اقتصادی 15:16 - 29 مهر 1393
مدیرعامل سابق بانک تجارت دلیل اصلی رشد آمار چک‌های بانکی را رکود اقتصادی یک‌سال اخیر عنوان کرد و افزود: بدلیل رکودی که در اقتصاد وجود دارد صادرکنندگان چک توانایی عمل کردن به تعهدات خود را ندارند زیرا درآمدهای آنان با هزینه‌هایشان تطابق ندارد.

افزایش ۶۶ درصدی چک‌های برگشتی نتیجه رکود است

به گزارش فرهنگ نیوز، درحالی دبیرکل بانک مرکزی آمار چک‌های برگشتی سیستم بانکی کشور را به‌طور متوسط روزانه بین ۱۷ تا ۲۰ هزار چک عنوان کرد که این رقم در مدت مشابه سال گذشته به طور متوسط ۱۴ هزار فقره چک بوده است و نشان از افزایش ۴۱ درصدی چک‌های برگشتی در یکسال اخیر دارد. اما دلیل اصلی چک های برگشتی چیست و چرا این رقم در سال ۹۳ نسبت به سال گذشته روند.

برهمین اساس دکتر رنجبر فلاح، مدیرعامل سابق بانک تجارت دلیل اصلی رشد آمار چک‌های بانکی را رکود اقتصادی یک‌سال اخیر عنوان کرد و به نسیم گفت: بدلیل رکودی که در اقتصاد وجود دارد صادرکنندگان چک توانایی عمل کردن به تعهدات خود را ندارند زیرا درآمدهای آنان با هزینه‌هایشان تطابق ندارد.



رنجبر همچنین ادامه داد: با توجه به اعلام این آمار همچنان نمی‌توان به طور رسمی اعلام کرد که از رکود خارج شده‌ایم، زیرا وضعیت اقتصادی بنگاه‌ها تاسف برانگیز است و در صورت ادامه این روند احتمال افزایش آمار چک‌های برگشتی در ماه‌های آینده نیز وجود دارد.



البته برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که افزایش چک‌های برگشتی به رفتارهای نادرست بانکی مردم برمی‌گردد؛ دکتر احمد حاتمی یزدی، مدیرعامل اسبق بانک صادرات هم در این خصوص گفت: هیچ جای دنیا از چک بعنوان ابزار پرداخت نسیه استفاده نمی‌شود و چک صرفا برای پرداخت‌های نقدی ارائه می‌شود که با پیشرفت سیستم‌بانکداری الکترونیک نیز چک‌ها در دنیا در حال جمع‌آوری است. وی در خصوص دلایل رشد چک‌های برگشتی و ارتباط آن با رکود اقتصادی اظهار کرد: این امر ارتباطی با رکود اقتصادی نداشته و صرفا به رفتار نادرست بانکی مردم برمی‌گردد.



آمار رسمی منتشر شده در خصوص چک‌های برگشتی نشان می دهد که سال ۹۲ با ۵ میلیون و ۸۲ هزار فقره چک برگشتی به پایان رسید و این آمار به معنای آن است که در سال گذشته به طور متوسط ۱۴ هزار فقره چک در طول روز برگشت می خورده است.



البته در سه ماهه نخست سال ۹۲ و همزمان با پایان فعالیت دولت دهم و آغاز به کار دولت یازدهم یک میلیون و ۱۲۷ هزار فقره چک برگشتی در سامانه بانک مرکزی به ثبت رسیده که این آمار به معنای برگشت خوردن روزانه ۱۲ هزار فقره چک به طور متوسط در آن تاریخ است.



همچنین مصطفی‌پور، مدیرعامل سابق بانک قرض‌الحسنه مهر نیز در این باره تأکید کرد: اگر در یکسال گذشته در مبادلات تجاری نیز رشد داشته‌ باشیم، این رشد چک‌های برگشتی تاثیر آنچنانی بر وضعیت اقتصادی ندارد؛ اما اگر بدون افزایش مبادلات تجاری این آمار رشد کرده باشد، متاسفانه نشانه خوبی از وضعیت اقتصادی کشور نیست و مسئولان برای خروج از این وضعیت باید چاره‌ای بیاندیشند.


5004314
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر اسبق انجمن تصفیه کنندگان شکر گفت: بنابر آمار در ۶ ماهه نخست سال، مصرف ماهانه شکر به ۲۴۰ هزار تن رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ از توزیع روزانه ۴۰ تا ۵۵ تن قارچ در تهران خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل توانیر گفت: مشترکانی که در تابستان امسال مصارف برق خود را نسبت به سال قبل کاهش دهند، علاوه بر پاداش در قبوض برق، به قید قرعه از جوایز متنوعی مثل خودرو و لوازم خانگی بهره‌مند خواهند شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون مرکز مبادله طلا و ارز گفت: بیستمین جلسه حراج شمش طلا در مرکز مبادله در حال برگزاری است که تاکنون ۸۰ کیلوگرم شمش طلا به فروش رفته است‌.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: ۳ سناریو افزایش مصرف تدوین شده که در بدبینانه‌ترین آن، مصرف برق با رشد ۶ درصدی به ۷۷ هزار و ۷۵۰ مگاوات می‌رسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: همزمان با افزایش روند استفاده از ظرفیت‌های مردمی میزان مشارکت‌های مردمی در ساخت پروژه‌های ویلایی رشد پیدا کرده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بندری سازمان بناد رو دریانوردی گفت: طی یک ماه گذشته ۱۹۹ هزار و ۹۶۲ TEU مجموع عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر کشور انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۹ درصدی داشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: امروز عرضه بر تقاضا برتری پیدا کرد و اکثر نماد‌های شاخص ساز در منفی کار خود را به پایان رساندند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» فعالان صنعت چای با انتقاد از افزایش حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده این محصول، تاکید کردند که این مساله منجر به ایجاد بحران در بازار چای خواهد شد.  
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست ستاد مدیریت حمل ونقل سوخت کشور گفت: طبق قانون توسعه و مدیریت مصرف سوخت باید میزان سفر‌های حمل ونقل درون شهری به ۷۵ درصد برسد که در حال حاضر زیر ۵۰ درصد است

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است