بین‌الملل 09:33 - 10 مرداد 1393
تهران– ایرنا– مرزبانان لیبی دو تبعه مصری را که با وجود بسته شدن یک گذرگاه مرزی، قصد خروج از این کشور و ورود به خاک تونس را داشتند، هدف آتشباری قرار داده و کشتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری رسمی تونس، به دنبال مسدود شدن گذرگاه مرزی ˈراس الجدیرˈ در منطقه مرزی لیبی با تونس در روز پنجشنبه، صدها مصری ضمن اعتراض به این اقدام در اطراف گذرگاه تجمع کرده و خواستار عبور از مرز شدند.



خبرگزاری تونس با استناد به گزارش مقام های امنیتی این کشور اعلام کرد که به دنبال این اعتراض، مرزبانان لیبیایی با هدف متفرق کردن معترضان به روی آن ها آتش گشودند که در نتیجه این حمله دو مصری کشته شدند.



تاکنون اظهارنظری از سوی مقامات لیبی منتشر نشده است.



در حالی که دو هفته از درگیری میان شبه نظامیان رقیب در لیبی و تبادل آتش بر سر به دست گرفتن کنترل فرودگاه طرابلس می گذرد، صدها خانواده لیبیایی و کارگران خارجی از این کشور گریخته اند.



بیشتر فرودگاه های لیبی در نتیجه وخامت اوضاع امنیتی طرابلس و بنغازی بسته شده اند و مرز این کشور با تونس، یکی از معدود راه های خروج از کشور برای فرار از درگیری و خونریزی است.



تونس، الجزایر و مصر به عنوان هسمایگان لیبی، نگران هستند که ناآرامی های روزافزون این کشور به خاک آن ها نیز سرایت کند.



تونس روز چهارشنبه هشدار داد که در صورت وخیم تر شدن اوضاع امنیتی در لیبی، مرزش را با این کشور خواهد بست.



تونس که خود با افزایش فعالیت شبه نظامیان دست به گریبان است، روز به روز از احتمال سرایت ناامنی ها از خارج از مرزهایش به داخل، نگران تر می شود.



پیش تر در ماه جاری میلادی، 15 سرباز تونسی به هنگام حمله مهاجمان مسلح به سلاح ˈآر پی جیˈ به یکی از پست های نگهبانی در منطقه هم مرز با الجزایر کشته شدند.



درگیری های اخیر در لیبی نه تنها همسایگان این کشور، بلکه بسیاری کشورهای دیگر را نیز نگران کرده است.



براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپا روز گذشته (پنجشنبه) اعلام کرد که کارکنانش را از لیبی به تونس منتقل می کند.



سخنگوی بخش روابط خارجی این اتحادیه ضمن اعلام این خبر، طرفین درگیری ها در لیبی را به خویشتنداری فراخواند و ابراز امیدواری کرد که شبه نظامیان درگیر وارد مذاکرات سیاسی فراگیر شوند.



کانادا، آمریکا، فرانسه، اسپانیا و برزیل نیز سفارتخانه هایشان را در طرابلس تعطیل کرده اند.



بسیاری کشورها به اتباع خود توصیه کرده اند که هر چه سریع تر خاک لیبی را ترک کنند.



وزارت امور خارجه چین نیز روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای در پایگاه اطلاع رسانی این وزارتخانه با توجه به ˈافزایش درگیری های مسلحانه در لیبی و تشدید اوضاع خطرناک این کشورˈ از اتباع خود خواست از لیبی خارج شوند.



حدود یک هزار و 100 تبعه چین از راه های زمینی و هوایی درحال ترک لیبی هستند.



همچنین یک مقام یونانی روز پنجشنبه اعلام کرد که آتن یک فروند ناو جنگی نیروی دریایی را برای تخلیه کارکنان سفارت و اتباع خود در لیبی در بحبوحه درگیری بین شبه نظامیان رقیب، به این کشور فرستاده است.



وزیر امور خارجه فیلیپین هم دیروز اعلام کرد که دولت این کشور در حال هماهنگی برای بازگشت سریع شهروندان فیلیپین در لیبی است.



هرچند گروه های شبه نظامی رقیب در طرابلس روز چهارشنبه با برقراری آتش بس موقت برای فراهم کردن امکان اطفای آتش سوزی گسترده در یک منبع ذخیره سوخت در جنوب پایتخت موافقت کردند، اما با افتادن کنترل 11 فروند هواپیما به دست گروه های شبه نظامی و افزایش احتمال حملات انتحاری، کشورهای الجزایر، تونس و مغرب وضعیت امنیتی فوق العاده در لیبی اعلام کردند.



گروه های شبه نظامی رقیب بیش از دو هفته است که مواضع یکدیگر را در طرابلس با موشک های گراد و توپخانه درهم می کوبند و جنوب پایتخت لیبی را به میدان نبرد تبدیل کرده اند.



دولت لیبی با گذشت سه سال از سقوط حکومت ˈمعمر قذافیˈ هنوز نتوانسته است حاکمیت خود را بر شبه نظامیان اعمال کند. این گروه ها اغلب برای دستیابی به مطالبات سیاسی خود، دولت را به چالش می کشند.



خاورم**9156**2017

انتهای پیام /*






4363574
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت بهداشت فلسطین امروز چهارشنبه جدیدترین آمار شهدا و مجروحان تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه را اعلام کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک تحلیلگر مسائل مقاومت فلسطین سرنگونی پنج پهپاد ارتش رژیم اسرائل به دست حزب الله لبنان را دارای پیام‌های خاصی برای این رژیم ، مقاومت و حامیان آن دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک سناتور روسی با اشاره به اعتراضات دانشجویان آمریکایی به حملات اسرائیل گفت که اعتراضات به این رژیم در آمریکا به ابعاد بی‌سابقه‌ای رسیده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد ایران تا دستیابی به بمب اتم چند هفته فاصله دارد اما به دنبال ساخت آن نیست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیرخارجه انگلیس در نخستین سفرش به قرقیزستان مدعی شد که این کشور شرکای تحت رهبری چین در حوزه اقتصادی دارد و بیشکک باید حق انتخاب شریکان را داشته باشد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پس از استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی و تصمیم فرمانده منطقه مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی برای استعفا، برخی فرماندهان دیگر نیز استعفا خواهند کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اساتید و دانشجویان دانشگاه کلمبیا در پی یورش پلیس آمریکا به محوطه آن و بازداشت دانشجویان حامی فلسطین کلاس‌ها را تعطیل کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» چین اتهام فعالیت جاسوسی در آلمان را «قاطعانه» رد کرد و از برلین خواست که وجهه پکن را خدشه‌دار نکند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در اولین روز محاکمه رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دادستان نیویورک دونالد ترامپ را به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ این کشور متهم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی برخورد دو بالگرد نظامی با یکدیگر در مالزی مرگ هر ۱۰ سرنشین در محل حادثه قبل از اعزام به بیمارستان، تایید شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است