بین‌الملل 00:26 - 16 اسفند 1393
مقام ارشد سابق سازمان ملل متحد در گفت‌وگوی ویژه با فارس
مقام ارشد سابق سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با فارس گفت: با توجه به تلاش‌های گذشته آمریکا برای مداخله در امور ایران، عاقلانه است که در مسیر باز گذاشتن سریع جامعه دقت و احتیاط لازم به خرج داده شود.

اسلامی‌ترین انقلاب را ایران داشت/آمریکا؛ قهرمان دروغین لیبرالیسم و حقوق بشر /پول و سیاسی بازی بلای جان دستگاه قضایی آمریکا

گروه بین الملل خبرگزاری فارس- سید رضا پیراسته: «ریچارد آندرسن فالک» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه پرینستون آمریکا و مؤلف بیش از 40 کتاب در زمینه‌ای جنگ، حقوق بشر و حقوق بین‌الملل است و آثارش مورد استناد حقوقدانان دنیا قرار دارد.

او در گزارش ویژه خود، رژیم اسرائیل را به نقض فاحش حقوق بشر و کاربرد تسلیحات پیشرفته علیه مردم بی‌دفاع فلسطین متهم کرد و در به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت: «بر اساس قوانین بین‌المللی، جنایتی جنگی بزرگی در غزه اتفاق افتاده است.»

فالک 3 ماه پیش از این گزارش، برای انجام ماموریتش به اسراییل رفت، اما مقام‌های صهیونیستی او را بازداشت و یک روز بعد اخراج کردند.

وی بارها از سوی «سوزان رایس» سفیر وقت آمریکا در سازمان ملل متحد و «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل به خاطر اتخاذ مواضع ضد اسرائیلی مورد انتقاد قرار گرفته و هنوز نیز این مسئله ادامه دارد.

فالک همچنین در سال 79 میلادی در نوفل لوشاتو به خدمت امام راحل رسید و به خاطر حمایت از ایشان مورد انتقاد مقام های آمریکا قرار داشت.

ریچارد فالک از 26 مارس 2008 تا ماه مه 2014 در سمت مشاور ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر باقی ماند.

مشروح مصاحبه با ریچارد فالک به شرح ذیل تقدیم می‌شود:

فارس: تفاوت بزرگ بین آیت‌الله العظمی امام خمینی (ره) رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران و دیگر رهبران انقلابی جهان چیست؟

ریچارد فالک: آیت‌الله خمینی رهبری نهضتی انقلابی را بر عهده گرفت که برای دنیای مدرن «تازگی» داشت و این انقلاب به طور کامل بر پایه تعالیم مذهبی بود. انقلاب ایران ریشه‌ای اسلامی داشته و نسبت به موارد مشابه بروزتر و موارد ملی، میهنی نیز در آن مشاهده می‌شد. من در ملاقاتم با آیت‌الله خمینی متوجه شدم که ایشان به شدت بر «انقلاب اسلامی» تا «انقلاب ایرانی» تاکید داشتند. ایشان در آن موقع از پذیرش هرگونه سمتی سیاسی در دوران بعد از شاه عقب نشینی می‌کردند و تنها مایل به ادامه زندگی مذهبی خود بودند.

آیت‌الله خمینی شخصیتی بزرگ داشتند. با توجه به این مهم که انقلاب ایران در مواجهه با غرب بوده وقتی ایشان با سران انقلابی بهار عربی سال 2011 مقایسه می‌شود آنگاه متوجه می‌شویم چه‌قدر آیت‌الله خمینی در مسیر خود موفق بوده‌ و با وجود فشارهای بیرونی در داخل ثبات را به وجود آورده است.

 فارس: وضعیت حقوق بشر در آمریکا افتضاح است و دولتمردان این کشور در این زمینه دیگر کشورها را محکوم می‌کنند. دیدگاه خود را لطفا بیان کنید؟

ریچارد فالک: بله دقیقا. هیچ ارتباطی بین حقوق بشر آمریکا و نمایش این کشور به عنوان «قهرمان لیبرالیسم» و «آزادی» و «رعایت حقوق بشر» وجود ندارد. دولت آمریکا مسئول شکنجه و زندان‌هایی چون گوانتانامو است. البته درباره موارد عنوان شده در زمان اوباما اقداماتی صورت گرفت اما در موارد مهم دیگر چون کشتار بیگناهان به وسیله پهپادها، جاسوسی‌های جهانی، عملیات یگان‌های ویژه در بسیاری از مکان‌های داخلی و خارجی (بیش از یکصد مورد) همچنان نقض حقوق بشر مشاهده می‌شود.

 فارس: بزرگترین مشکل نظام قضایی آمریکا چیست؟

ریچارد فالک: بزرگترین مشکل نظام قضایی آمریکا خط دادن‌های سیاسی دست راستی‌ها در این کشور است و این باعث شده تا به طور فزاینده‌ای قضات تحت تاثیر سلطه پول، هجمه احزاب سیاسی و البته برخی جریان‌های رسانه‌ای باشد. همچنین هیئت منصفه آمریکا باعث نگرش‌های ارتجاعی شده که خود موجب تقویت نگرش نژاد پرستی است و این مایه تاسف می‌باشد. ما شاهد استفاده زور از سوی پلیس علیه سیاه پوستان آمریکا هستیم.

 فارس: وارد بحث عملکرد رژیم اسرائیل شویم. آخرین دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

ریچارد فالک: عملکرد اسرائیل باعث افزایش دید عمومی خصومت آمیز علیه خود حتی در آمریکا شده است. این‌ها البته دلیل دارند که عبارتند از: حملات وحشیانه در غزه که منجر به کشته شدن بیش از 2200 فلسطینی شد که بخش اعظم آن‌ها زنان و کودکان بودند. سرکشی اسرائیل در برابر حقوق بین الملل با ادامه گسترش شهرک نشینی در فلسطین اشغالی و نیز ادامه حصر غزه و سرانجام تلاش‌های مخرب نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و تلاش‌های ضد ایرانی او در مسیر سنگ اندازی در مذاکرات هسته‌ای ایران. باید تاکید کنم که نتانیاهو با لابی‌بازی در آمریکا در امور دیپلماسی ما نیز دخالت می‌کند و تلاش دارد تا مانع از ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه شود. این اقدام‌ها و همچنین تداوم نادیده گرفتن حقوق شهروندی فلسطینی ساکن سرزمین‌های اشغالی از آن موارد هستند.

 فارس: آقای فالک، درباره «حربه تحریم‌ها» و استفاده ابزاری از آن در خدمت آمریکا و متحدان غربی‌اش چه نظری دارید؟

ریچارد فالک: از دید من تحریم‌ها در منظر اصول اخلاقی و استفاده ابزاری غلط هستند. این تحریم‌ها تنها مردم ایران را نشانه گرفته‌ و از منظر حقوق بین‌المللی و اخلاقی هیچ جایگاهی ندارند. تحریم‌ها باید به سرعت رفع شوند.

فارس: نظر شما در زمینه جو حاکم بر سازمان ملل متحد و فشار آمریکا و متحدینش در تصمیم‌گیری‌های این نهاد چیست؟

ریچارد فالک: البته تصمیم‌گیری‌های این نهاد پشت درهای بسته است. سازمان ملل متحد نسبت به فشارهای بیرونی آسیب‌پذیر است زیرا به شدت وابسته به سرمایه‌های آمریکا است. این جریان به مناقشه اسرائیل با فلسطین نیز آسیب رسانیده است. این مسئله را در تحریم‌های تحمیلی علیه ایران نیز شاهد بودیم و کشور شما تحت هجوم تحریم‌های گوناگون غیر قانونی قرار گرفت.

فارس: گمانه زنی شما درباره  وضعیت بعد از توافق هسته‌ای احتمالی ایران با غرب به ویژه آمریکا چیست؟ آیا واشنگتن در پی احیای قدرت از دست رفته‌اش در ایران است؟

ریچارد فالک: البته توافق هسته‌ای منجر به عادی سازی روابط تهران با غرب به ویژه آمریکا خواهد شد. با توجه به تلاش‌های گذشته آمریکا در مداخله در ایران، عاقلانه است که کشور شما در مسیر باز گذاشتن سریع جامعه خود دقت و احتیاط لازم را داشته باشد. این را متذکر شوم که عربستان سعودی و اسرائیل بیکار نخواهند نشست و حداکثر تلاششان را جهت به انزوا کشاندن ایران در منطقه انجام می‌دهند.

 فارس: در پایان ضمن تشکر از شما اگر هرگونه نظر یا مطلبی دارید لطفا عنوان کنید؟

ریچارد فالک: 2 سال باقی مانده از دوران ریاست اوباما بهترین فرصت برای بهبود روابط تهران و واشنگتن است. من بیم آن را دارم که در انتخابات ریاست جمهوری 2016 شاهد سیاست خارجی مداخله جویانه‌ای باشیم و رویکرد واشنگتن در قبال ایران متاثر از خواسته‌ها و فشار اسرائیل باشد. در کشور ما افرادی هستند که خواهان خاورمیانه امن و دوستی با ایران هستند.

انتهای پیام/

 


5987515
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در میانه افزایش تهدید گروه‌های تروریستی، فرانسه برای حفظ امنیت بازی‌های المپیک تابستانی، از کشور‌های متحد خود درخواست نیرو کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایرلند طی تماس تلفنی با نخست وزیر جدید فلسطین و همتایان اردنی و مصری خود، درباره آخرین تحولات جنگ غزه و بحران انسانی در این باریکه گفت‌وگو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تاجیکستان ۹ نفر را به اتهام ارتباط با مهاجمانی که در حومه مسکو دست به حمله تروریستی زدند، دستگیر کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رژیم صهیونیستی از شهروندان خود خواسته‌ از سفر به کشور‌های مسلمان خودداری کرده و در رویداد‌های بین‌المللی نیز هویت صهیونیست خود را نمایش ندهند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رومانی از شناسایی قطعات پهپاد متلاشی شده در نزدیکی مرز خود با اوکراین خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی حمله بامدادی رژیم صهیونیستی به شمال سوریه، ۴۲ نفر که برخی از آنان غیرنظامی بودند به شهادت رسیده و ده‌ها نفر زخمی شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگر فلسطینی دانشگاه اکستر گفت سالهاست اسرائیل طرح پاک سازی قومی را در سر دارد، اما ما این سرزمین را با خون شهیدانمان بازسازی خواهیم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کره جنوبی قصد دارد با راه‌اندازی قطار‌های سریع‌السیر و انتقال جمعیت به خارج شهر، افراد بیشتری را خانه‌دار کرده و تشویق به ازدواج کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف با بیان اینکه طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رسانه‌ای آژانس آنروا گفت که هیچ جایگزینی برای گذرگاه‌های زمینی به‌منظور رساندن کمک به شمال غزه وجود ندارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است