استانی 15:09 - 28 دی 1396
مدیرکل محیط زیست البرز:
مدیرکل محیط زیست البرز گفت: مسئولیت کاهش آلودگی هوا فقط برعهده سازمان محیط زیست نیست و دستگاه های اجرایی نیز در این حوزه وظایفی برعهده دارند که متاسفانه به وظایف خود به درستی عمل نمی کنند.

کاهش آلودگی هوا فقط برعهده سازمان محیط زیست نیست

به گزارش خبرنگار ایسنا، فردین حکیمی، 28دی درنشستی مشترک با اصحاب رسانه که به مناسب روز ملی هوای پاک برگزار شد، اظهارکرد: پیگیری موضوع محیط زیست براساس اصل 50 قانون اساسی وظیفه ای همگانی است و صرفا سازمان محیط زیست در این حوزه نباید پاسخگو باشد.

وی افزود: در کلیه قوانین تصویب شده بیشتر بر جنبه نظارتی سازمان محیط زیست تاکید شده است و این مهم بر ضرورت همکاری همه ارگان ها و دستگاه های اجرایی تاکید دارد.

این مسئول بیان کرد: در حال حاضر سازمان محیط زیست علاوه بر وظایف اصلی بر اجرای چهار سیاست کلی از جمله ساماندهی وضعیت پسماندها در کلانشهرها، کاهش آلودگی هوا، شناسایی کانون های اصلی ریزگرد و تثبیت آن ها و تخصیص و تامین حق آبه تالاب ها و رودخانه های کشور متمرکز شده است.

حکیمی گفت: بحث آلودگی هوا که به صورت مستقیم با سلامت انسان ها ارتباط دارد اولویت اصلی سازمان است و از سال 89 که البرز شکل گرفته اولین طرح جامع کاهش آلودگی هوا در این استان مصوب شده است که متاسفانه با وجود مصوبه هیات وزیران و تعیین تکلیف و وظایف دستگاه های اجرایی تا سال 95 توفیق چندانی در اجرای این مصوبات حاصل نشد.برای توفیق در اجرای مصوبات، امسال قانون تکمیلی تحت عنوان «قانون هوای پاک» تصویب شد که براساس آن 15 دستگاه اجرایی عملا در این حوزه دارای تکلیف هستند و باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.

وی، ضمانت اجرایی دقیق تر نسبت به قانون های گذشته، توجه به منابع منابع آلاینده هوا، استفاده از پساب در توسعه فضای سبز، تولید انرژی و کود، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تولید سوخت و همچین تشکیل شعب ویژه تخصصی رسیدگی به جرائم محیط زیستی در مراجع قضائی را از مزیت های قانون هوای پاک عنوان کرد و گفت: تنها راه برون رفت از آلودگی هوا به ویژه در البرز اجرای این قانون است.

این مسئول در ادامه به عملکرد اداره کل محیط زیست البرز اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال 17 جلسه کارگروه آلودگی هوا با محوریت ضرورت انجام معاینات فنی خودرو تشکیل شده است و در حال حاضر 16 مرکز معاینه فنی سبک و 5 مرکز معاینه فنی خوردوهای سنگین در البرز فعال است.

حکیمی توضیح داد: در 6 ماهه اول سال 116 هزار خودرو در این مراکز معاینه شدند که از این تعداد 85 هزار مورد قبولی و 2800 مورد مردودی داشته ایم.

وی بیان کرد: همچنین طی سه سال اخیر 15.7  مترمربع به سرانه فضای سبز کلانشهر کرج اضافه شده است که بر اساس قانون هوای پاک طی سه سال باید 15 مترمربع به سرانه فضای سبز کلانشهرها اضافه شود و خوشبختانه در این حوزه موفق عمل کرده ایم.

مدیرکل محیط زیست البرز گفت: در حال حاضر طرح «کهاب» در 63 جایگاه توزیع سوخت اجرا می شود، همچنین بنزین یورو چهار در 28 جایگاه و گازوئیل یورو چهار در تمام جایگاه ها توزیع می شود.

این مسئول به گازسوزشدن کارگاه های صنعتی اشاره کرد و افزود: بر اساس آمار شرکت گاز، سه هزار و 427 واحد صنعتی در این استان گازسوز هستند و در 6 ماهه اول سال نیز 140 واحد به این آمار اضافه شده است.

این مسئول، نمونه برداری هفتگی از بنزین های عرضه شده در جایگاه های سوخت البرز را از دیگر اقدامات اداره کل محیط زیست این استان دانست و گفت: این اقدام از پنج ماه گذشته آغاز شده است.

وی در ادامه به اقدامات اداره کل محیط زیست البرز به مناسبت فرارسیدن روز ملی هوای پاک اشاره کرد و گفت: برگزاری همایش سه شنبه بدون خودرو، نشست با اصحاب رسانه، دیدار با ائمه جمعه، برگزاری همایش دوچرخه سواری، اجرای طرح تشدید برخورد با خودروهای دودزا، معاینه فنی رایگان خودروها در روز 30 دی ماه، برگزاری مسابقه عکاسی در تالاب صالحیه نظرآباد و دیدار با قضات البرز در راستای همکاری در اجرای قانون هوای پاک از جمله این برنامه هاست.

حکیمی گفت: امسال روز ملی هوای پاک با شعار «قانون هوای پاک، قانون نفس» نامگذاری شده است، اگر به دنبال هوای پاک هستیم باید مطابه گری به ویژه در اصحاب رسانه تقویت شود تا همه دستگاه ها موظف شوند که وظایف خود را در این حیطه به درستی انجام دهند، موضوع کمبود اعتبارات بهانه خوبی برای کم کاری مسئولان نیست لذا از اصحاب رسانه انتظار می رود که در این مورد محیط زیست را یاری کنند تا مسئولان و دستگاه های اجرایی کم کار پاسخگوی اعمال خود باشند.

انتهای پیام


9643256
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است