد.

وی در سخنانی ضمن اشاره به اهمیت متقن بودن قراردادهای دولتی در راستای تأمین امنیت سرمایه‌گذاری در کشور تصریح کرد: قرادادهای دولتی باید در زمره مستحکم‌ترین و متقن‌ترین قراردادها باشند و نباید به گونه‌ای باشد که اعتبار این قراردادها با آمد و رفت یک مدیر یا جریان شدت و ضعف پیدا کند.

رئیس قوه قضائیه گفت: وقتی یک بنگاه صنعتی و تولیدی واگذار می‌شود و فرد سرمایه‌گذار در آن بنگاه سرمایه‌گذاری می‌کند و سپس اعلام می‌شود که در این واگذاری عیب و نقص وجود داشته است، این سوال مطرح می‌شود که در اینجا مشکل از بخش واگذارکننده بوده یا سرمایه‌گذاری که آن بنگاه را تملک کرده است؟ در اینجا چه کسی باید تاوان دهد؟

محسنی اژه ای در همین راستا تصریح کرد: یکی از اولویت‌های ما در قوه قضائیه، توجه و اهتمام به هر مقوله‌ای است که موجبات تحکیم و تقویت امنیت سرمایه‌گذاری، تولید، توزیع و مصرف را فراهم می‌آورد.

رئیس عدلیه با اشاره به اهمیت مقوله رفع موانع کسب و کار، بیان داشت: مهم‌تر از به چرخه تولید بازگرداندن یک واحد تولیدی و کارخانه تعطیل‌شده یا نیمه‌تعطیل آن است که ما علل و ریشه‌هایی که سبب توقف و تعطیلی بنگاه‌های تولیدی، کارخانجات و کارگاه‌ها می‌شود را شناسایی کنیم.

وی با اشاره به اهتمام قوه قضائیه برای ساماندهی چرخه صادرات و واردات در کشور با مساعدت و همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی، گفت: با اقداماتی که طی یک سال اخیر در راستای ساماندهی بنادر، گمرکات و انبارهای سازمان اموال تملیکی صورت گرفته است، روند واردات کالا و ترخیص و توزیع آن‌ها در کشور و رساندن کالاها به دست مصرف‌کنندگان، بهبود و ارتقا قابل ملاحظه‌ای یافته است و این امر مرهون همراهی و همکاری هر سه قوه است.

رئیس قوه قضائیه به اهمیت مقوله تصویب قوانین متقن و همه‌جانبه‌نگر که دارای تعارض منافع، ابهام و اجمال و تناقض نباشند، تاکید کرد و بر همین اساس از نمایندگان مجلس خواست تا با همراهی و همکاری مسئولان دولت و قوه قضائیه با اتخاذ پیش‌بینی‌ها و برآوردها و کارشناسی‌های لازم نسبت به تدوین و تصویب قوانین شفاف و صریح و قابل دوام اهتمام داشته باشند و امور تقنینی به گونه‌ای پیش رود که نیازی به تغییر و اصلاح قوانین مصوب ظرف ۶ ماه یا یک سال آینده نباشد چرا که همین فرآیند، واجد تبعاتی است.

محسنی اژه‌ای با بیان این نکته که مقوله دیدار مسئولان عالی قضائی با مردم در جریان سفرهای استانی از سوی خود وی در دوره معاونت اولی پایه‌گذاری شده، تصریح کرد: در دوره‌ای که معاون اول قوه قضائیه بودم خطاب به رئیس وقت دستگاه قضا در جریان سفرهای استانی اعلام می‌کردم که برای من مسئله جایگاه مطرح نیست؛ به جای حضور در نشست با مسسولان برای من محلی را د رنظر بگیرید که در آن محل به صورت مبسوط با مردم و مراجعه‌کنندگان به دستگاه قضائی به صورت چهره به چهره ملاقات کنم و مسائل و دغدغه‌های آنها را بشنوم و در جهت رفع آنها در حیطه اختیارات قانونی اقدام کنم.

وی ادامه داد: این رویه اکنون نیز برقرار است و در جریان سفرهای استانی ۴ - ۵ نفر از اعضای شورای عالی قوه قضائیه هر کدام چندین ساعت برای شنیدن حرف مردم وقت می‌گذارند؛ علاوه بر این، هر هفته یکی از مسئولان عالی قضائی در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه حاضر می‌شود تا به استماع و رفع مسائل و مشکلات قضائی مردم بپردازد.

رئیس قوه قضائیه به دور از حاشیه‌، اقدامات مثبت و سازنده‌ای را انجام داده‌اند

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار داشت: حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در طول مدتی که مسئولیت خطیر ریاست دستگاه قضا را عهده‌دار شدند، به دور از حاشیه‌، اقدامات مثبت و سازنده‌ای را انجام داده‌اند و این اقدامات کاملاً در کشور مشهود است.

«حمیدرضا حاجی‌بابایی» گفت: اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از آن حیث که دارای سابقه قابل توجهی در مجلس یا سایر دستگاه‌های اجرایی کشور هستند، از شناخت کافی نسبت به بخش‌های مختلف و دستگاه‌های گوناگون کشور برخوردار هستند.

حسینی دیگر عضو این کمیسیون نیز با اشاره به برخی مشکلات موجود میان مردم و اوقاف، خواستار توجه بیش از پیش دستگاه قضائی نسبت به این مقوله شد.

زارع عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز در سخنانی خواستار انجام مساعدت‌های قانونی از سوی دستگاه قضائی در راستای حل مشکلات صادرکنندگان شد.

شهبازی دیگر عضو این کمیسیون نیز بر ضرورت توسعه اشتغالزایی در کشور به ویژه برای فارغ‌التحصیلان تاکید کرد و از دستگاه قضائی خواست که با انجام اقدامات مقتضی، موانع پیش روی این مهم را از میان بردارد.

میرتاج الدینی دیگر عضو این کمیسیون نیز در این جلسه با اشاره به ویژگی‌های مدیریتی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: اِشراف قابل توجه نسبت به موضوعات و مسائل مختلف قضائی و همچنین پیگیری‌های مستمر و گسترده حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در راستای احیای حقوق عامه، نشان‌دهنده سوابق و تجربیات بالای ایشان در قوه قضائیه است.

وی همچنین از رویکرد دستگاه قضائی در زمینه حمایت از کارخانه‌ها و رفع مشکلات و موانع پیش روی واحدهای تولیدی قدردانی کرد.

میرتاج‌الدینی در ادامه از بعضی برخوردهای غیرکارشناسی در تعزیرات و همچنین برخی احکام صادره از سوی دادگاه‌ها در رابطه با واحدهای تولیدی انتقاد کرد.

رحمانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز طی سخنانی در این جلسه، خواستار اتخاذ تدابیر قضائی مناسب در رسیدگی به آن دسته از پرونده‌هایی شد که جمع کثیر و قابل توجهی از مردم در آنها ذی‌نفع هستند.

مفتح دیگر عضو این کمیسیون نیز با بیان اینکه اِشراف و آگاهی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بر مسائل مختلف قضائی که برگرفته از تجارب بالای قضائی ایشان است، در افزایش کارایی عدلیه بسیار مؤثر بوده است، گفت: دستگاه قضائی باید رویکرد اخیر خود در برخورد قاطعانه و سریع با متخلفان را استمرار ببخشد.

وی همچنین عنوان کرد: حجم بالای پرونده‌ها در قوه قضائیه و مشخص کردن زمان معین برای قضات جهت پایان دادن به روند رسیدگی این پرونده‌ها، مغایر با اصول مربوط به دقت در رسیدگی‌های قضائی است.

کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز در این جلسه، به بیان برخی مشکلات و مسائل مرتبط با حدنگاری و کاداستر در استان گیلان پرداخت.

گودرزوند چگینی دیگر عضو این کمیسیون نیز طی سخنانی، انتظارات از حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای نسبت به سایر رؤسای دستگاه قضا را بسیار زیاد و متفاوت دانست و گفت: رئیس فعلی عدلیه از درون سیستم قوه قضائیه به جایگاه ریاست این قوه رسیده است و همین امر، انتظارات را از ایشان بالا برده است.

وی همچنین تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، ضرورت دارد که دادستان‌ها مسائل و پرونده‌های مرتبط با کشاورزان و دامداران را به صورت ویژه پیگیری کنند.

رضاخواه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که از ناحیه اسناد جعلی در حوزه املاک به وجود آمده است، خواستار ارائه لایحه‌ای از سوی قوه قضائیه برای ساماندهی وضعیت اسناد در حوزه املاک شد.

کرمی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز در این جلسه، طی سخنانی اظهار داشت: وجود قوانین متناقض و متعارض در برخی حوزه‌ها مانند قوانین تجارت و مصوبات ستاد مبارزه با قاچاق کالا، هم برای دستگاه قضا و هم برای مردم مشکل‌آفرین است و لازم است که در این زمینه‌ها تدابیر و تصمیمات عاجلی گرفته شود.

آقایان زنگنه و فرزانه و همچنین خانم محمودی از دیگر اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه، خواستار بهبود برخی از عملکردها در سازمان بازرسی شدند.


11701969
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین شاخص کیفیت هوای پایتخت (۱۰ فروردین) در وضعیت پاک است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تنها با ارائه تسهیلات و تزریق پول صنعت پویا نمی‌شود بلکه لازمه صنعت و اقتصاد پویا مهارت است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دختر حمید نوری (شهروند بازداشت‌شده ایرانی توسط سوئد) در پیامی از بازداشت برادرش که برای ملاقات با پدرش به سوئد رفته بود، در آن کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» احدپور گفت: خانه های هلال به عنوان دیده بان اصلی در کنار مردم هستند تا بتوانند گروه های امداد و نجات را از گستردگی میزان حادثه به موقع مطلع کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است