علمی فناوری 14:31 - 13 مهر 1394
ستاری عنوان کرد:
معاون علمی و فناوری رییس جمهور، توجه به فناوری‌های همگرا را از اولویت‌های این معاونت عنوان کرد و گفت: در صورتی که به این مقوله توجه شود می‌توانیم هم پای سایر کشورها حرکت کنیم ولی در صورت تعلل فرصت‌ها از دست ما خارج می‌شود.

توسعه فناوری‌های همگرا، محور فعالیتهای آتی معاونت علمی و فناوری

به گزارش خبرنگار فناوری ایسنا، دکتر سورنا ستاری در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه و جشنواره فناوری نانو با تاکید بر این که در این حوزه به مدل مناسبی برای توسعه دست یافتیم، افزود: این ستاد پس از 10 سال به نتایج قابل قبولی دست یافته که دلیل آن ثبات مدیریتی آن در طول 10 سال بوده است و این امر موجب شده که تصمیم‌گیری‌های شخصی صورت نگیرد.

وی با اشاره به فعالیتهای انجام شده در عرصه نانو افزود: در سطح دانش‌آموزی اقدامات خوبی با تجهیز پژوهش‌ سراهای دانش‌آموزی صورت گرفته است و امیدواریم تا پایان این دولت تعداد 400 پژوهش سرا را تجهیز کنیم.

ستاری با تاکید بر این که ایران جزو معدود کشورهایی است که در حوزه نانو اقدام به تجاری سازی محصولات کرده است، اظهار داشت:‌ این امر به دلیل توسعه علمی بوده چرا که علوم جدید کارهای غیر ممکن را ممکن می‌سازد.

وی با اشاره به کاربردهای فناوری‌های نوین در رفع چالش‌های کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرح نیترات زدایی چاه‌های تهران با استفاده از فناوری‌های نوین در دستور کار قرار دارد. هزینه اجرایی این طرح در مقایسه با فناوری‌های متداول چهار برابر کمتر است.

ستاری با تاکید بر این که در گذشته با استفاده از این فناوری‌ها اقدام به حذف آرسنیک در اردبیل شده است، یادآور شد: هزینه اجرایی این طرح یک پنجم هزینه‌های سایر فناوری‌ها است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تاکید بر این که دست یافتن به این فناوری‌ها مسوولیت ما را سنگین‌تر می‌کند، افزود: در این راستا لازم است تا به فناوری‌های هم‌گرا که شامل نانوفناوری، فناوری زیستی، آی‌سی‌تی و علوم شناختی است توجه شود.

وی، فناوری‌های همگرا را محور توسعه فناوری در کشور توصیف کرد و ادامه داد: زیست فناوری، انقلاب آینده است و ترکیب این فناوری با سایر فناوری‌ها باید محور توسعه قرار گیرد.

ستاری با تاکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری بر روی فناوری‌های همگرا تا 10 سال آینده اضافه کرد در صورتی که به این مقوله توجه شود می‌توانیم هم پای سایر کشورها حرکت کنیم ولی در صورت تعلل فرصت‌ها از دست ما خارج می‌شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور، هدف آینده این معاونت را توسعه فناوری‌های همگرا ذکر کرد و گفت: با مذاکراتی که با رییس جمهور صورت گرفت امیدواریم بتوانیم بودجه‌های مورد نیاز را دریافت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در هیات‌های سرمایه‌گذاری که از خارج به ایران می‌آیند تاکید آنها میزان ذخایر نفت و گاز ما نیست بلکه تمرکز اصلی آنها بر روی نیروی انسانی است چرا که نیروی انسانی منجر به توسعه پایدار خواهد شد.

رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر این که دارایی‌های کشور ذخایر نفت و گاز نیست بلکه دارایی‌های ما نیروهای انسانی تحصیل کرده است، اظهار داشت: حضور نیروهای تحصیلکرده منجر به تولید ثروت برای آینده می‌شود و اگر ما به این رویکرد برسیم قادر به پایه‌گذاری اقتصاد دانش بنیان خواهیم شد.

وی با اشاره به تجربیات پارک فناوری پردیس گفت: شرکتهای دانش بنیان مستقر در این پارک موفق شدند که نسبت به سال گذشته سه برابر بیشتر فروش محصولات دانش بنیان داشته باشند.

ستاری با تاکید بر این که این امر موجب توسعه پایدار می‌شود، گفت: محصولات دانش بنیان مبتنی بر تغییرات قیمت نفت و گاز، فلزات سنگین، طلا و قیمت دلار وابسته نیست از این رو با تقویت شرکتهای دانش بنیان می‌توانیم به توسعه پایدار دست بیابیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور، عقل و مغز را رکن اصلی اقتصاد دانش بنیان ذکر کرد و ادامه داد: با ایجاد زمینه‌های مناسب باید حضور شرکتهای دانش بنیان درعرصه‌های فناوری را تقویت کنیم.

ستاری همچنین از برگزاری همایش استارتاپ‌ها در روز 25 مهر ماه خبر داد و گفت: با این اقدام درصدد تقویت شرکتهای دانش بنیان هستیم علاوه بر آن باید به رویدادهای استارتاپ نیز توجه شود چرا که برخی از این شرکتها رشد 10 برابری سرمایه به ازای هر سال دارند.

ستاری ابراز امیدواری کرد که با این اقدامات سهم قابل توجهی از GDP ناشی از فعالیتهای دانش بنیان باشد.

انتهای پیام


7167243
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مهندس سابق ناسا نوعی موتور را برای موشک ابداع کرده است که به سوخت نیاز ندارد و می‌تواند به اکتشافات فضایی انسان کمک کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک در ایکس اعلام کرد با 6هزار ماهواره در مدار زمین، شواهدی از وجود بیگانگان ندیده‌ایم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را تشریح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت، از اجرای آزمایشی عرضه اینترنتی دارو خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ادوبی اعلام کرده است که ابزار‌های جدیدی را به فتوشاپ اضافه می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۸۰ مورد IRC تمدید و صادر شده است
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رویداد «مانوین» ویژه صنایع خلاق و فرهنگی همزمان با رویداد «اینوتکس» از ۱۸ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در محل پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاونت بهداشت وزارت بهداشت از برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» از ۱۷ تا ۱۹ در سطح کشور توسط معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: با هماهنگی وزارت کشور تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون سراسری در همه مناطق کشور اندیشیده شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: اجرای طرح مطالعاتی دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن به صورت آزمایشی تحت نظارت وزارت بهداشت آغاز شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است