گوناگون 22:03 - 30 شهریور 1393
همشهری آنلاین حماسه یک ملت
دریادار حبیب‌الله سیاری:در روند تاریخ و در فصل سربلندی و غرور هر ملتی، روزهای درخشانی وجود دارد که ماندگاری و جاودانی ملت در سایه این ایام شکل می‌گیرد.

دفاع‌مقدس در روایت تاریخ ایران، یکی از این مقاطع است. خاطره این حماسه، سالیان متمادی سینه به سینه و از نسلی به نسل دیگر نقل خواهد شد و آموزگار ارزش‌هایی چون ایمان، غیرت و ایثار برای جوانان این مرز و بوم خواهد بود.اگرچه دفاع در مقابل اقدامات خصمانه عراق، با زمینه‌سازی‌های دولت بعث با تعرضات و اشغال برخی نقاط مرزی مدت‌ها قبل از شهریور 1359آغاز شده بود، ولی روز 26شهریورماه 1359صدام برخلاف موازین حقوقی بین‌المللی طی نطقی در جلسه مجمع ملی عراق که نقش پارلمان آن کشور را داشت، به‌صورت یکجانبه قرارداد 1975الجزیره را لغو و تأکید کرد:

«عراق دیگر حقی برای ایران در شط‌العرب (اروندرود) قائل نیست و حاکمیت خود را به شط‌العرب (اروندرود) اِعمال خواهد کرد». متعاقب این اقدامات سرانجام در روز 31شهریور 59مصادف با 22سپتامبر1980تهاجم وسیع و سراسری ارتش بعث عراق به سرزمین مقدس کشورمان آغاز شد؛ هجوم وحشیانه‌ای که منجر به یکی از طولانی‌ترین و ویرانگرترین جنگ‌های دنیا پس از جنگ دوم جهانی و در عین حال افتخارآمیزترین حماسه تاریخ میهن عزیزمان شد.

در شروع جنگ، بحث خرمشهر و مقاومت 34روزه آن مطرح است. راهبرد دشمن بعثی این بود که ظرف یک هفته در میدان آزادی تهران مصاحبه مطبوعاتی داشته باشد اما 34روز پشت مرزهای خرمشهر در جا زد. کسانی که در آن دوران 34روزه آنجا بودند و جنگیدند به یاد دارند که حتی یک ثانیه هم صدای رگبار و شلیک گلوله‌ها و توپ‌ها قطع نمی‌شد، تکاوران نیروی دریایی نقش تعیین‌کننده‌ای در مقاومت 34روزه خرمشهر داشتند. در واقع، دشمن آنجا شکست خورد؛ بدین معنا که وعده فتح 3روزه خرمشهر 34روز طول کشید.

اما شکست بعدی در کجا بود؟ در کوی ذوالفقاریه در عملیات کوی ذوالفقاریه و نخلستان ابوعبادی تعداد 820نفر از نیروهای دشمن کشته، 130نفر اسیر و مقادیر قابل توجهی تجهیزات مهندسی، خودرو، تانک، نفربر و سلاح‌های سبک و سنگین به غنیمت گرفته شد. 8سال دفاع‌مقدس مملو از حماسه‌آفرینی‌ها و رشادت‌های فرزندان این مرز و بوم است و به واسطه همین رشادت‌ها و ازجان‌گذشتگی‌ها یک وجب از خاک ایران از آغوش این وطن جدا نشد.

آینده از آن ملتی است که گذشته خود را بشناسد و از آن پند گیرد. خلاصه کلام اینکه «جلوگیری از دفن تاریخ، مستلزم توصیف تاریخ است.» فرماندهی معظم کل قوا امام خامنه‌ای نیز فرموده‌اند: «باید از حماسه‌های به‌جا مانده از جنگ برای جاری کردن این روحیه در امتداد تاریخ استفاده شود.» با آرزوی توفیقات بیش از پیش برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و رزمندگان دریادل و ولایتمدار، از خداوند متعال مسئلت می‌کنیم مدال افتخار همه‌ ما را سربازی در رکاب فرزند حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت ولی امر(عج) و نایب برحـقش، فـرمــاندهی مــعظم کـل قوا امام خامنه‌ای، قـرار دهد؛ ان‌شاءالله.

  • فرمانده نیروی دریایی ارتش

4766033
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است