اقتصادی 15:51 - 12 خرداد 1399

روشن کردن آتش؛ عامل ۶ آتش سوزی اخیر در جنگل‌های کشور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان جنگل‌ها، مسعود منصور در این نشست به تشریح وضعیت جنگل‌ها و اهمیت آن پرداخت و اظهار داشت: گاهی دعواهای محلی سبب می‌شود که به اراضی ملی آسیب جدی وارد شود اما حدود ۸۰ درصد آتش‌سوزی‌ها به صورت سهوی اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه با اشاره به دخالت عوامل انسانی در آتش‌سوزی جنگل‌ها، افزود: حداقل ۶ مورد آتش‌سوزهای اخیر به دلیل روشن کردن آتش توسط افراد بوده است.

منصور به اهمیت منطقه زاگرس به لحاظ پوشش جنگلی و نقش آن در حیات زیست گریزی زد و گفت: منطقه زاگرس به دلیل اهمیت بالا و شدت گرمایی که دارد، باید مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد و امیدواریم بتوانیم برای حفاظت از مراتع و جنگل‌های زاگرس، استان کهگیلویه و بویراحمد را تقویت کنیم.

وی در ادامه به برنامه‌های سازمان جنگل‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: بر اساس سطوح جنگل و بر اساس رویشگاه یک «نرم» داخلی تعیین کردیم، که بر اساس این نرم تجهیزات، اعتبارات و امکانات لازم تأمین می‌شود. مثلاً در زاگرس برای هر ۶ هزار هکتار باید این تعداد نیروی، محافظ، مشخص اسم و رسم دار داشته باشد که بتوانند جنگل‌ها را پوشش بدهند.

رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: توافقی ۴ جانبه میان جهاد کشاورزی، وزرات دفاع، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان جنگل‌ها در ادامه سال صورت بگیرد، تا در زمان آتش سوزی سریعاً پرواز انجام شود و در حال آماده باش باشند. این توافق را باید حتماً پیگیری کنیم تا تصویب شود و هنگام هر گونه آتش سوزی سریعاً اقدامات لازم انجام بگیرد.

وی با بیان اینکه ما با این کار به دنبال رفع کمبود نیرو هستیم، افزود: با این نیروها باید قرارداد بسته شود و به لباس مخصوص ملبس شوند، برگه مأموریت و همچنین کارت شناسایی داشته باشند.

رئیس سازمان جنگل‌ها در ادامه افزود: نکته بعد این است، در جلسه‌ای که دیروز برگزار کردیم، تصمیم گرفته شد که همه استان‌ها حداقل یک پهباد داشته باشند. که در این راستا باید همه استان‌ها پوشش بی سیمی داده شوند. که ۱۶ استان هنوز تجهیز نشده اند که در ادامه سال تجهیز آنها انجام خواهد گرفت.

منصور بیان کرد: سیستم مانیتورینگ متصل به سیستم ماهواره‌ای، با سه قابلیت را جهت حفاظت از منابع طبیعی راه اندازی کرده‌ایم، جنگل‌های ما منطقه به منطقه رصد می‌شوند، تا اگر آتش سوزی انجام گرفت، یا تخلفی می‌شود، مشاهده گردد، حتی اگر در استانی حریق مشاهده نشود، از سیستم مانیتورینگ گزارش داده شود.

وی همچنین از راه‌اندازی سامانه اطلاع رسانی ۱۳۹ در کشور خبر داد و گفت: همچنین برای استان‌ها شماره ضروری به منظور اعلام آتش‌سوزی‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها در ادامه به کمبود تجهیزات برای مأموران منابع‌طبیعی اشاره کرد و گفت: تجهیزاتی از قبیل لباس، دستکش، کفش و… هفته آینده خریداری و به استان‌ها ارسال می‌شود.

منصور گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد باید نقاط بحرانی را به لحاظ آتش‌سوزی شناسایی کنند و در آن مکان‌هایی که احتمال بیشتر آتش‌سوزی وجود دارد، دیده‌بان قرار دهد که یا حریق اتفاق نیفتد، یا در بدو اتفاق مهار شود. در مسائل زیست محیطی اصل بر پیشگیری و اتفاق نیفتادن است.

وی به مشارکت‌های مردمی در مهار آتش سوزی اشاره کرد و گفت: هر ساله تعداد زیادی را تحت پوشش بیمه بی نام قرار می‌دهیم، تا اگر اتفاقی افتاد، آنها تحت بیمه باشند.


10556536
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور گاز با تأکید بر اتخاذ رویکرد جهادی برای وصول بدهی مشترکان با اولویت ابربدهکاران، این موضوع را اقدامی مهم برای تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای کشور و رفاه عمومی دانست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شرکت هواپیمایی کشوری گفت: از ابتدای اعزام زائران حج عمره تا به امروز بیش از ۱۵۰۰ نفر به سرزمین وحی اعزام شدند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نشست کمیته مشترک حمل‌ونقل جاده‌ای ایران با تاجیکستان برگزار و یادداشت تفاهم همکاری‌های بین دو کشور در تهران امضا شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: با انتشار گزارش ماهانه و گزارش‌های سالانه شرکت‌ها، تحلیل خوبی از عملکرد آنها در دسترس بازار برای تصمیم گیری قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: ۴۱ هزار هکتار از اراضی به محدوده‌های شهری برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن اختصاص و الحاق یافت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر سیاست‌های اخیر وزارت جهاد در راستای تنظیم بازار، صادرات مستمر مرغ به عنوان راهکار اساسی برای بالا نگه داشتن تولید مرغ، استفاده از حداکثر ظرفیت واحد‌های مرغداری و ایجاد ارزآوری باید در دستور کار قرار گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ابر پروژه اومااویا که با حضور رئیس جمهور و و زیر نیرو در سریلانکا افتتاح شد، گامی برای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی و رسیدن به هدف ۵ میلیارد دلاری بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: طی پنجشنبه همه فعالیت‌های مرتبط با طبیعت مانند کوهنوردی و دره‌نوردی خطرناک است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، بنگاهداری بانک‌ها توان بخش واقعی اقتصاد را در بحث رشد تولید کوچک خواهد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است