استانی 00:22 - 28 مرداد 1398
گفت‌وگوی تفصیلی ایسنا با استاندار
عباس رضایی استاندار اصفهان دکترای ایمنی‌شناسی پزشکی با حضور در دفتر تحریریه ایسنا به بیان موضوعاتی مهمی از جمله مشکلات آب در حوضه زاینده‌رود و رفع موانع از حریم این رودخانه، بخش گردشگری، حضور گردشگران خارجی و نقاط ضعف و قوت این حوزه، صنایع استان و وضعیت شهرک علمی – تحقیقاتی اصفهان و ارتباط بخش پژوهش با استانداری، راههای مبارزه با بیماری سالک و ... پرداختند. آنچه در پی می‌آید مشروح مصاحبه تفضیلی در خصوص مسائل و ارکان مهم استان با استاندار اصفهان است.

اقداماتی که برای رفع سالک و تعرضات زاینده‌رود در اصفهان انجام می‌شود

استاندار اصفهان ضمن تبریک عید غدیر خم در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در رابطه با وضعیت کنونی زاینده‌رود و ارتباط آن با وضعیت اقتصادی به خصوص در حوزه کشاورزی و هم چنین مطرح بودن آن به عنوان پایگاه شادی بخش برای خانواده‌ها و تفرجگاهی مفرح گفت: مساله آب از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مسائل اصفهان است که ابعاد مختلفی را در بر می‌گیرد و در طی مدت کوتاهی که اینجانب به عنوان استاندار مشغول به فعالیت هستم از کودک چهار ساله تا افراد سالخورده نسبت به موضوع زاینده‌رود سفارش‌ها و تاکیدات متعددی داشته‌اند. لازم به توضیح است به برکت الطاف الهی که خداوند در اسفند سال گذشته و فروردین‌ماه امسال نصیب ما کردند، نزولات آسمانی بسیار خوبی در استان داشته‌ایم که این امر موجب آن گشته تا پس از 12 سال کشت بهاره داشته باشیم. گرچه  در شورای مبارزه با کم آبی تنها 350 میلیون مترمکعب اجازه برداشت به ما داده شده است و با توجه به برنج‌کاری و درخت‌کاری‌های غرب استان از جمله درختان گیلاس و گلابی و هم‌چنین کشاورزی شرق استان مدیریت این حجم از آب بسیار کار سختی است اما براساس تعهداتی که داده ایم خوشبختانه توانسته ایم با عنایت معاون‌های سیاسی و عمرانی استانداری برای حل این مشکل تدابیر لازم را بیندیشیم و براساس قولی که به وزارت نیرو داده ایم بایددر تاریخ  98/7/1 ،450 میلیون مترمکعب آب در پشت سد آب باقی بماند چرا که ما در رابطه با آب استان اصفهان دو خط قرمز مهم داریم  آب شرب و دیگری کشت پاییزه است، چراکه کشت در پاییز اولویت بیشتری برای کشاورزان ما داریم و ان‌شاالله امسال  در شرق استان کشت پاییزه خواهیم داشت.

زاینده رود جاری و باقی می‌ماند

وی با بیان این مطلب که کشاورزان ما در شرق استان با توجه به علم و مهارتی که دارند و شرایط جوی و خاک آن منطقه اگر آب داشته باشند می‌توانند 3- 2 برابر متوسط کشور گندم و نسبت به دیگر نقاط کشور برداشت کنند افزود: خدا را شاکریم که اصفهان بدنه کارشناسی بسیاری قوی و متخصصی دارد که از آن جمله می‌توان به کارشناسان متعهد جهادکشاورزی اشاره کرد که همیشه کمک حال کشاورزان و مردم استان بوده‌اند.

استاندار اصفهان در رابطه با زاینده رود خاطرنشان کرد: زاینده‌رود یک بحث ملی است و تمام مردم کشور دوست دارند که این رود همیشه روان و جاری باشد و ملی‌بودن آن ما را قانع می‌کند تا تلاش‌مان را چند برابر کنیم.  از منظر پزشکی باید به این نکته اشاره کنم طی اطلاعات بدست آمده در زمان‌هایی که زاینده‌رود جاریست مراجعات بیماران به پزشکان به خصوص در حوزه قلب و عروق و اعصاب و روان کمتر می‌شود و دلیل آن ایجاد شادی و شعف و از بین رفتن یأس و ناامیدی در میان مردم است و در واقع تجمع مردم در کنار زاینده‌رود همراه با خانواده‌هایشان بسیار امیدبخش و شادی آفرین است، برخلاف آنچه دنیای استکبار می‌خواهد تلقی کند که مردم ایران افسردگی دارند. ما خدا را شاکریم که لبخند را در کنار زاینده‌رود بر لب هموطنان‌مان می‌بینیم که گرچه فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های ناجوانمردانه استکبار جهانی بر روی مردم وجود دارد، اما امید خود را از دست نداده‌اند و دولت و نظام را از خود می‌دانند.

رضایی به حقابه تالاب گاوخونی و محیط زیست و ابعاد اقتصادی زاینده‌رود اشاره کرد و گفت: گاوخونی و محیط زیست حقابه‌ای دارند که متاسفانه تا حدی نتوانستیم آن طور که شایسته است این حقابه‌ها را داشته باشیم. هم‌چنین آب از منظر اقتصادی نیز قابل توجه است که علاوه بر آن‌که تولید محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد سبب رونق گردشگری، هتل‌ها و فروشگاه‌های می‌شود ما امیدواریم که امسال هم همانند سال قبل نزولات آسمانی به اندازه کافی داشته باشیم و زاینده رود جاری و باقی بماند. گفتنی‌ است در حال حاضر 710.26 میلیون مترمکعب حجم سد زاینده رود است و ما آمار حجم  آب را روزانه دریافت و بررسی می کنیم گرچه برداشت‌های نادرستی نیز در مسیر آن صورت می‌گیرد.

تعرضات حریم زاینده رود در حال تخریب و عقب‌نشینی

به گزارش ایسنا، عالی ترین مقام اجرایی استان اصفهان در خصوص ساخت و سازها و تعرضات به حریم رودخانه زاینده‌رود در منطقه فلاورجان بیان کرد: در استان اصفهان نیز همانند دیگر استان‌های کشور متاسفانه دست‌درازی‌هایی در حریم رودخانه داشته‌ایم که قبل از سیل بخشنامه‌ای نوشته‌ و کارگروهی به مدیریت معاونت عمرانی و عضویت دستگاه قضایی و دادستان در این راستا تشکیل دادیم و خدا رو شکر همکاری خوبی داشتند. خوشبختانه کسانی که تعرضاتی در ناحیه داشتند خودشان اقدام به عقب نشینی کرده و آنهایی که اقدام نکردند از طرف دستگاه قضایی حکم صادره شده و سازمان آب منطقه‌ای نیز پیگیر است.

رضایی در ادامه با بیان این مطلب که 48 - 47 ویلا در حریم رودخانه تخریب شده است، تاکید کرد: بر سر اجرای قانون با کسی تعارف نداریم. در مورد خیریه‌ همدانیان که موسس آن آیت الله مظاهری است  طبق گزارشی که سازمان آب منطقه‌ای داده این خیریه 19 هزار مترمربع عقب‌نشینی در سال‌های قبل از تصویب قانون داشته است که بنابر قانون باید  آب منطقه‌ای پول آن را پرداخت می‌کرد اما این خیریه در این راستا پولی دریافت نکرده است و اگر شکایاتی وجود داشته باشد در خصوص دیوارکشی آن است که در واقع تصرفات حریم زاینده‌رود در حال بررسی و جمع‌آوری توسط سازمان‌های مربوطه است که ابعاد کارشناسی خود را دارد .

استاندار اصفهان با اشاره به برکات وجود آیت الله عظمای مظاهری برای اصفهان گفت: ایشان از افتخارات استان و از مراجع عظام تقلید است و بیت ایشان نیز از ادب و اخلاق مداری خاصی برخوردار هستند و هیچ‌گونه دخالتی در امور اجرایی ندارند و این موضوع را خوشبختانه پذیرفته و در حال پیگیری است. البته تنها موضوع خیریه نیست بلکه ما متاسفانه مسکن مهری نیز داریم که در مسیر سیلاب قرار گرفته است و چون نمی‌توانیم ساختمان‌ها را تخریب کنیم باید مسیر رودخانه را عوض کنیم. بنابراین جای نگرانی نبوده و تمام ساخت و سازهای مسیر رودخانه و سیلاب در حال پیگیری و بررسی است.

اصفهان استان معین خوزستان و پلدختر در حادثه سیلاب‌های اخیر

هم‌چنین استاندار اصفهان در مورد سیل اخیر فروردین ماه به ایسنا گفت: در فروردین ماه با این که ما درگیر سیل در جنوب استان(شهرستان سمیرم)،  برف شدید و کولاک در غرب استان(فریدون شهر) و ریزگرد و تندباد در سمت شرق استان بودیم و در همان روز تنها دستگاه MRI سیار را داشتیم که به مردم آق قلا کمک می‌کرد، معین استان خوزستان شدیم و به دستور رئیس جمهور و آقای جهانگیری شبانه 70-80 دستگاه ماشین آلات سنگین را بارگیری و به منطقه اعزام کردیم. لازم به توضیح است که علاوه بر کمک‌های دولتی، مردم اصفهان نیز بیشترین و بهترین کمک‌ها را در کشور به استان سیل زده خوزستان داشتند. هم‌چنین معین شهرستان پلدختر بودیم و بیشترین کمک‌ها را به این منطقه داشتیم. در برخی از روستاهای پلدختر زمین خریده شده است تا بتوانیم واحدهای جدید را در منطقه بسازیم، این درحالیست که تمام واحدهای تعمیراتی را به اتمام رسانده ایم. ما مفتخریم که  استان ما نه تنها در جنگ تحمیلی با 23.573 شهید و بیش از 3000 آزاده در صدر قرار گرفت بلکه در موارد بحرانی نیز همیشه پیشقدم بودیم.

ارتباط بین استانداری و بخش پژوهش و تحقیقات

استاندار اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار در رابطه با ارتباط بین استانداری و بخش تحقیقات و پژوهش گفت: ارتباط استانداری با بخش تحقیقات و پژوهش بسیار خوب است و شهرک علمی- تحقیقاتی از افتخارات استان اصفهان است و یک رابطه بسیار صمیمی و خوبی بین ما خوشبختانه برقرار است، ما در این شهرک شرکت‌های بی‌نظیر و بی‌مانندی داریم. 700 شرکت دانش بنیان در شهرک علمی- تحقیقاتی وجود دارد که گردش مالی آن 1470 میلیارد تومان تاکنون بوده است. اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که استانداری دستگاه اجرایی نبوده بلکه محل سیاست‌گذاری، نظارت و هماهنگی است.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه ما لینک و سیاست‌گذاری در جهات مختلف و متعدد در استانداری است، به طور مثال به دانشکده علوم پزشکی اصفهان می گوییم تحقیقاتش را در شرق استان به سمت مبارزه با بیماری سالک ببرد یا دانشگاه کشاورزی باید پژوهش یا تحقیقاتی در راستای  مبارزه با طغیان آفات فلان محصول در استان اصفهان داشته باشد یا هم‌چنین  دانشگاه صنعتی باید تحقیقات خود را به سمت و سوی صنایع هایتک پیش ببرد.

سالک و امید به ریشه‌کنی آن در آینده در گروی تولید داروهای داخلی

دکتر رضایی درباره وضعیت بیماری سالک در شرق استان اصفهان به ایسنا گفت: دلیل برگشت بیماری سالک چند مسئله است. هنوز نوع مبارزه با این بیماری جا نیفتاده است و یک نسخه صد در صدی برای آن وجود ندارد.  در استان برای جلوگیری از حرکت شن و ماسه درخت تاغ کاشته‌اند که ریشه این درخت جایگاه مناسبی برای موش است که میزبان انگل است که خود عاملی برای گسترش این بیماری است.

وی ادامه داد: وجود خرابه‌ها و نخاله ها  و هم‌چنین جدی نگرفتن این بیماری در سال‌های گذشته، که حتی بیمارستان را در مکان نامناسبی ساخته‌اند و نیز عدم تخصیص بودجه مناسب برای این بیماری باعث شده که این بیماری هنوز دیده شود. ما دستور داریم با امکانات موجود کار را شروع کنیم تا امسال شیوع این بیماری کمتر از سال‌های قبل باشد؛  در واقع شیوع این بیماری به دلیل دخالت انسان در طبیعت است. لازم به توضیح است در گذشته مردم به شیوه سنتی با این بیماری مبارزه می‌کردند که از جمله می‌توان به خوابیدن  در پشت بام‌ها اشاره کرد؛ چراکه پشه ناقل این بیماری قدرت پرواز در ارتفاع را ندارد و در زمین و خاک مشاهده می‌شود پس حضور مردم در پشت بام‌ها سبب جلوگیری از گزند این پشه می‌شد. هم چنین مردم اصفهان صورت‌های خود را  چرب می‌کردند تا از نیش پشه در امان بمانند. در صورتی که این پشه ناقل ران بدن را نیش بزند فرد در برابر این بیماری مصونیت پیدا می‌کند. بیان این نکته حائز اهمیت است که  این بیماری محدود به چند کشور از جمله ایران، افغانستان و مالزی می شود که متاسفانه تحقیقات و داروهای مناسبی در این زمینه وجود ندارد و  امیدواریم که خود ما بتوانیم در زمینه تولید داروی این بیماری پیشقدم باشیم.

برای آلام بخشیدن  به مشکلات صنایع چند اقدام مفید انجام داده‌ایم

وی در مورد وضعیت صنایع و گردشگری در استان گفت: صنایع از ملزومات استان است  اما  به صورت هایتک، چرا که  اصفهان دیگر گنجایش صنایع بزرگ و آلاینده را ندارد. به دلیل نیروی ماهر و دانشگاه‌های بزرگ و مطرحی که در استان ما وجود دارد نباید خط قرمز بر صنایع اصفهان کشید، اما بحث سلامت مردم و مصرف آب باید مدنظر باشد، بنابراین  سیاست ما بر این اساس است که باید مصرف بهینه آب را در راس کار قرار دهیم و به دلیل وجود نیروی متخصص و ماهر باید در پی صنایع هایتک و بایوتک باشیم.

به گزارش ایسنا، استاندار در ادامه این نشست به اقداماتی که برای رفع مشکلات صنایع در استان انجام می‌شود و بازدیدهایی که از شهرکهای صنعتی صورت می‌گیرد اشاره کرد.

استاندار در خصوص وضعیت بیکاری در استان اصفهان بیان کرد: در زمستان 97 اشتغال در استان 2.7 درصد کمتر از متوسط کشوری بوده است، با وجود آن‌که در استان ما صنایع نقش پررنگی دارد. اما خوشبختانه امسال به دلیل  سیاست‌های کلان دولت، پافشاری برای پیگیری مسائل کارخانه‌ها، حضور در شهرک‌های صنعتی،  بازدید واحدهای تولیدی و دیدار چهره به چهره با صنعتگران منجر به آن شده است که بر اساس آماری که سازمان مرکز آمار داده 0.1 درصد از متوسط اشتغال کشور در بهار 98 بالاتر باشیم.

از هتل سازان خوب اصفهان عوارض شهرداری دریافت نمی‌شود

نماینده دولت در استان اصفهان در خصوص نقش و اهمیت گردشگری در اصفهان خاطرنشان کرد: گردشگری اصفهان به دلیل تاریخ و قدمتی که این استان دارد بسیار حائز  اهمیت است، چنانچه فردی بخواهد در زمینه هتل سازی فعالیت و سرمایه‌گذاری کند، و هتل‌های خوب بسازد از پرداخت عوارض شهرداری معاف می‌شود. ما خوشبختانه در بخش بوم‌گردی نیز حرفی برای گفتن داریم که می خواهیم آن را به اطراف استان نیز گسترش دهیم. هم‌چنین صنایع دستی اصفهان از ارزش خاصی برخوردار است که ما در این راستا  فروشگاه‌های مجازی را در نظر گرفتیم و با دوستان خارج از کشور نیز در ارتباطیم. هم‌چنین در نظر داریم با پیگیری و در مواردی با تصویب پروژه‌های قطار حومه اصفهان، شاهین شهر، خمینی شهر، نجف آباد و بهارستان بتوانیم اصالت صنایع دستی استان را حفظ کرده و آنها را به راحتی جابه جا کنیم؛ با این اقدام دیگر اجناس بنجل و  غیر متعارف به جای صنایع دستی اصفهان وارد بازار نمی‌شوند.

انتهای پیام


10212197
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است