فرهنگی‌هنری 02:04 - 07 اسفند 1398
سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه نگرانی خاصی بابت ذخایر خون نداریم اما در عین حال از مردم خواست که در این روزها اهدای خون را فراموش نکنند.

مردم در این روزها اهدای خون را فراموش نکنند

دکتر بشیر حاجی بیگی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وضعیت اهدای خون در کشور، گفت: همه ساله در فصل زمستان و در زمان تعطیلات عید نوروز، مردم اهدای خون را در اولویت های بعدی خود قرار می دهند، اما در همین زمان ها میزان فعالیت بیمارستان ها افزایش می یابد؛ چراکه اعمال جراحی افزایش می یابد.

وی افزود: اکثر بیماران و افرادی که جراحی دارند تمایل دارند که اقدامات درمانی شان تا قبل از تعطیلات عید انجام شود و مرخص شوند. حتی بیماران مزمن که نیازمند تزریق دائم خون و فرآورده های آن هستند، در روزهای پایانی سال خون و پلاکت مورد نیازشان را تزریق می کنند. در عین حال در کشور ما تقریبا ۲۰ درصد خون اهدایی به مصرف مبتلایان به تالاسمی میرسد. بنابراین در کشور مصرف کنندگان دائمی خون را داریم که باید خون و فراورده های خونی مورد نیازشان فراهم شود.

حاجی بیگی با تاکید بر اینکه نیاز به خون و فراورده های آن به صورت روزانه است، ادامه داد: باید توجه کرد که عمر پلاکت در داخل کیسه خون و خارج از بدن سه روز است و به جز انتقال خون نمی‌توان پلاکت را از جای دیگری تامین کرد. همچنین گلبول قرمز فشرده شده خارج از بدن و درون یخچال تا ۳۵ روز قابل نگهداری است. بنابراین نمی‌توان این فرآورده ها را به مدت طولانی نگهداری کرد و اهدای خون باید به صورت روزانه انجام شود.

وی همچنین گفت: بنابراین مردم در این روزها اهدای خون را فراموش نکنند. در عین‌حال اهدای خون نباید تحت تاثیر بیماری های فصلی قرار گیرند. البته تنها دغدغه سازمان انتقال خون ایران، تامین خون فرآورده های مورد نیاز بیماران بر روی تخت بیمارستان است. بر همین اساس تلاش می‌کنیم که از طریق شبکه خونرسانی کشور اجازه ندهیم که هیچ استانی دچار کمبود خون شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون تاکید کرد: طی روزهای گذشته در برخی استان ها با کاهش مراجعه مردم جهت اهدای خون مواجه شدیم، در برخی استان ها هم وضعیت معمولی دارند. نگرانی خاصی بابت ذخایر خون نداریم و شبکه خونرسانی کشور در تامین خون مورد نیاز بیماران فعالیت جدی دارد.

انتهای پیام


10414094
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمار صدور مجوزهای سه ماه پایانی سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل توسعه روابط فرهنگی آسیا و اقیانوسیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیشنهاد داد: در راستای توسعه همکاری‌های فرهنگی بین کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای، ویزای زیارتی یا گردشگری برای شهروندان این کشورها، برقرار شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس شنیده‌ها اکران فیلم سینمایی مست عشق که قرار بود فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه همزمان در ایران و ترکیه آغاز شود، به تعویق افتاد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پس از برگزاری جلسه کمیته انتخاب، نامزد‌های نهایی عنوان «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب» معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» با اعلام اتابک نادری، دبیر هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی، جدول اجرای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره منتشر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رسول صدرعاملی، ۷ سال پس از آخرین فیلمی که جلوی دوربین برده، «زیبا صدایم کن» را کارگردانی می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم کوتاه «آنیتا، گمشده در اخبار» در پی حضور در چهل و هشتمین جشنواره فیلم کلیولند، جایزه بهترین انیمیشن کوتاه واجد شرایط حضور در رقابت اسکار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سید مجید پوراحمدی از افزایش اعضای این صندوق به بیش از ۱۰۳ هزار نفر خبر داد و گفت: خدمتگزاری به اصحاب فرهنگ و هنر سرلوحه برنامه‌های صندوق قرار دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک هیئت پنج نفری از سینماگران ۶۵ فیلم منتخب را از نقاط مختلف کشور و از میان فرهنگ‌ها و اقوام متنوع، در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی داوری می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری گزارش برنامه‌های نوروز و رمضان رسانه‌ملی امروز ۲۸ فروردین ماه در سالن کوثر سازمان صداوسیما برگزار شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است