فرهنگی‌هنری 16:43 - 02 آذر 1396
استاد حوزه علمیه اظهار کرد: جریانی که در حوزه دین‌داری شکل گرفته است نگاه غیر اولویت‌مندانه به مسایل دین است یعنی به مسایلی می‌پردازیم که مسایل اصلی دین نیستند؛ نباید اجازه بدهیم مباحث علمی اصلی در حوزه به حاشیه برود.

مباحث اصلی علمی در حوزه به حاشیه نرود

به گزارش ایسنا،حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد علی ایازی امروز در همایش بزرگداشت آیت‌الله‌ موسوی اردبیلی در دانشگاه مفید قم گفت: آیت‌الله العظمی اردبیلی(ره) از جریان و مکتبی سرچشمه می‌گیرد که در صده اخیر به عنوان داعیان بازگشت به قرآن مطرح شدند.



وی افزود: در حقیقت پایه گذاری این جریان، توسط علامه طباطبایی(ره) انجام شد؛ ایشان هم در شکل تفسیر و هم در نگاه به قرآن، یک جریانی را در حوزه علمیه قم و ایران و تشیع بوجود آورد. این جریان در جهان اهل سنت با شیخ محمد عبدو آغاز شد ولی با جریانی که علامه ایجاد کردند در بخش هایی کاملا متفاوت بود؛ چند ویژگی در خصوص جریانی که علامه ایجاد کردند وجود دارد.تاثیر مباحث علمی جریان علامه را در تفکرات علمی مرحوم اردبیلی کاملا و به روشنی و وضوح مشاهده می‌کنیم.



وی گفت: پس از دوران صفویه رویکرد غالب علمی، رویکرد حدیثی بود و این رویکرد، رویکرد غالب حوزه ما بود؛ در حوزه فقه این احادیث غربال شده بود ولی در حوزه های دیگر این احادیث کمتر غربال شده است و بسیاری از احادیث با هر درجه از وثوق مورد استناد قرار می گرفت. تکیه مهم علامه در تفسیر قرآن به قرآن، جدا از بحث شانیت جایگاه قرآن، نگاه انتقادی که ایشان به حدیث داشتند بود؛ ایشان به احادیث تفسیری توجه خاصی داشتند و نقد جدی را به حجیت خبر واحد داشتند ولی به لحاظ واقعیت گرایی نگاه بسیار بلندی داشتند.



ایازی اظهارکرد: بیش از 2000 روایت در بخش کشف مباحث تفسیری از اهل بیت(ع) وجود دارد، روایات دیگر ناظر به معارف و احکام و تاویل و... هستند و تفسیری نیست.مرحوم علامه بیان می‌کند که این روایات اگر صورت تعلیمی داشته باشند معارض با نظریه تفیسر قرآن به قرآن نیست و به همین دلیل وقتی ایشان روی قرآن تاکید می‌کنند جنبه‌های مختلفی را مد نظر قرار می‌دهد. ایشان به نگاه ظاهر گرایانه‏‌ای که به متون روایی انجام می‌شود نقد جدی داشتند؛ مرحوم اردبیلی به نقل از استاد علامه بیان می‌کنند که نگاه علامه نگاه عقلانی است و نگاه تحلیلی ایشان را تاکید می‌کنند.



ایازی اظهارکرد: یکی از مباحث مورد تاکید مرحوم موسوی اردبیلی، مساله شبهات و اشکالاتی است که امروزه به دین و معارف قرآنی مطرح شده است و ایشان به دنبال پاسخگویی به این شبهات بود.

استاد حوزه اظهار کرد: مرحوم علامه در تفسیر المیزان تحلیل‌های عقلانی عمیقی انجام می‌دهد؛ همان روشی که عقلا برای فهم کلام استفاده می کنند، ایشان در مباحث تفسیری اشاره می‌کند.

وی گفت: مرحوم آیت‌الله‌العظمی موسوی اردبیلی بر خلاف نظر استاد خود علامه طباطبایی در ذیل آیه الرجال قوامون علی النسا، بیان می‌کنند که موضوع این آیه خانواده است و مرتبط به اجتماع نیست و معنی آن مدیریت کلان است و نه اینکه یک مرد هیچ اجازه‌ای به زن در هیچ امر جزئی ندهد.نکته دیگری که مرحوم موسوی اردبیلی بیان می‌کنند، اینست که اگر بگوییم زنان حق مدیریت در جامعه ندارند، این مساله خلاف عدالت است.



ایازی اظهارکرد: نکته دیگر ایشان، در بحث اهتمام به مسایل اخلاقی است؛ یکی از مسایلی که نگاه این جریان را به جریان‌های غیر، مشخص می‌کند، جایگاه اخلاق در دین است؛ گاهی بیان می‌کنیم که احکام فقهی حتی خلاف اخلاق نیز باید ساری و جاری شود ولی نگاه دیگر این است که فقه، باید در راستای اخلاق و ایجاد فضای اخلاقی در جامعه باشد و ایشان روی این مساله تاکید دارد.



وی گفت:یکی از مسایلی که مورد تاکید مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی بود، تعیین اولویت برای مباحث بود؛ ایشان در اولویت‌بندی مسایل علمی و فعالیت‌های دیگر معتقد بودند باید به سراغ خلاءها و مناطقی که دارای کمبود هستند برویم به خصوص مباحثی که امروزه در عرصه شبهات مطرح است باید مورد تاکید و فعالیت قرار گیرد.



وی گفت: آیت‌الله العظمی اردبیلی پیش و پس از انقلاب مباحث قرآنی فراوانی داشت و این مطلب بیانگر تاکید بسیار ایشان بر مطالعات قرآنی و مباحث اجتهادی و عقلانی بود.

انتهای پیام


9550647
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شب‌های قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره می‌کنند که از رحمت الهی دور می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از سوالات و شبهاتی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید این است که آیا واقعاً اسلام دین آسانی است؟ که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است