استانی 19:37 - 01 آبان 1393
مشهد - ایرنا - استاندار خراسان رضوی گفت: یک میلیون و 100 هزار نفر در مشهد حاشیه نشین بوده و یک میلیون نفر در دیگر نقاط این استان ساکن مناطق محروم یا کم برخوردار هستند.

به گزارش ایرنا، خراسان رضوی شش میلیون نفر جمعیت دارد و حاشیه نشینی در مرکز این استان به یکی از معضلات مدیریت شهری تبدیل شده است.



علیرضا رشیدیان روز پنج شنبه در نشست شورای استانی برنامه ریزی و توسعه این استان با حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مشهد افزود: خراسان رضوی هشت درصد جمعیت کشور را با متوسط رشد 1،4 درصد در سال دارد.



وی گفت: شهرنشینی در این استان رو به افزایش است و بر اساس آمارهای رسمی سرشماری، 72 درصد جمعیت خراسان رضوی در شهرها ساکن هستند.



استاندار خراسان رضوی متوسط تراکم جمعیتی در شهرهای این استان را 51 نفر در کیلومتر مربع ذکر کرد و افزود: این رقم از متوسط کشوری بیشتر است.



وی توزیع نامتوازن جمعیت و استقرار 51 درصد جمعیت خراسان رضوی در شهر مشهد را که بالغ بر سه میلیون نفر می شود، از دیگر مسایل در این حوزه دانست.



رشیدیان گفت: 20 درصد جمعیت خراسان رضوی در چهار شهر بزرگ سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه و گناباد و 29 درصد باقیمانده هم در 23 شهر دیگر استان سکونت دارند.



وی ادامه داد: مشهد با یک میلیون و 100 هزار حاشیه نشین در وسعت سه هزار و 303 هکتار مناطق حاشیه ای خود گرفتار معضلی جدی است که ساماندهی آن به کاری بزرگ و اساسی نیاز دارد.



استاندار خراسان همچنین مرز 833 کیلومتر با افغانستان و ترکمنستان را از دیگر مسایل این استان ذکر کرد و افزود: مرز افغانستان همواره توام با مسایل و مشکلاتی بوده که از جمله آن امنیت مرز است که اعتبارات زیادی برایش صرف شده اما باز هم بیش از اینها نیاز دارد.



وی گفت: خراسان رضوی از جمله مناطق زلزله خیز کشور است که 65 درصد مساحت آن با خطر نسبی بالا و 35 درصد آن هم در معرض خطر نسبی متوسط از لحاظ زلزله خیزی قرار داشته و 21 گسل مهم و فعال دارد.



رشیدیان افزود: با تمام این شرایط و دارا بودن هشت درصد وسعت و جمعیت کشور، طی سال های اخیر فقط 5،9 درصد اعتبارات استانی کشور به خراسان رضوی تخصیص یافته است.



وی ادامه داد: در این میان نیازهای جمعیت 25 میلیونی زایران داخلی و دو میلیون زایر خارجی که سالانه به این استان سفر می کنند، محاسبه نشده است.



استاندار خراسان رضوی افزود: رقم تخصیص 5،9 درصد اعتباراتی استانی به خراسان رضوی با شاخص های این استان بویژه «پایتخت معنوی ایران زمین» و «پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 میلادی» هیچ انطباقی ندارد.



وی گفت: سرانه اعتبارات تملک دارایی استان در پیوست قانون بودجه امسال به ازای هر نفر جمعیت استان 590 هزار ریال است که رقم پایینی برآورد می شود.



رشیدیان اظهار داشت: مشهد شهری فراملی است و فقط مختص شیعیان نیست بلکه برادران اهل سنت هم علاقه ویژه ای به امام رضا(ع) داشته و دارند.



وی افزود: مشهد با این مشخصات و ظرفیت ها نیازمند نگاهی ملی است ضمن آن که خراسان رضوی خود با وسعت و گستره بسیار و محرومیت های گذشته، باید مورد توجه قرار گیرد.



2713/660/ 2025

انتهای پیام /*


5023774
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است