استانی 20:00 - 06 خرداد 1394
سنندج؛
دریاچه زیبای زریوار مریوان،به عنوان بزرگترین دریاچه آب شیرین کشورمان این روزها حال و روز خوشی ندارد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، شگفتی این دریاچه با وسعت سه هزار و دویست و نود و سه هکتار آن است که تمامی حجم آب آن از چشمه های زلال کف دریاچه تامین می شود و هیچ رودخانه ای به آن نمی ریزد اما در چند سال گذشته به دلیل افزایش نیزارها و رسوبات این دریاچه در حال خشک شدن است.


دریاچه زریوار مریوان این نگین انگشتری غرب کشور ، به دلیل گسترش روز افزون نیزارهای اطراف آن وسعتش هر سال کاهش می یابد و تبدیل به خشکی می شود.


نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامیبا اشاره به این مطلب که رشد نیزارها، ساخت و سازهای غیرمجاز در اطراف دریاچه و نبود مدیریت واحد مهمترین مشکلات این دریاچه است، افزود: در حال حاضر اعتباراتی برای ساماندهی زریوار اختصاص یافته که جوابگو نیست و این امر بر بحران دریاچه زریوار می افزاید.


 کریمیان افزود: نباید گذاشت سرنوشت دریاچه زریوار به دریاچه ارومیه تبدیل شود و بعد به دنبال ارائه راه حل باشیم.


مدیرکل محیط زیست استان کردستان گفت: دریاچه زریوار جزو هشت تالابی است که سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای آن برنامه ریزی هایی انجام داده است، اما واقعیت امر این است که هزینه هایی که برای نجات بخشی و احیای این دریاچه صورت می گیرد، در مقابل تبعات و پیامدهای نابودی آن بسیار ناچیز است.


ریاضی فر گفت: کارکردها و اهمیت این دریاچه به اندازه ای است که می توان گفت زندگی مردمان شهرستان مریوان با زنده ماندن یا نابودی این دریاچه گره خورده است.


یکی از اعضای انجمن سبز چیای مریوان به هزار و پانصد هکتار نیزار و زمین های اراضی مرطوب اطراف دریاچه نیز اشاره کرد و گفت: این زمین ها در هر هکتار بیست تن مواد گیاهی تولید می کنند که سالانه سی هزار تن مواد گیاهی به سمت دریاچه گسیل می شود که حجم بالایی است.


وی افزود: این حجم زیاد از مواد گیاهی به رسوبات زیستی تبدیل می شود که رشد بیش از حد نیزارها را در پی دارد.


در حال حاضر نود و هفت گونه پرنده، سی و دو گونه پستاندار، سیزده گونه خزنده، یازده گونه ماهی و صد گونه گیاهی در دریاچه زریوار شناسایی شده است که می توان در این میان به گیاه گوشگ یا گوشت خوار که گونه ای نایاب در آسیا است اشاره کرد و در کنار آن گونه های دیگری نیز وجود دارند که طرحهای مطالعاتی آن در حال انجام است.


بر اساس نتایج سرشماری های صورت گرفته امروزه پرندگان زیستگاه دریاچه زریوار را ناامن می بینند، به عنوان مثال پیشتر دست کم هزار فلامینگو به دریاچه می آمد، در سال گذشته فقط پنج عدد از این پرنده در زریوار مشاهده شده است.


پلیکان دو سال، قو نزدیک به هفت سال و حواصیل کاکل دار ده سال است که در زریوار دیده نشده اند.


زیبایی های وصف ناپذیر این دریاچه به گونه ای است که دریاچه زریوار سالیانه پذیرای چند صد هزار نفر گردشگر از سراسر کشور و خارج از کشور است و این نعمت خدادادی شهر مریوان را به قطب توریسم غرب ایران تبدیل کرده است، امید است با همت تمامی دست اندرکاران، حمایت های لازم از آن صورت پذیرد.


انتهای پیام/د

6457135
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است