اقتصادی 23:00 - 10 تیر 1395
آشنایی با کیبورد و معرفی انواع کیبورد به همراه راهنمای خرید کیبورد و بررسی ویژگی های کیبورد های کامپیوتر از جمله کیبورد بازی کیبورد تایپ و کیبورد کامپیوتر

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کیبورد ها ، صفحه کلید هایی هستند که از تعداد زیادی کلید (حداقل 90 عدد) تشکیل شده اند. در زیر هر کدام از این کلید ها چیزی قرار دارد به نام رابر Robber که یا نقطه ای هستند و یا بصورت یک تکه ساخته شده اند ! البته برخی انواع فنری ارتجاعی نیز وجود دارد که کمی گران ترند . زمانیکه شما کلیدی را فشار می دهید ، این حرکت توسط رابر ، به بورد اصلی کیبورد منتقل شده و اطلاعات آن تماس از طریق پورت USB یا دیگر انواع پورت کیبورد ، به مادربورد کامپیوتر منتقل می شود.

اگر بخواهیم حفظ رویه کنیم و در ابتدا به تقسیم بندی کیبورد ها بپردازیم باید به حضورتان عارض شویم که کیبورد ها هم همانند موس ها به دو نوع با سیم و بی سیم تقسیم می شوند. نوع بی سیم مناسب کسانی است که در مواقعی نیاز پیدا می کنند تا در فاصله های بیشتر از طول سیم کیبورد ، قرار بگیرند و با آن کار کنند. به همین دلیل به سراغ اینگونه کیبورد ها که قیمت بالاتری نیز دارند می روند.

یکی از مشکلات موس و کیبورد های بی سیم ، منبع تغذیه ی آنهاست که با باطری تغذیه می شوند. پس همیشه باید مراقب میزان باطری موس و کیبورد خود بوده و ترجیحاً برای موارد اضطرار ، باطری های یدکی داشته باشید. خوشبختانه انواع مرغوب تر موس و کیبورد های بی سیم از مصرف بسیار پائینی برخوردارند ولی باز هم احتیاط حکم می کند که به این مورد توجه داشته باشید.

این دسته بندی تنها بسته بندی کلی برای کیبورد هاست و باقی اختلافات ، به امکانات و تعداد کلید های اضافی مربوط می شود. البته این امکانات در رده هایی چون : کیبورد های تایپ ، کیبورد های بازی و کیبورد های مدیا پلیر تعریف می شوند ولی ما در این مطلب به ویژگی های هر دسته اشاره می کنیم تا با اختلاف آنها بیشتر آشنا شوید.

در طول این سالها، سازندگان صفحه کلیدها یا همان کیبورد ها ، طرح های ارگونومی مختلفی را در محصولات خود پیاده سازی کرده اند که نتیجه ی آن ، وجود بیشمار نوع کیبورد در بازار است که هرکدام نیز قیمت های متفاوتی دارند.

اگر شما کیبوردتان را برای تایپ در نظر گرفته اید بهتر است قبل از خرید مدل آنرا ببینید با انگشتانتان کلیدهایش را لمس کنید تا ببنید برای تایپ طولانی مدت مناسب است یا خیر. تفاوت مشهودی که بین کیبورد های مختلف وجود دارد ، میزان سفتی کلید های آنان است. یعنی برای استفاده از برخی کیبورد ها باید فشار بیشتری به کلید های آن وارد کنید. یک کیبورد استاندارد و بر پایه اصول ارگونومی معمولا بدین شکل است که فشار وارده بر هر دو دست و انگشتان هر دوست یکسان است و همچنین کلید هایی که در زیر انگشتان کوچک و کناری قرار می گیرند نرم تر از کلید هایی که در زیر انگشتان میانی قرار می گیرند هستند. تایپیست های حرفه ای اهمیت این مسئله را به خوبی درک می کنند و با عوارض کیبورد های غیر اصولی کاملا آشنایی دارند. ولی اگر برای بازی یا موارد دیگری از قبیل کنترل مدیا پلیر ها در نظر دارید ، بهتر است به کلید های اضافه ی آن دقت کنید.

بسیار دیده شده که بازی خور ها هنگام خرید کیبوردی خاص ، چندین بار دستشان را بر می دارند و سریع بر روی آن می گذارند تا ببینند نحوه ی قرارگیری کلیدها با فرم دستان آنها همخوانی دارد یا خیر ! یا در بسیاری از مواقع ، کسانی که به دنبال کلیدهای اضافی برای کنترل برنامه های مختلف هستند ، به تنوع و تعداد کلیدها دقت می کنند تا حداکثر میانبرها و کلیدهای کنترلی را بر روی کیبوردشان داشته باشند.

هر انتظاری که از کیبورد دارید باید به یک مسئله توجه کنید و آن هم ارگونومیک بودن کیبورد است. کیبوردهای ارگونومیک شما را مجبور می کنند تا دستانتان را در حالت صحیح و استراحت قرار دهید. از دیگر ویژگی های کیبورد های ارگونومی ، کلیدهای آنان است. بسیاری از کیبورد های ارگونومی جدید ، دارای برجستگی یا زاویه ای یکسان در کلید هایشان نیستند پس نگران خستگی بیش از حد دستایتان در هنگام تایپ نباشید.

بهتر است که کیبورد دارای شیب قابل تنظیم باشد تا بتوانید در حالتهای خاص هم از آن استفاده کنید علاوه بر آن وجود لبه ای برای قرارگیری مچ نیز از موارد مهم در راحتی دستها به هنگام کار به حساب می آید.

شاید جالب باشد بدانید که اگر از جمله افرادی هستید که در شبها و تاریکی نیز با کامپیوتر خود کار می کنید ، برای شما کیبوردهای مخصوصی طراحی شده است. این کیبورد ها دارای نور پس زمینه ( زیر کلید ها ) هستند و می توانید در تاریکی شب آنها را روشن کنید . روشنایی کلیدها علاوه بر زیبایی بخشیدن به کیبورد ، باعث دیده شدن کامل کلید ها و حروف بر روی آنها می شود. حتی برخی کیبورد ها هستند که رنگ نور پس زمینه آنها قابل تغییر است و می توانید رنگ آنها را به دلخواه تغییر دهید.

برخی کیبورد ها بدون کلیدهای اعداد ماشین حسابی و برخی دیگر دارا می باشند. این کلید ها برای کسانی که کارهای مالی و حسابداری نیز انجام می دهند مناسب و البته ضروری است در غیر اینصورت وجود این کلید ها ، سلیقه ای است و ممکن است عده ای مایل باشند کیبورد های کوچکتر ( فاقد اعداد ماشین حسابی سمت راست ) را داشته باشند.

اگر به دنبال کیبوردهایی می گردید که آسانترین حمل و نقل را داشته باشند اخیراً کیبورد هایی به بازار عرضه شده اند که لاستیکی هستند و می تان آنها را جمع کرد ، تا کرد ، لوله کرد و به هر شکل دلخواه برای حمل آسانتر در آورد.

یک توصیه بعنوان نکته ی آخر یادآوری می کنیم و آن هم مربوط می شود به فاصله و منفذ زیر کلید های کیبورد. حتماً توجه داشته باشید که این فاصله یا زیاد نباشد یا اگر زیاد است به راحتی تمیز شوند. نفوذ گرد و غبار و احتمالاً مواد زائد به زیر کلید های کیبورد ، از آزار دهنده ترین مشکلات کیبورد هاست. برخی کیبورد های ارزان قیمت که فاصله ی کلید های آنها از سطح کیبورد بالاتر است و شکاف بیشتری دارند ، در مقابل آشغال های ریز ، حساسیت بیشتری دارند و ممکن است زودتر خراب شوند.

امیدواریم با در نظر گرفتن موارد بالا و توجه به گارانتی محصول ، مناسب ترین انتخاب و خرید را داشته باشید.



انتهای پیام/


8001933
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر اقتصاد و دارایی گفت: استفاده از سپرده‌های مردم در تولید به جای مسیر‌های غیرمولد و تورم‌زا امسال در اولویت‌های وزارت اقتصاد قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: امروز ۱۰ فروردین ماه شاهد کاهش دما و وزش باد شدید در نواحی شرقی کشور هستیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» باتوجه به این که شعار امسال جهش تولید با مشارکت مردمی است بر این اساس برای اتمام پروژه‌های نهضت ملی مسکن دولت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ده هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های در دست احداث اضافه شد و تاکنون اقداماتی موثر در خصوص اخذ و ابلاغ مصوبات و صدور مجوز‌های مرتبط با ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است