فرهنگی‌هنری 08:24 - 17 اردیبهشت 1394
همشهری‌آنلاین:همایش بین­‌المللی حافظ از ۱۵ تا ۱۶ اردیبهشت جاری در تهران و پس از آن از ۱۷ تا ۱۸ اردیبهشت در زادگاه این شاعر بزرگ در شیراز برگزار می‌شود.

این همایش چهار روزه از طرف دانشگاه آزاد اسلامی و با همکاری کمیسیون ملی یونسکو - ایران، شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود.

متن سخنرانی دکتر سعیدآبادی رئیس کمیسیون ملی یونسکو - ایران در افتتاحیه همایش بین‌المللی حافظ ایراد به شرح زیر است:

به نام یکتای بی همتا



بی همگان به سر شود

بی­ تو به سر نمی شود

سخن گفتن از شخصیتی که شناسنامه زرین و هویت فرهنگی رنگین ایران و ایرانیان را به وجهی احسن و طریقی ایمن آراسته است، کاری بس سنگین و سترگ می نماید.

خانم­‌ها، آقایان آنچه که حافظ را از کوی خاک به ملکوت افلاک رهنمون داشت؛ شوریدگی جان به شوق واصل­شدن به حریم یار و دل­بریدن از اغیار بود.

حجاب چهره جان می­شود غبار تَنم

چنین قفس نه سزای چو منِ خوش الحانیست

خوشا دمی که از آن چهره پرده بر فکنم

رَوُم به گلشنِ رضوان که مرغِ آن چمنم

از رهگذر چنین شوریدگی است که مانایی و پایایی اندیشه شافی و فکر صافی شمس­‌الدین محمد میسر گشت.

شاهین صفت، چو طُعمه چشیده­ام ز دست شاه

کِی باشد التفات به صید کبوترم

اندیش‌ه­ای که خیل رهروان و رهپویان او را واله و شیدای خویش کرده است.

بدین وصف، سترگ­ترین میراث حضرت حافظ طبابت روح رنجور و ضجور آدمی است. طبیب حاذقی که روح زنگار گرفته را از پلشتی و پلیدی به غمازی و پاکی بشارت می داد و چه کاری متعالی­تر است از تجویز و تسکین روح دردمند بشریت در دوران حرمان انسانیت.

حافظ سودای رَستن و گسستن را به آدمی آموخت که تا ترک تعلق نکنی روزنی به آسمان نخواهی یافت.

مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک

چند روزی قفسی ساخته­اند از بدنم

سبب حضور شوق­انگیز شما در این گلستان همیشه بهار، تجدید پیمان با سراینده خوش­الحان نیکی­ها و خوبی­هاست.

زهی سعادت که ضمیر منیر شما دوستداران زیبایی، بیرق میراث بزرگ مرد عرصه انسانیت را افراشته نگه داشته است.

انسان سرگشته و حیران عصر مدرن به­شدت با خلاء معنا در زندگی روبه­رو است. خلاء­ای که رهاورد آن اضطراب، تشویش، پوچی، کالایی‌شدن، فردیت باوری و لذت­‌جویی لجام­‌گسیخته است.

عظمت حافظ و میراث ماندگار وی در چنین وانفسایی است که انسان فسرده حال و خموده را از مُغاک خاک تا بَر افلاک رهنمون می­‌گردد.

موهبت گرانب‌های دیگر حافظ، کاشتن بذر امید در دل دردمندان است. مژدهِ سپری­شدن فراق یار و وعده دیدار، این نوید را می­‌دهد که سرانجام یارِ سیمین بَر رخ می­نماید و نوبهار حسن شکوفا می­‌شود.

آن همه ناز و تنعم که خزان می­فرمود

آن پریشانی شب­های دراز و غم دل

عاقبت در قدم باد بهار آخر شد

همه در سایه گیسوی نگار آخَر شد

بدین روی از امتزاج دو سمبل متعالی تسکین دردمندیِ روح و تزریقِ بذر امید، حافظ بزرگ به حفاظت از گوهر ناب وجود انسان در کشاکش دهر و صعوبت دنیای فانی می پردازد و بدین نمط بشریت را مژده فتح و ظفر می­‌دهد. زهی سعادت که آرمانی چنین متعالی از سرزمین مینونشان ایران به دست مشاهیری بزرگ چون حافظ، سعدی، مولوی، عطار، نظامی، فردوسی، جامی، رودکی و بسیاری دیگر از مشاهیر این مرزبوم به جهانیان نوید داده شده است.

با چنین توشه­ای پربار و اندوخته­ای شوق­انگیز، کمیسیون ملی یونسکوی ایران مفتخر است که چنین گنجینه­ای متعالی از فرزانگان و فرهیختگان که معرف فرهنگ غنی ایران­زمین­اند بر قله معرفت جهان می­درخشند.

سازمان جهانی یونسکو مفتخر است که اعلام کند این گنجینه‌­های تمام‌­ناشدنی، متعلق به کل بشریت است و این بزرگ­‌مردان منادی سربلندی، عزت و تعالی روح بشریت و صلح جهانی­اند که مهم­ترین و محور­ی­ترین آرمان و اولویت سازمان یونسکو است.

امید دارم آموز­های ارزشمند و خجسته حافظ با ترنمی همیشگی ضیافت­بخش دل­‌های سرگشته و مرهمی بر روح­های پریشان انسان عصر حاضر باشد تا از رهگذر آن جهانی امن، لطیف، آرمان­‌خواه، تعالی جو و عدالت­ محور حاصل آید.

یارم چو قدح به دست گیرد

هر کس که بدید چشم او گفت

در بحر فتاده­ام چو ماهی

در پاش فتاده­ام به زاری

بازار بتان شکست گیرد

کو محتسبی که مست گیرد

تا یار مرا به شست گیرد

آیا بود آن که دست گیرد

خرم دل آن که همچو حافظ

جامی ز می الست گیرد


6329139
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است