فرهنگی‌هنری 11:32 - 15 مهر 1394
رییس دپارتمان فلسفه و ادیان دانشگاه وین:
رییس دپارتمان فلسفه و ادیان دانشگاه وین، گفت‌وگوهای دینی را برای روشنگری و همکاری‌های فکری و عملی میان مسلمانان و مسیحیان مهم و سازنده دانست.

گفت‌وگو میان مسلمانان و مسیحیان باید به همفکری و همکاری بیانجامد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ششمین دور گفت‌وگو سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و اندیشمندان مسلمان و مسیحی با عنوان «همکاری اسلام و مسیحیت برای ارتقاء جایگاه ارزش‌های انسانی، آزادی و عدالت» در محل دانشکده الهیات دانشگاه وین پایتخت اتریش برگزار شد.

در ابتدا، خانم مولی، رییس دانشکده الهیات دانشگاه وین ضمن خوش‌آمدگویی به هیئت ایرانی و میهمانان کنفرانس، از علاقه جامعه علمی اتریش برای گفت‌وگو میان ادیان به ویژه با اندیشمندان شیعه از ایران را ابراز و اظهار امیدواری کرد که با هم‌اندیشی و همکاری‌های علمی میان نخبگان و اندیشمندان دو کشور جایگاه دین و ارزش‌های الهی برای ارتقای اخلاق، عدالت و معنویت بیش از پیش شناخته و شناسانده شود.

 

میل به آزاداندیشی؛ گواراترین تمایلات طبیعی انسان

علی‌محمد حلمی، رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به سابقه گفت‌وگوهای دینی با اندیشمندان مسیحی اتریش، این گفت‌وگوها را مهم و ارزشمند دانسته و گفت: مقالات این دور از گفتگوها به صورت مجموعه و کتاب زبان‌های فارسی و آلمانی توسط طرف‌های ایرانی و اتریشی به چاپ خواهد رسید.

وی با اشاره به آزادی از نگاه اسلام گفت: میل به آزادی و آزاداندیشی با سرشت بشر آمیخته شده و از گواراترین تمایلات طبیعی انسان است.

رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان بیان کرد: در اندیشه سیاسی اسلام، نه آزادی افراطی و نامحدود تجویز می‌شود که موجب فساد و تباهی او شود و نه به اجبار اندیشه خاص را می‌توان به او تحمیل کرد، بلکه خداوند انسان را آزاد و مختار آفرید و البته وظایف و تکالیف او را توسط پیامبران به او آموخت تا راه رستگاری را با اختیار و اراده انتخاب کند و به گمراهی و تباهی کشیده نشود.

حلمی، با اشاره به پایمال شدن کرامت انسانی و حقوق اولیه بشر توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت: متأسفانه امروزه شاهد بمباران‌ها و تخریب خانه‌ها بر سر مردم و کشتار انسان‌های بی‌گناه در کشورهای عراق، سوریه، فلسطین، یمن، بحرین، افغانستان و پاکستان هستیم و آواره کردن زن‌ها و کودکان بی‌گناه، کمبود غذا و دارو و نداشتن امنیت و آسایش برای گذران زندگی بخشی از مصیبت‌ها و مشکلات میلیون‌ها انسان بی‌گناه در منطقه آسیا و خاورمیانه است که به نام آزادی و ایجاد دموکراسی انجام می‌شود.

حلمی، افزود: این جنایات بی‌شرمانه که دل هر انسانی را به درد می‌آورد در هیاهوی قدرت‌های سیاسی و اقتصادی جهان که تنها برای قدرت بیشتر و پول بیشتر می‌جنگند تا کی می‌خواهد ادامه داشته باشد و وظیفه و رسالت انسانی و دینی ما و شما رهبران دینی و روشنفکران آزادی‌خواه و عدالت‌طلب چیست؟

ضرورت همکاری‌های فکری و عملی میان مسلمانان و مسیحیان

هامر، رییس بخش گفت‌وگوهای دینی و رییس دپارتمان فلسفه و ادیان دانشگاه وین نیز با تمجید از همکاری‌های میان مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران و انستیتوی گابریل، کلیسای کاتولیک و دانشگاه وین این گفت‌وگوها را برای روشنگری و همکاری‌های فکری و عملی میان مسلمانان و مسیحیان به ویژه اندیشمندان دو کشور ایران و اتریش بسیار مهم و سازنده دانست.

وی، ادامه داد: امید است تا این دور از گفت‌وگوها بتواند با همکاری و مشارکت هیئت‌های علمی و اندیشمندان مسلمان و مسیحی دو کشور دستاوردهای ارزشمند و بزرگی داشته باشد.

سپس، حجت‌الاسلام مرتضی جوادی‌آملی، رییس مؤسسه اسراء کشورمان مقاله خود را با عنوان «بررسی حدود آزادی انسان در متون مقدس اسلامی» ارائه و با اشاره به آیات قرآنی، گفت: تنها این ادیان راستین الهی هستند که به جهت امکان شناخت حقیقت انسان و دانستن راه مستقیم هدایت و هدف مطلوب سعادت می‌توانند برای او نسخه سعادت بنگارند و آنچه برای او مفید و سودمند است را بدو معرفی کنند و دیگران که برای سعادت انسان نسخه‌ای شفابخش پیشنهاد می‌کنند، صرفاً دعوتی بدون دلیل و مدعایی بدون برهان دارند.

رییس مؤسسه اسراء به تشریح معنای آزادی و حدود آن پرداخت و گفت: آزادی را بایستی بین دو مقوله رهایی و افسار گسیختگی و مقوله اجبار و اکراه جستجو کرد. آزادی همانند عدالت و سخاوت بد و یا خوب ندارد بلکه همواره آزادی خوب است همانگونه که عدالت و سخاوت خوب است.

وی، افزود: ملکه آزادی چه در حوزه اندیشه و تفکر و چه در میدان ایمان و عمل، همواره مورد تهدید و آسیب درون و بیرون است.

در پایان این مراسم، خانم گابریل، با اشاره به موضوع «ریشه‌های آزادی و آزاد اندیشی در متون مقدس مسیحیت»، گفت: با ملاقات و گفت‌وگوهایی که با برخی اندیشمندان دینی شیعه از ایران داشته‌ام، متوجه شدم که ما نکات مشترک فکری متعددی داریم چه در موضوعات فلسفی که هر دو علاقه‌مند به فلسفه یونانی هستیم و چه در حوزه برخی تعاریف اجتماعی و انسان‌شناختی از نگاه دینی.

بنابر اعلام این خبر، پس از ارائه مقالات، طرح پرسش و پاسخ میان شرکت‌کنندگان و هیئت‌های مسلمان و مسیحی اجرا شد.

در این دوره از گفت‌وگوها، اندیشمندان مسیحی اتریش همچون مولی رییس دانشکده الهیات دانشگاه وین، ولفگانگ والدنر، استفان هامر، رییس دپارتمان فلسفه و ادیان دانشگاه وین، گابریل، رییس کرسی الهیات کاتولیک دانشگاه وین، جاکوب دِثیبی، صاحب کرسی دین و مدرنیته جدید در اروپا، فِلوریَن شُوارتز؛ رییس بخش ایرانشناسی آکادمی علوم اتریش، مِری لُویسا فریک، استاد فلسفه دانشگاه انیس بُروک اتریش، گِرهادلوف، استاد انستیتوی پژوهشی فلسفه دانشگاه وین و جمعی از اساتید و دانشجویان کرسی این دانشگاه شرکت دارند.

همچنین، حجج‌ ‌اسلام مرتضی جوادی آملی، رییس مؤسسه اسراء و عبدالحسین خسروپناه، رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، علی‌محمد حلمی، رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دکترحسین میرمحمد صادقی، رییس کرسی حقوق بشر و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر کارن خانلری، نماینده ارامنه شمال کشورمان در مجلس شورای اسلامی به عنوان هیئت اعزامی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این گفت‌وگو حضور دارند که مقالات علمی خود را پیرامون بررسی حدود آزادی انسان در اسلام، چالش‌های فرا روی جهان شمولی آزادی انسان، تبیین آزادی در اسلام در پرتو آیات قرآنی، بررسی حدود آزادی انسان در متون مقدس و همزیستی مسالمت‌آمیز مسلمانان و مسیحیان در ایران و اتریش ارائه می‌کنند.

نشست‌های علمی گفت‌وگوهای دینی روز دوشنبه، 13 مهر آغاز شد و امروز (15 مهر) با ارائه مقالات دیگر اعضای هیئت‌های ایرانی و اتریشی به پایان ‌می‌رسد.


7172436
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست نقد و تحلیل فیلم سینمایی درخت گردو در سالن شیخ بهایی مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شش فیلم داریوش مهرجویی با قاب‌هایی شبیه به زندگی از جنس فلسفه و شعر و عرفان در جشنواره فیلم مسکو به نمایش گذاشته می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری و رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی در حوزه هنری برگزار و بخش‌های رقابتی، ترویجی و کارگاه‌های این دوره تشریح شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: انتقام سخت مردم ایران از رژیم صهیونسیتی باعث افتخار مردم پاکستان هم شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» افتخاری گفت: ما صدای لحظه‌ها هستیم و رادیو این توان را دارد که به روز و به لحظه صدای خود را به مخاطب برساند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری عوامل برنامه تلویزیونی« به افق فلسطین » صبح امروزدر اداره کل سازمان صدا و سیما برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فرهاد قائمیان گفت: در تدارک برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام هستیم و امیدوارم هنرمندان عزیزمان در این عرصه افتخارآفرین باشند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پوستر ویژه به هنرمندی حسن روح‌الامین به مناسبت انتشار سروده‌ای که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات علیه اسرائیل خواندند منتشر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین تجلیل از دست اندرکاران ویژه برنامه‌های قرآنی کشور» به میزبانی فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» چهل‌وششمین جشنواره فیلم مسکو در حالی در پایتخت روسیه در حال برگزاری است که حضور نمایندگان کشور‌های عضو گروه بریکس، جلوه متفاوتی به این رویداد بخشیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است