اجتماعی 15:14 - 23 آذر 1397
معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: اگر درمان سکته حاد مغزی در سه ساعت اولیه صورت گیرد، ۳۰ درصد بیماران بدون ایجاد عوارض و ناتوانی، بهبود کامل خواهند یافت. در این راستا ۷۵ بیمارستان در کشور با استفاده از مدیریت درمان سکته‌های مغزی به ۴۱۲۴ سکته مغزی خدمت رسانی کرده و آنان را به زندگی عادی بازگردانده‌اند.

تجهیز ۷۵ بیمارستان در کشور به روش درمان سکته های مغزی

به گزارش ایسنا، دکتر قاسم جان بابایی درخصوص مدیریت درمان سکته‌های مغزی گفت: سکته مغزی، مرگ ناگهانی بافت مغز است و یک اورژانس پزشکی محسوب می‌شود. سکته می‌تواند باعث از دست رفتن عملکرد مغز شود. سکته مغزی به دو علت کلی ایجاد تنگی و انسداد در رگ‌های خون رساننده به مغز و بروز خونریزی در اثر آسیب عروقی در مغز بروز پیدا می‌کنند.  



معاون درمان وزارت بهداشت درخصوص شایع‌ترین عواملی که سبب بروز سکته‌های مغزی می‌شوند، خاطرنشان کرد: فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی به‌ویژه اختلالات ریتم قلب، کلسترول خون بالا و تنگی عروق گردنی (کاروتید) از جمله عواملی هستند که سبب ساز سکته‌های مغزی می شوند. 



جان بابایی ادامه داد: فلج عمومی بدن از علائم بروز سکته مغزی است اما مهمترین علامت این اختلال، اختلال بینایی گذرا در یک یا هر دو چشم، اختلال در راه رفتن، درد و سوزش در یک طرف بدن است. سکته مغزی معمولا با بی‌حسی صورت و دست و پا، ضعف خفیف و اختلال تکلم همراه است. فرد مبتلا باید در کمتر از سه ساعت به بیمارستان دارای خدمات تخصصی برسد.



وی افزایش سن را از جمله عوامل خطرساز سکته مغزی برشمرد و تصریح کرد: بالا رفتن سن به علت پیری رگ‌های مغز، خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد. عوامل موثر در افزایش ریسک سکته مغزی با بالارفتن سن شامل فشار و چربی خون بالا، بیماری ‌های قلبی، بیماری‌های ارثی، سیگار و چاقی می‌شود. همچنین کم‌تحرکی، مصرف بی‌رویه نمک و چربی، چاقی، استعمال دخانیات و در مجموع رژیم نامناسب غذایی نیز عوامل ابتلای ایرانیان به سکته‌های مغزی است.



جان بابایی در ادامه گفت: تشخیص و درمان به‌موقع، شانس بهبودی کامل را در صورت بروز سکته مغزی بالا می برد اما برای این کار حتما باید علائم سکته مغزی را به درستی بشناسیم. بیش از نیمی از افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند، چنانچه به موقع درمان شوند، توانایی‌های خود را باز می‌یابند.



معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه سکته مغزی در کل دنیا دومین علت مرگ و اولین علت از کارافتادگی است، اظهارکرد: در حال حاضر سکته‌های مغزی در کشورهای پیشرفته، سومین علت مرگ محسوب می‌شوند که با پیر شدن جوامع در آینده نه‌ چندان دور در آن کشورها نیز دومین علت مرگ خواهد شد. 



وی درخصوص مدیریت سکته‌های مغزی در کشور گفت: روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در کشورمان دچار سکته مغزی می شوند. اگر درمان سکته حاد مغزی در سیه ساعت اولیه صورت گیرد، ۳۰ درصد بیماران بدون ایجاد عوارض و ناتوانی، بهبود کامل خواهند یافت. در حال حاضر سالانه ۱۵۰ تا ۱۶۰هزار نفر در ایران دچار سکته مغزی می‌شوند و ۱۵ درصد این سکته‌ها به مرگ منجر می ‌شود. همچنین ۳۰ درصد از این افراد زیر ۵۰ سال سن دارند. 



جان بابایی افزود: بخش خدمات درمانی بیماران سکته حاد مغزی، جزو طرح‌های نظام تحول سلامت است و در آن برخلاف گذشته، خدمات درمانی حاد و بازتوانی تجمیع شده، تصویربرداری دقیق از مغز و شناسایی نقاط آسیب دیده آن، طراحی اولیه برای بازتوانی ذهنی، هوشی و حرکتی بیمار، تزریق داروهای حل کننده لخته‌های خونی مغز، انجام فیزیوتراپی و توانبخشی بر مبنای نقشه‌برداری دقیق مغزی، محاسبه میزان آسیب وارد شده به مغز و اقدامات درمانی حاد متناسب با سن، جنسیت و نیاز بیمار انجام می‌شود.



بنا بر اعلام وبدا، معاون درمان وزارت بهداشت در این خصوص ادامه داد: با برنامه مدیریت درمان سکته‌های حاد مغزی بسیاری از مشکلات جسمی، حرکتی و ذهنی بیماران حل می‌شود و عمر بیمار هم افزایش پیدا می‌کند.  



وی گفت: ۷۵ بیمارستان در کشور با استفاده از مدیریت درمان سکته‌های مغزی به ۴۱۲۴ سکته مغزی خدمت رسانی کرده و آنان را به زندگی عادی بازگردانده‌اند. تا پایان سال ۹۶ تنها ۵۵ بیمارستان در این طرح مشارکت می‌کردند و از ابتدای سال جاری نیز ۲۰ بیمارستان دانشگاهی دیگر به این طرح پیوسته‌اند.

انتهای پیام


9999713
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس راهور پایتخت از کاهش ۲۲ درصدی تصادفات در ۴ ماه اخیر خبر داد و گفت: ۴۷ درصد از فوتی‌ها ناشی از تصادفات موتورسیکلت سواران است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شیری گفت: با بهره‌برداری جایگاه سوخت محله مشیریه، کمبود‌های این حوزه برطرف می شود و توزیع سوخت در منطقه ۱۵ تسهیل خواهد یافت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران از آغاز تور‌های گردشگری پیاده در اول فروردین ۱۴۰۳ خبرداد و گفت: مردم برای اطلاع از زمان این تور‌ها می‌توانند با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حداقل حقوق کارگران برای سال ۱۴۰۳ در نشست شورای عالی کار با ۳۵.۳ درصد افزایش نسبت به سال جاری تعیین شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس ستاد انتخابات استان تهران از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه ورامین خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون اجرایی پلیس راهور فراجا گفت: امکان استعلام تاریخچه پلاک، دریافت کروکی الکترونیکی و استعلام تخلفات حوزه حجاب در برنامه کاربردی پلیس من فراهم شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» عضو شورای عالی کار گفت: پیشنهاد جامعه کارگری برای دستمزد ۱۴۰۳ مبلغ ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که انتظار می‌رود دولت با ۷۵ درصد آن موافقت کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران از حریق در انبار چلوکبابی معروف تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» ملاقات مجازی رئیس کل دادگستری استان تهران با زندانیان در آخرین روز کاری سال جاری سبب آزادی هشت نفر از زندانیان و بازگشت آن‌ها به آغوش خانواده شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» محمودی از آماده باش بیش از ۱۲ هزار امدادگر هلال احمر در روزهای پیش رو خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است