بین‌الملل 23:48 - 12 مهر 1394
سفیر پیشین آمریکا:
«ادوارد جرجیان» سفیر سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱ آمریکا در سوریه در یک مصاحبه گفت: «پس از توافق هسته‌ای ایران فضا عضو شده و اکنون فرصت برای دیپلماسی وجود دارد».

پس از توافق هسته‌ای ایران، فرصت برای حل بحران سوریه ایجاد شده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سفیر سال‌های 1988 تا 1991 آمریکا در سوریه در یک مصاحبه پیرامون بحران این کشور گفت که اکنون فرصت حل دیپلماتیک این بحران ایجاد شده است.

«ادوارد جرجیان» به عنوان دیپلمات و سفیر در کشورهای مختلف در 8 دولت پیاپی آمریکا از «جان اف کندی» گرفته تا «بیل کلینتون» کار کرده  و در سابقه وی فعالیت به عنوان سفیر واشنگتن در سوریه و اسرائیل هم دیده می‌شود.

او در پاسخ به سوال پایگاه «دیفنس وان» درباره اینکه قدرتهای جهانی چگونه می‌توانند بحران سوریه را پایان دهند، گفت: «جواب ساده‌ای برای این پرسش وجود ندارد. اسد تنها 20 تا 25 درصد سوریه- دمشق، حمص، حماه و منطقه ساحلی مدیترانه را کنترل می‌کند. دیگر بخش‌های کشور توسط داعش، گروه‌های شورشی و کُرد‌ها کنترل می‌شود. داعش یکی از موضوعات اساسی است. دیگر موضوع اساسی، طرز اداره و حکومتداری آینده سوریه است. آیا می‌توان دوباره سوریه را به وضع قبل برگرداند؟ هیچ کس جواب آن را نمی‌‍داند».

وی افزود: «حکومت اسد حمایت سیاسی و نظامی قوی روسیه، ایران و حزب‌الله را در اختیار دارد و مخالفان شامل گروه‌های سکولار و برخی گروه‌های اسلام‌گرا شبیه به جبهه النصره از سوی کشورهای خلیج(فارس) و ترکیه حمایت شده‌اند. آمریکا در حال حمایت اپوزسیون سکولار بوده است اما این حمایت غیرموثر بوده است. میلیون‌ها دلار هزینه شده و می‌توان ادعا کرد که 50 جنگجوی شورشی آموزش دیده آمریکا حضور دارند. این یک شکست واقعی بود».

جرجیان درباره مواضع روسیه  گفت: «پوتین موضع بسیار روشنی درباره اسد و حکومت او دارد. او فکر می‌کند هرچیزی که حکومت را تضعیف کند، راه را برای داعش و دیگر گروه‌های رادیکال برای تسلط بر کشور هموار خواهد کرد. روسها خواهان ایجاد ائتلاف ضد داعش هستند و در جستجوی گرفتن همکاری آمریکا هستند اما ابهام جدی در تاکتیکها و سیاست روسیه وجود دارد. پیوستن روسیه به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، یک موضوع است اما اگر اقدامات نظامی آنها مواضع شورشیان سوری را هم هدف قرار دهد، این اقدام اقدامی برای تقویت حکومت اسد تلقی خواهد شد که این مساله به موضوعات سیاسی و نظامی جدی با آمریکا و ائتلاف ضد داعش به طور کلی منجر می‌شود».

وی افزود: «بزرگترین تهدید از نظر پوتین گسترش رادیکالیسم اسلامی در مرزهای جنوبی فدراسیون روسیه است او دو بار در چچن جنگیده و یک جنبش رادیکال اسلامگرا در داغستان وجود دارد. او سوریه را به عنوان منبع بالقوه رادیکالیسم در کشور خودش است. روسها از سوی دیگر منافع زیادی در حفظ دسترسی به تاسیسات دریایی موجود در شهر ساحلی طرطوس سوریه دارند؛ شهری که تنها بندر روسیه در آب‌های گرم در خاورمیانه است و از نقطه نظر مسکو این منطقه به عنوان منطقه‌ای برای نمایش قدرت دریایی روسیه خارج از مرزهایش محسوب می‌شود».

دیپلمات سابق آمریکایی همچنین مدعی شد: «مداخلات نظامی روسیه در سوریه می‌تواند نتیجه ناخواسته تمرکز گروه‌های اسلامگرا روی روسیه به عنوان دشمن اولیه را به دنبال داشته باشد. پوتین همچنین باید تجربه شوروی در افغانستان را به خاطر داشته باشد».

وی گفت: «وقتی کوفی عنان میانجی سازمان ملل در بحران سوریه بود، او فکر می‌کرد که بدون ایفای نقش و حضور بازیگران عمده در کنار تلاش سازمان ملل هیچ راه حلی وجود نخواهد داشت که بازیگران عمده روسیه و ایران را هم دربرمی‌گرفت. دولت اوباما به هرگونه حضور و مداخله ایران حساسیت و درباره مداخله روسیه تردید داشت اما اخیرا در سازمان ملل اوباما خواستار دوره انتقالی مدیریت شده شد که در آن شامل ائتلاف بین‌المللی با آمریکا، روسیه، ایران، عربستان سعودی، قطر، ترکیه و اروپاییها در حمله به داعش حضور خواهد شد این فرصتی است که در اینجا وجود دارد چرا که داعش تهدیدی بزرگ برای تک تک کشورهای خاورمیانه از جمله ایران است».

وی مدعی شد: «موضوع اکنون نحوه تعامل با مساله اسد است. من یک تغییر مهم به دنبال توافق هسته‌ای ایران می‌بینم. آمریکا دیگر به ایفای نقش ایران حساسیت ندارد. شاید گفتگوها و بحثهای پوتین با اوباما و سرگئی لاوروف با جان کری در این باره بوده باشد. امکان ایجاد نوعی فرمول بر اساس دشمنی با داعش وجود دارد که در آن شاید اسد در شروع دوره انتقالی سیاسی باقی خواهد ماند اما ضرورتا نه در پایان این روند».

سفیر اسبق آمریکا در سوریه و اسرائیل افزود: « اکنون فضا و جا برای دیپلماسی وجود دارد. رئیس‌جمهور روحانی در سخنرانی خود در سازمان ملل گفت که توافق هسته‌ای اساس و پایه‌ای است که می‌شود بر روی کار کرد. سپس او تهدید سازمانهای تروریستی در خارومیانه را مطرح کرد که شما منظور او را داعش بخوانید».

دیپلمات سابق آمریکایی در پایان تصریح کرد: «فضا و جا برای کار با ایرانی‌ها که نقش زیادی در اتفاقات سوریه دارند، وجود دارد و همچنین روسها که نگرانیهای مشروعی درباره رادیکالیسم اسلامی دارند البته ما باید نگران و مراقب بازی تاکتیکی موذیانه و حیله‌گرانه باشیم. چالش، بزرگ است اما فرصت تجدید تلاش برای ابتکار عنان، الاخضر الابراهیمی وجود دارد».


عـــضــویـــت در خــــبـــرنـــامــه ایــــران در جـــهــان


7163562
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دولت آمریکا در یک اقدام نمایشی جدید، نماینده‌ای ویژه در امور نوار غزه و همچنین مسائل انسان‌دوستانه در غرب آسیا تعیین کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت خزانه‌داری آمریکا چند فرد و نهاد را به بهانه تسهیل و حمایت مالی از فروش پهپاد‌های ایرانی تحریم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» انگلیس در تداوم مواضع خصمانه این کشور علیه عملیات «وعده صادق»، تحریم‌های تازه‌ای را علیه صنایع نظامی ایران وضع کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» گروهی متشکل از ۱۸ کشور از حماس خواستند که توافق آتش‌بس روی میز را بپذیرد و اسرای صهیونیست را آزاد کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پادشاه انگلیس روز پنجشنبه طرح پرحاشیه و جنجالی دولت «ریشی سوناک» درباره اخراج پناهجویان به کشور آفریقایی روآندا را امضاء کرد تا به قانون تبدیل شود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رهبر جنبش انصارالله یمن گفت: آمریکا در تمام جنایات هولناک رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین از محاصره و گرسنگی گرفته تا کشتار، ویرانی و نسل‌کشی شریک است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نمایندگان پارلمان اروپا با صدور قطعنامه‌ای جانبدارانه، پاسخ ایران به تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه را محکوم کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی جان باختن یک امدادگر بلژیکی در رفح، بلژیک سفیر رژیم صهیونیستی را احضار کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابعی در حماس و رژیم صهیونیستی فاش کردند یحیی السنوار به دیدن نیرو‌های مقاومت در مناطق درگیری رفته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جهاد اسلامی با اشاره به کمک‌های مالی، نظامی و سیاسی آمریکا از رژیم صهیونیستی تاکید کرد: آمریکا مسئول جنایاتی است که صهیونیست‌ها انجام می‌دهند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است