گوناگون 12:35 - 31 شهریور 1396
رییس‌جمهوری اسلامی ایران گفت: قدرت دفاعی و نیروهای مسلح ما همواره برای تامین صلح و امنیت بوده‌اند و ما هیچ‌گاه خود را برای تجاوز به کشوری آماده نکرده‌ایم اما همواره برای دفاع و تامین امنیت مرزها آماده بوده‌ایم.

به گزارش ایسنا حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان صبح روز جمعه (31 شهریورماه 96) در مراسمی که به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس و رژه نیروهای مسلح در جوار حرم امام خمینی (ره) برگزار شد با اشاره به تجلی فرهنگ عاشورا در مقاومت مردم و نیروهای مسلح، اظهار کرد: 37 سال مردم بزرگ ایران در برابر تجاوزی خشونت بار، به پیروزی از سالار شهیدان و اقتدار به امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورایی با همه وجود از تمامیت ارضی و عزت خود به خوبی دفاع کردند.

وی اظهار کرد: در طول هشت سال دفاع مقدس همواره یکی از بزرگ‌ترین انگیزه‌های بزرگ مردم برای ایثار و شهادت، تابلوی عظیم حماسه عاشورا به کربلا بود.

رییس جمهوری با اشاره به حماسه 15 خردادماه 42 ادامه داد: نخستین اوج نهضت اسلامی در 15 خردادماه 42 و همزمان با 12 محرم به وقوع پیوست. همچنین بزرگ‌ترین حرکت مردمی ما در انقلاب اسلامی نیز در ایام عاشورای حسینی در سال 57 بود. این حرکت ما را در برابر رژیم استعمار و حامیان مستکبر آنها پیروز کرد و برای سرزمین ما استقلال آزادی و جمهوری اسلامی آورد.

روحانی با اشاره به نتایج جنگ‌های پیش از انقلاب اسلامی و مقایسه‌ آنها با نتیجه هشت سال دفاع مقدس، خاطر نشان کرد: متاسفانه در دوران‌های قبل از انقلاب هر زمان که جنگ آغاز می‌شد نتایج خوشحال کننده‌ای برای ملت ما به همراه نداشت. از جنگ‌های ایران و عثمانی و ایران و روسیه تا جنگ‌های اول و دوم، در همه حوادث متاسفانه کشور ما تحت تاثیر منفی اینگونه جنگ‌ها و حوادث قرار گرفته و حتی در برخی از آنها نیز بخش‌های مختلفی از سرزمین‌ عزیز ما از دست رفته است.

رییس جمهوری تصریح کرد: تنها جنگی که سراسر آن غرور، حماسه و پیروزی و افتخار بود و طی آن حتی یک وجب از سرزمین ایران در اختیار متجاوزان قرار نگرفت، دفاع مقدسی بود که امام خمینی (ره) به عنوان ولی فقیه و فرماندهی کل قوا آن را رهبری کردند و نیروهای مسلح و مردم نیز فرمان امام خمینی (ره) را به جان خریدند و با وجود حمایت همه قدرت‌های جهانی از متجاوزان، مردم ما تنها و با توکل بر خدا و امید بر آینده پیروزمندانه و با ایثار خود توانستند پیروزی‌ها و حماسه‌های بزرگی رقم بزنند.

روحانی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که نیروهای مسلح و قدرت دفاعی ایران همواره برای تحکیم عزت و صلح در سرزمین ما بوده است و این قدرت‌ها هرگز برای تجاوز به کشور یا سرزمین‌های دیگر خود را آماده نکردند، ادامه داد: نیروهای مسلح ما همواره خود را برای بازدارندگی در برابر متجاوزان آماده کرده‌اند.

وی با انتقاد از اتخاذ سیاست‌های جنگ‌طلبانه از سوی برخی کشورهای دنیا، گفت: متاسفانه در دنیای امروز زمانی که ملتی آزاد می‌خواهد برای دفاع، با دستان توانمند و هنرمند خود سلاح موردش را بسازد، مورد اتهام و توهین مستکبرین جهانی و بوق‌های تبلیغاتی‌شان قرار می‌گیرد. در حالی که آنها خود سالانه میلیاردها دلار از انواع سلاح‌های مدرن را روانه کشورهای منطقه می‌کنند و امروز نتایج این اقدامات و طرح‌ها در یمن، سوریه و عراق قابل مشاهده است.

رییس‌جمهوری با بیان این که استکبار همواره ملت‌های منطقه را از توسعه، سازندگی و رشد باز داشته است، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره سلاح‌هایش را برای دفاع از کشور خود و ملت‌های منطقه در برابر تجاوز قدرت‌های بزرگ و تروریست ارتقاء داده‌اند.

وی در ادامه با انتقاد از طرح برخی مطالب نادرست از سوی حاکمان برخی کشورهای مستکبر، اظهار کرد: من از آنهایی که با لحنی نادرست و غلط با مردم ایران سخن می‌گویند می‌پرسم که می‌دانند در روزهای سختی که برای مردم منطقه رقم خورده است چه کسی پذیرای آوارگان بوده؟ من از آنها می‌پرسم که ملت ایران با میهمان‌نوازی خود میزبان مردم مظلوم افغانستان و عراق که سرزمین‌شان را شما به خاک و خون کشیده بودید، نبودند؟

روحانی ادامه داد: آن روزی که آنها گروه‌های تروریستی را در منطقه ساختند به این تروریست‌ها پول و آموزش دادند و آنها را تسلیح کردند و این تروریست‌ها نیز در افغانستان، عراق، سوریه و لبنان به جان مردم افتادند کدام کشور بود که به ندای مظلومانه عراق، سوریه و دولت‌های تحت فشار آنها پاسخ مثبت داد و بغداد و دمشق را از تصرف آدم‌کشان و تروریست‌ها نجات داد و امنیت را در منطقه برقرار کرد؟ آیا آنهایی که هر روز در منطقه و جهان مشکل آفرینی می‌کنند و افتخار فروش سلاح‌ برای سلب آزادی‌ و آرامش مردم را دارند و همچنین آن رژیم خونخواری که 70 سال است ملت‌های منطقه را مورد تجاوز قرار داده، در برابر ملتی از منطقه ما دفاع کرده‌اند؟

وی با اشاره به سخنرانی سران کشورهای عضو سازمان ملل در هفتاد و دومین مجمع عمومی این سازمان خاطر نشان کرد: بسیار خوشحالم که امسال در سازمان ملل میان همه کشورهای جهان که در این مجمع اجتماع کرده بودند، تنها دو صدای متفاوت آن هم از سوی آمریکا و رژیم اشغالگر در برابر صدای جهان قرار گرفت. همه جهان در سازمان ملل بر حمایت از مسیر صلح تاکید کرده‌اند و حل یک مشکل منطقه‌ای و بین‌المللی را از طریق مذاکره و منطق مورد توجه قرار دادند، اما فقط دو نفر بودند که از ظلم و ایجاد امنیت در منطقه خاورمیانه ابراز نگرانی کردند.

وی ادامه داد: سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل آزمایشی بود که واقعیت حاکمان واشنگتن و حاکمان قاصب تل‌آویو را به جهانیان نشان داد.

روحانی در ادامه‌ صحبت‌های خود با بیان این‌که ملت ایران همواره به دنبال صلح و امنیت در کل منطقه و جهان بوده‌اند، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران از مظلومان دنیا همواره حمایت خواهد کرد؛ چه برخی بخواهند و چه نخواهند ما از مردم مظلوم یمن، سوریه و فلسطین دفاع خواهیم کرد و قدرت دفاعی و نظامی خود را آن میزان که لازم است و برای بازدارندگی ضروری بدانیم تقویت خواهیم کرد.

او با تاکید بر این‌که ما برای دفاع از سرزمین خود از کسی اجازه نخواهیم گرفت، تصریح کرد: نه تنها موشک‌های خود را تقویت خواهیم کرد، بلکه نیروهای زمینی، دریایی و هوایمان هواره مورد حمایت مردم خواهند بود.

رییس جمهوری کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تبیین مواضع جمهوری اسلامی درباره‌ برجام و شرایط خروج از این قرارداد بین‌المللی پرداخت و اظهار کرد: چنانچه ما عهد و پیمانی با کسی ببندیم تا زمانی پای عهد و پیمان خود ایستاده‌ایم که طرف مقابل به آن پیمان وفادار باشد.

وی در پایان تاکید کرد: ما هیچ تردیدی نداریم تا روزی که ملت بزرگ ایران یکپارچه و منسجم با فرامین مقام معظم رهبری در مسیر عزت خود حرکت می‌کند، هیچ قدرتی قادر نخواهد بود که ما را از مسیر ایستادگی و حق خود باز دارد. مطمئن هستیم که با توکل به خدا پیروزی نهایی در همه صحنه‌ها از آن ما خواهد بود.

مراسم مراسم رژه نیروهای مسلح با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری و جمعی از فرماندهان ارشد نظامی کشورمان از جمله سردار سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح، امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، سردارسلامی جانشین فرمانده کل سپاه، سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی و سرلشکر علی شهبازی مشاور فرماندهی کل قوا آغاز شد.

هم‌چنین فرماندهان نیروی زمینی، پدافند هوایی ارتش، نیروهای زمینی، هوافضای سپاه و وزیر دفاع به همراه برخی از معاونان و مسوولان نظامی، انتظامی و ستادکل نیروهای مسلح کشورمان، جمعی از وابستگان نظامی خارجی مستقر در ایران و نیز جمعی از خانواده‌های شهدا در مراسم رژه نیروهای مسلح کشورمان حضور داشتند.

در این مراسم، پس از سخنرانی رییس‌جمهوری، بخش‌هایی از آخرین دستاوردهای نیروهای مسلح به نمایش در آمد.


9430172
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است