سیاسی 01:05 - 10 تیر 1394

روحانی هشدار داد، اوباما تهدید کرد/ مذاکرات را ترک می‌کنیم

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، پس از اعلام تمدید یک هفته‌ای مذاکرات هسته‌ای برای رسیدن به توافق جامع، رؤسای جمهور ایران و آمریکا سخنانی هشدارآمیز بیان کردند.

 

حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور ایران در مراسم افطار اصحاب رسانه ضمن تأکید بر اقتصاد مقاومتی به طرف مقابل مذاکرات گفت: «اگر طرف مقابل ما متعهد بماند ما هم متعهد خواهیم بود به آنچه که در توافق خواهد آمد.»

 

آقای روحانی با هشدار به طرف مقابل تأکید کرد: «دولت آمادگی کامل دارد اگر روزی طرف مقابل، توافق را زیر پا گذاشت بلافاصله بتوانیم مسیر را برگردانیم حتی کمی سریع‌تر از آنچه در مخیله آن‌هاست.»

 

در طرف مقابل، اوباما تهدید کرد که ممکن است آمریکا میز مذاکره را ترک کند. به نوشته بی بی سی، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفته که اگر ایالات متحده به خواسته های خود در مذاکرات بر سر برنامه اتمی ایران نرسد، در خروج از مذاکرات تردید نخواهد کرد.

 

این سخنان پس از تمدید یک هفته‌ای مذاکرات بیان شده است. ساعاتی پیش از این اظهارات، ایران و گروه ۱+۵ توافق کردند مذاکرات اتمی را که ضرب‌الاجل آن نیمه شب (سه شنبه نهم خرداد) به پایان می‌رسید یک هفته دیگر (یعنی تا سه شنبه شانزده تیر) تمدید کنند.

 

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه  نهم خرداد (سی ژوئن) در یک کنفرانس خبری مشترک با دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل گفت اگر مذاکره‌کنندگان اتمی اطمینان پیدا نکنند که همه راه‌های دستیابی ایران به سلاح اتمی مسدود شده، توافقی در کار نخواهد بود.

 

رئیس جمهور آمریکا درباره رسیدن به توافق نهایی ابراز امیدواری کرده و گفته چارچوب توافق احتمالی با ایران، هدف او را که عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی است تامین می کند،‌ اما به گفته او اگر ایران نتواند به شرایط موجود در این چارچوب عمل کند، وضعیت دشواری پیش می آید.

 

حسن روحانی نیز ساعاتی پیش در ضیافت افطار با اصحاب رسانه و مطبوعات با اشاره به اینکه دولت یازدهم از روز اول به دنبال مقابله با تبلیغات منفی علیه مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت سلاح کشتار جمعی و عدم تعامل با جهانیان بوده، گفت: «دولت و ملت ایران هیچگاه به دنبال تهدید دیگران و سلاح کشتار جمعی نبوده و نیست.»

 

رییس جمهور ایران در همین خصوص ادعای طرف مقابل مبنی بر اینکه می‌خواهند زمان دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای را به تعویق بیندازند، نادرست، واهی و بی‌اساس خواند و گفت: «در کشور ما که رهبر معظم انقلاب در خصوص منع تولید و ساخت سلاح‌های کشتار جمعی فتوا دارد، برنامه‌ای برای ساخت چنین تسلیحاتی وجود ندارد.»

 

اما اوباما تامین شدن شرایط بازرسی‌ کافی از تاسیسات ایران و امکان راستی‌آزمایی برنامه اتمی این کشور را از شروطی خوانده که اگر محقق نشود، توافقی نهایی به دست نخواهد آمد.

 

به نوشته سایت آمریکایی رادیوفردا، آقای اوباما در نهایت گفت که او همیشه تاکید داشته که از توافق بد اجتناب خواهد کرد و اکنون این بستگی به ایران دارد که خواسته‌های جامعه بین‌المللی را برآورده کند.

 

رئیس جمهوری آمریکا گفت: «همانطور که من قبلا هم گفته ام عدم تفاهم بین آمریکا و ایران یک شبه از بین نخواهد رفت و هدف مذاکرات اتمی نیز، درباره اعتماد نیست بلکه برای جلوگیری ایران از دسترسی به تولید سلاح اتمی است.»



به گزارش سایت صدای آمریکا، اوباما گفت از ابتدا گفته ام که اگر توافق اتمی با ایران بد باشد، آمریکا از آن کنار می کشد.

 

وی افزود: اکنون جان کری در وین حضور دارد و به همراه گروه خود عمیقا سرگرم مذاکره است و دستور العمل من به آنها این است که اگر این قرارداد بصورت موثری شکل بگیرد؛ هدف من در این مورد که ایران نمی تواند به سلاح اتمی دست یابد؛ تامین شده است.

 

رئیس جمهوری آمریکا گفت: «ما با دولت ایران خیلی صریح بوده ایم و از اول گفته ایم در صورتی که نتوان به قرارداد خوبی دست یافت؛ ما از مذاکره دور می شویم و خبر خوب آن است که گروه پنج به علاوه یک نیز همینطور فکر می کنند و این به ایران ارتباط دارد که چگونه از تعهدات خود پیروی کند.»

 

رئیس جمهور ایران در جمع اصحاب رسانه، بعدازظهر سه‌شنبه به تبلیغات ضدایرانی غربی‌ها اشاره کرد و گفت: «همواره این اتهام را مطرح می‌کنند که دولت جمهوری اسلامی ایران همواره اهل ستیز، مداخله و برخورد است پس اگر مشکلی با ایران داریم یک راه بیشتر ندارد و آن راه، ایجاد فشار به ایران یا جنگ و فشار اقتصادی و اجتماعی تا تسلیم کردن دولت ایران است.»

 

وی ادامه داد: «هدف اصلی ما در مذاکرات هسته‌ای این بود که به دنیا بگوییم ما آماده هستیم برای شفاف‌سازی در چارچوب مقررات بین المللی؛ تا همه بدانند این تهمت و اتهام به نظام که ایران مخفیانه در پی ساخت سلاح کشتار جمعی و سلاح هسته‌ای است، درست نیست...»

 

دکتر روحانی راه‌حل رسیدن به توافق را دوری طرف مقابل از زیاده‌خواهی دانست: «بخش بزرگی از مسائل حل شده اما بخش کوچکی از مسائل باقی مانده اما موارد مهمی را تشکیل می‌دهد و در روزهای پیش رو با تمهیداتی که اندیشیده می‌شود در صورتی که دنبال زیاده خواهی نباشند و در چارچوب توافقات ژنو و لوزان عمل کنند توافق، شدنی و در دسترس است.»

 

 

444


6670565
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» طحان نظیف گفت: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور امروز پس از استماع گزارش آخرین اقدامات و روند پیشرفت امور توسط مسئولین، دستورات لازم برای حل برخی مشکلات پیش‌رو را صادر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه کشورمان با همتای ترکمنستانی خود در عشق آباد دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران بیان کرد: مراسم محوری ۱۲ فروردین ۱۴۰۳، در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) و با سخنرانی آیت الله رئیسی برگزار خواهد شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دهقان گفت: اگر غرب به فکر آبروی از دست‌رفته خود است باید ضمن کمک به اجرای قطعنامه و برقراری آتش‌بس در غزه از ادامه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی جلوگیری کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ صباحی فرد، توان رزم و آمادگی دفاعی یگان‌های پدافندی مستقر در جزایر سیری، ابوموسی و تنب بزرگ را مورد ارزیابی قرار داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:ایستادگی جبهه مقاومت و ملت فلسطین، بی‌نظیر است و همه جهان اسلام وظیفه دارند تا از ملت غزه حمایت کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تصریح گزارشگر سازمان ملل به نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه گفت: دولت‌های ملی و مجامع سیاسی و حقوقی بین‌المللی اکنون نه فقط در معرض قضاوت افکار عمومی جهان، بلکه در معرض قضاوت تاریخ قرار دارند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امورخارجه کشورمان با قربانعلی بردی محمداف رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان دیدار و گفتگو کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است