اقتصادی 03:30 - 10 اسفند 1395
در مبادلات ارزش معاملات آتی سکه در بورس کالا به مرز ۱۰ میلیارد دلار نزدیک شد.

بررسی روندهای آماری نشان می‌دهد حجم تقاضا برای خرید سکه در بورس کالا طی ماه‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است.

به گزارش همشهری، بورس کالا رفته رفته جایگاهش را در معاملات طلا و سکه تثبیت می‌کند، حتی در پاییز امسال مدیرعامل بانک ملت به بورس کالا پیشنهاد داد تالار معاملات فیزیکی سکه را در چهار‌راه استانبول با مشارکت نظام بانکی تاسیس کند. در چنین شرایطی روز یکشنبه حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالا از مبادله 620کیلوگرم طلا در تالار فرعی بورس کالا خبر داد.

طبق آمار موجود سالانه نزدیک به یک تن طلا در ایران تولید می‌شود که از ابتدای سال تاکنون 620کیلو از کل طلای تولیدی ایران در بورس‌کالا دادوستد شده است. این آمار به‌معنای آن است که دست‌کم دو سوم کل طلای ایران در تالارهای بورس کالا خریدوفروش می‌شود.

  • اوضاع بازارهای جهانی و داخلی

همگام با رشد آهسته قیمت نفت، قیمت طلا نیز در بازار‌های جهانی در حال رشد است حتی پیش‌بینی می‌شود قیمت هر اونس طلا دربازار‌های جهانی ظرف چند سال آینده بیش از 50درصد رشدکند. همزمان با این تحولات حجم تقاضا برای خرید سکه طلا در بازار معاملات نقدی سکه در داخل هم رشد کرده و این موضوع از یک‌سو روی قیمت‌ها و از سوی دیگر روی معاملات آتی بورس کالا تأثیر گذاشته است.

قیمت هر سکه بهار آزادی از ابتدای سال تاکنون 16.5درصد رشد کرده و از یک میلیون و 5هزار تومان در ابتدای سال به یک میلیون و 170هزار تومان رسیده است. این بیشترین میزان رشد در میان بازارهای رقیب سرمایه‌گذاری یعنی بورس، دلار و مسکن است. قیمت دلار از ابتدای سال تاکنون 10درصد، مسکن 7.5درصد و یورو 6.8درصد افزایش یافته است.

بورس با روندی نزولی مواجه است. به این ترتیب بازار سکه، در کنار بازار اوراق بدهی دولتی که نرخ بازده‌اش به 26درصد رسیده، توانسته است بخش زیادی از سرمایه‌ها را به سوی خود جلب کند. حال با توجه به وضع اقتصاد جهان بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند قیمت طلا در ماه‌های آینده در بازار‌های جهانی و به تبع آن در بازارهای داخلی رشد کند. این موضوع حجم تقاضا برای طلا را در بازار‌های داخلی افزایش داده است به‌طوری که ارزش معاملات آتی سکه در بورس کالا در دی‌ماه امسال با جهش بسیار زیادی مواجه شده است. در مهر‌ماه امسال حجم و ارزش معاملات آتی سکه در بورس کالا به پایین‌ترین حد خود در طول 2سال گذشته رسیده بود.

آمار‌ها نشان می‌دهد از میانه‌های آبان‌ماه به این سو دوباره روند صعودی‌ معاملات در بازار آتی سکه آغاز شده است. طبق آمار در ماه‌های آذر، دی و بهمن حجم و ارزش معاملات آتی سکه بیش از 70درصد رشد کرده است. این اطلاعات نشان می‌دهد ارزش معاملات آتی سکه در پایان مبادلات دیروز به 36هزارو 500میلیارد تومان معادل 9.5میلیارد دلار(با احتساب هر دلار 3780تومان)رسیده است. این مقدار معامله نسبت به سال قبل 156درصد رشد داشته است. سال گذشته در همین مدت سرمایه‌گذاران فقط 14هزار میلیارد تومان سکه در بازار مبادلات آتی بورس کالا دادوستد کرده بودند.

  • رشد سریع در 2‌ماه اخیر

طبق آمارهای رسمی بخش عمده رشد معاملات در 2‌ماه گذشته اتفاق افتاده است. در دی‌ماه امسال ارزش کل معاملات آتی سکه با 520درصد افزایش به 10هزارو 88میلیارد تومان رسیده است. آذر‌ماه امسال در مجموع 1636میلیارد تومان سکه در مبادلات آتی بورس کالا دادوستد شده بود. این رویه در مبادلات بهمن هم کمابیش تکرار شد به‌طوری که سرمایه‌گذاران در مبادلات بهمن‌ماه امسال در مجموع 5776میلیارد تومان اوراق آتی سکه خریدند.

این مقدار اگرچه در مقایسه با معاملات دی‌ماه کاهش نشان می‌دهد اما مجموع ارقام دادوستدهای انجام شده 3برابر کل معاملات ماه‌های قبل از آن است.به این ترتیب براساس آمار موجود فقط ظرف 2‌ماه گذشته سرمایه‌گذاران جمعا 16هزار میلیارد تومان، معادل 4.2میلیارد دلار، از طریق مبادلات آتی سکه در بورس کالا سکه خریده‌اند.

  • پیش‌بینی بازار تا آخر سال

به‌طور سنتی در روز‌های پایان سال بر حجم معاملات آتی سکه در بورس کالا افزوده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این رویه در اسفند‌ماه هم ادامه پیدا کرده و جمعا ارزش کل معاملات آتی بورس کالا از مرز 10هزار میلیارد تومان عبور کند.تحلیلگران بر این باورند که اگرچه قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح خود در 3‌ماه و نیم اخیر رسیده و سطح مقاومتی 1250دلاری را شکسته است، اما روند صعود طلا درماه‌های آینده به واسطه ریسک‌های ژئوپلتیک در سراسر جهان ادامه خواهد یافت.

ضمن اینکه باید درنظر گرفت صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهانی همچنان در حال خرید طلا هستند.اکنون قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی در محدوده 1257دلار است.همچنین انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا می‌تواند گمانه زنی‌ها نسبت به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را کاهش دهد.یکی ازمهم‌ترین آمار‌ها، نرخ اشتغال در آمریکاست که آن هم تا 10مارس منتشر نخواهد شد.

نمودار


8866908
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور گاز با تأکید بر اتخاذ رویکرد جهادی برای وصول بدهی مشترکان با اولویت ابربدهکاران، این موضوع را اقدامی مهم برای تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای کشور و رفاه عمومی دانست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شرکت هواپیمایی کشوری گفت: از ابتدای اعزام زائران حج عمره تا به امروز بیش از ۱۵۰۰ نفر به سرزمین وحی اعزام شدند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نشست کمیته مشترک حمل‌ونقل جاده‌ای ایران با تاجیکستان برگزار و یادداشت تفاهم همکاری‌های بین دو کشور در تهران امضا شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: با انتشار گزارش ماهانه و گزارش‌های سالانه شرکت‌ها، تحلیل خوبی از عملکرد آنها در دسترس بازار برای تصمیم گیری قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: ۴۱ هزار هکتار از اراضی به محدوده‌های شهری برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن اختصاص و الحاق یافت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر سیاست‌های اخیر وزارت جهاد در راستای تنظیم بازار، صادرات مستمر مرغ به عنوان راهکار اساسی برای بالا نگه داشتن تولید مرغ، استفاده از حداکثر ظرفیت واحد‌های مرغداری و ایجاد ارزآوری باید در دستور کار قرار گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ابر پروژه اومااویا که با حضور رئیس جمهور و و زیر نیرو در سریلانکا افتتاح شد، گامی برای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی و رسیدن به هدف ۵ میلیارد دلاری بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: طی پنجشنبه همه فعالیت‌های مرتبط با طبیعت مانند کوهنوردی و دره‌نوردی خطرناک است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، بنگاهداری بانک‌ها توان بخش واقعی اقتصاد را در بحث رشد تولید کوچک خواهد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است